SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydawcy skarżą się na gwałtowny spadek ruchu na Facebooku. To efekt zmiany algorytmu

Według wielu wydawców i danych z Echobox, firmy zajmującej się zarządzaniem mediami społecznościowymi, widoczna zmiana algorytmu Facebooka w maju spowodowała dramatyczny spadek ruchu na stronach społecznościowych mediów.

Wydawcy twierdzą, że algorytmy Facebooka powinny być przejrzyste, ale podobnie jak w przypadku podobnych zmian w przeszłości, ostatnio zaszły zmiany na tej platformie społecznościowej i nie było żadnej komunikacji na ten temat ze strony firmy Meta - podaje ogólnoświatowy blog technologiczny Gizmodo. Meta nie odpowiedziała także na pytania serwisu.

Wydawcy, którzy rozmawiali z Gizmodo, twierdzą, że zmiana rozpoczęła się w lutym, a sytuacja pogorszyła się w kolejnych miesiącach. - Nastąpił znaczny trend spadkowy w ruchu na Facebooku. est to dla nas ważna platforma, ponieważ nasza publiczność jest nieproporcjonalnie duża w tym serwisie, tanowi około 25 proc. naszego ruchu powiedział Gizmodo Robert Chappell, redaktor naczelny amerykańskiego serwisu informacyjnego Madison 365. - Nigdy nie wiesz, co się zmieni. Utrudnia to planowanie przyszłości - dodał.

28 mln Polaków korzysta z social mediów. Kogo przyciągają YouTube i Facebook, a kogo Twitch i Twitter?

Echobox: gwałtowny spadek ruchu na Facebooku

Według Echobox, który zbiera dane od ponad 2000 wydawców na całym świecie, liczba kliknięć pochodzących z Facebooka spada od około roku, ale spadek ten gwałtownie przyspieszył w maju 2023 r. Wśród klientów Echobox udział ruchu pochodzącego z Facebooka spadł o około 50 proc. od lata ubiegłego roku.

- Trudno powiedzieć z całą pewnością, jakie są przyczyny, ale Facebook nie ukrywał zamiaru obniżenia priorytetu wiadomości na swojej platformie i nadania większego priorytetu treściom wideo, co z natury skutkuje mniejszym ruchem – powiedział Antoine Amann, dyrektor generalny firmy Echobox. - Dla wydawców może być niezwykle trudne pozostawanie na łasce platform innych firm, a na wydajność i przychody poważnie wpływają zmiany algorytmiczne, nad którymi nie mają kontroli - dodał.

Jeden z pracowników serwisu informacyjnego o sporcie i kulturze, który ma miliony obserwujących na Facebooku, powiedział Gizmodo: - Zauważyliśmy trwały spadek od połowy do końca lutego. Na początku zakładaliśmy, że to nasza wina i popełniliśmy jakiś błąd, ale z biegiem czasu inni wydawcy w naszej przestrzeni zgłaszali to samo.

Nieoczekiwane turbulencje w ruchu w mediach społecznościowych są częściowo odpowiedzialne za niedawną lawinę upadków firm dostarczających informacje, takich jak upadłość Vice Media i zamknięcie BuzzFeed News . Nicholas Carlson, redaktor naczelny Insider, wymienił zerwane połączenie z Facebookiem jako jedną z głównych przyczyn spadku ruchu na stronach jego firmy, która niedawno zwolniła pracowników.

Rekordowa liczba zwolnień w branży technologicznej. Ponad 200 tys. osób straciło pracę w 2023 r.

Facebook przestał udostępniać linki?

- Ruch jest mniejszy. Subskrypcje są wyłączone. Wyświetlenia wideo spadły. Tak było dwa tygodnie temu i tak jest od miesięcy. Mówię o zmieniającym się środowisku czytania i oglądania, w którym Facebook nie udostępnia już linków - stwierdził Carlson.

Facebook ma tendencje do wprowadzania nieprzejrzystych które mają poważne konsekwencje dla firm tworzących najpopularniejsze treści - uważa Gizmodo. Zdaniem serwisu technologicznego, najbardziej znaczący jest niesławny „zwrot do wideo ” Facebooka z 2015 r. , kiedy firma reklamowała fałszywe wskaźniki dotyczące popularności treści wideo na platformie i zachęcała wydawców do tworzenia większej liczby filmów. Doprowadziło to do zmiany w całej branży medialnej, polegającej na dużych inwestycjach w produkcję treści wideo (i odpowiadających im zwolnieniach w innych działach) , których w rzeczywistości użytkownicy nie oglądali .

- Nasze treści są bardzo wartościowe dla Facebooka, jesteśmy częścią ekosystemu, odkąd uruchomiliśmy strony na Facebooku ponad dekadę temu. Ale wygląda na to, że Facebook nas nie szanuje –  powiedział pracownik serwisu sportowo-kulturalnego. Poprosili o zachowanie anonimowości w obawie przed odwetem ze strony Facebooka.

Dołącz do dyskusji: Wydawcy skarżą się na gwałtowny spadek ruchu na Facebooku. To efekt zmiany algorytmu

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Lew
mój boże! XD opierają swój biznes o portal prywatnej firmy a potem płaczą.
odpowiedź
User
dana
I dobrze., zrobili z fb ściek ścieków, a teraz płaczą
odpowiedź
User
Obiektywny
Czekam na komentarz Protica i Kuteli ;-)
odpowiedź