Wydawcy skarżą się na gwałtowny spadek ruchu na Facebooku. To efekt zmiany algorytmu
Według wielu wydawców i danych z Echobox, firmy zajmującej się zarządzaniem mediami społecznościowymi, widoczna zmiana algorytmu Facebooka w maju spowodowała dramatyczny spadek ruchu na stronach społecznościowych mediów.
Wydawcy twierdzą, że algorytmy Facebooka powinny być przejrzyste, ale podobnie jak w przypadku podobnych zmian w przeszłości, ostatnio zaszły zmiany na tej platformie społecznościowej i nie było żadnej komunikacji na ten temat ze strony firmy Meta - podaje ogólnoświatowy blog technologiczny Gizmodo. Meta nie odpowiedziała także na pytania serwisu.
Wydawcy, którzy rozmawiali z Gizmodo, twierdzą, że zmiana rozpoczęła się w lutym, a sytuacja pogorszyła się w kolejnych miesiącach. - Nastąpił znaczny trend spadkowy w ruchu na Facebooku. est to dla nas ważna platforma, ponieważ nasza publiczność jest nieproporcjonalnie duża w tym serwisie, tanowi około 25 proc. naszego ruchu powiedział Gizmodo Robert Chappell, redaktor naczelny amerykańskiego serwisu informacyjnego Madison 365. - Nigdy nie wiesz, co się zmieni. Utrudnia to planowanie przyszłości - dodał.
Echobox: gwałtowny spadek ruchu na Facebooku
Według Echobox, który zbiera dane od ponad 2000 wydawców na całym świecie, liczba kliknięć pochodzących z Facebooka spada od około roku, ale spadek ten gwałtownie przyspieszył w maju 2023 r. Wśród klientów Echobox udział ruchu pochodzącego z Facebooka spadł o około 50 proc. od lata ubiegłego roku.
- Trudno powiedzieć z całą pewnością, jakie są przyczyny, ale Facebook nie ukrywał zamiaru obniżenia priorytetu wiadomości na swojej platformie i nadania większego priorytetu treściom wideo, co z natury skutkuje mniejszym ruchem – powiedział Antoine Amann, dyrektor generalny firmy Echobox. - Dla wydawców może być niezwykle trudne pozostawanie na łasce platform innych firm, a na wydajność i przychody poważnie wpływają zmiany algorytmiczne, nad którymi nie mają kontroli - dodał.
Jeden z pracowników serwisu informacyjnego o sporcie i kulturze, który ma miliony obserwujących na Facebooku, powiedział Gizmodo: - Zauważyliśmy trwały spadek od połowy do końca lutego. Na początku zakładaliśmy, że to nasza wina i popełniliśmy jakiś błąd, ale z biegiem czasu inni wydawcy w naszej przestrzeni zgłaszali to samo.
Nieoczekiwane turbulencje w ruchu w mediach społecznościowych są częściowo odpowiedzialne za niedawną lawinę upadków firm dostarczających informacje, takich jak upadłość Vice Media i zamknięcie BuzzFeed News . Nicholas Carlson, redaktor naczelny Insider, wymienił zerwane połączenie z Facebookiem jako jedną z głównych przyczyn spadku ruchu na stronach jego firmy, która niedawno zwolniła pracowników.
Rekordowa liczba zwolnień w branży technologicznej. Ponad 200 tys. osób straciło pracę w 2023 r.
Facebook przestał udostępniać linki?
- Ruch jest mniejszy. Subskrypcje są wyłączone. Wyświetlenia wideo spadły. Tak było dwa tygodnie temu i tak jest od miesięcy. Mówię o zmieniającym się środowisku czytania i oglądania, w którym Facebook nie udostępnia już linków - stwierdził Carlson.
Facebook ma tendencje do wprowadzania nieprzejrzystych które mają poważne konsekwencje dla firm tworzących najpopularniejsze treści - uważa Gizmodo. Zdaniem serwisu technologicznego, najbardziej znaczący jest niesławny „zwrot do wideo ” Facebooka z 2015 r. , kiedy firma reklamowała fałszywe wskaźniki dotyczące popularności treści wideo na platformie i zachęcała wydawców do tworzenia większej liczby filmów. Doprowadziło to do zmiany w całej branży medialnej, polegającej na dużych inwestycjach w produkcję treści wideo (i odpowiadających im zwolnieniach w innych działach) , których w rzeczywistości użytkownicy nie oglądali .
- Nasze treści są bardzo wartościowe dla Facebooka, jesteśmy częścią ekosystemu, odkąd uruchomiliśmy strony na Facebooku ponad dekadę temu. Ale wygląda na to, że Facebook nas nie szanuje – powiedział pracownik serwisu sportowo-kulturalnego. Poprosili o zachowanie anonimowości w obawie przed odwetem ze strony Facebooka.
Dołącz do dyskusji: Wydawcy skarżą się na gwałtowny spadek ruchu na Facebooku. To efekt zmiany algorytmu