Laureatka Young Creatives musi sfinansować sama wyjazd do Cannes
Olga Krasnodębska, laureatka tegorocznej edycji Young Creatives Cannes w kategorii Print, ma problem z wyjazdem na finał konkursu do Francji. Musi zwrócić koszty swojego udziału agencji Change Serviceplan (Group One), z ramienia której zdobyła nagrodę. Powód? Złożyła wypowiedzenie w okresie między zdobyciem nominacji a ogłoszeniem wyników rywalizacji.
Olga Krasnodębska i Dzmitry Vilchytski reprezentowali Change Serviceplan w tegorocznym konkursie Young Creatives Cannes, w kategorii Print i zwyciężyli w rywalizacji.
Olga Krasnodębska złożyła wypowiedzenie z Change Serviceplan po tym, jak otrzymała nominację w konkursie. Agencja poinformowała ją, że w wypadku wygranej, nie sfinansuje jej uczestnictwa w finale Young Creatives, który co roku odbywa się w czasie festiwalu Cannes Lions. Krasnodębska mimo to zrezygnowała z pracy. Teraz w całości obciążona jest kosztami uczestnictwa w konkursie, które wynoszą ok. 10 tys. złotych (w tym: koszt akredytacji ok. 7,5 tys. zł, nocleg, przelot).
- Nie byłam do końca świadoma, jakie koszty wiążą się z wyjazdem na Young Creatives Cannes. Nie mam żalu do Change Serviceplan o to co się stało, ponieważ sama przyjęłam na siebie to zobowiązanie. Mam nadzieję, że uda mi się ten wyjazd zorganizować - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Olga Krasnodębska.
Krasnodębska zbiera obecnie środki na wyjazd za pośrednictwem portalu Polak Potrafi. Wsparcia finansowego udziela jej również uczelnia, na której studiuje. Change Serviceplan w całości opłaca wyjazd jej partnera z zespołu, Dzmitrya Vilchytskiego.
Do czego regulamin YC zobowiązuje agencje zgłaszające uczestników?
Regulamin konkursu Young Creatives Cannes jasno określa powinności agencji wobec zgłaszanych przez siebie uczestników. Punkt 39. tego regulaminu wskazuje: "Podmiot Zgłaszający odpowiada za pokrycie kosztów Uczestników podczas pobytu na Festiwalu Cannes Lions, w tym kosztów zakwaterowania, kosztów wyżywienia oraz kosztów podróży związanych z Festiwalem Cannes Lions, niezależnie od faktu ewentualnego wygaśnięcia stosunku pracy lub współpracy z Uczestnikiem przed terminem konkursu na Festiwalu Cannes Lions".
W świetle tego przepisu, obowiązek pokrycia kosztów uczestnictwa w finale imprezy ponosi agencja Change Serviceplan, co też potwierdziły naszemu portalowi władze firmy: - Jako Podmiot Zgłaszający zamierzamy wywiązać się z wszelkich obowiązków, wynikających z Regulamin Konkursu Young Creatives Cannes 2018 - czytamy w komentarzu przysłanym naszej redakcji.
Niemniej, agencja i Olga Krasnodębska podpisali pisemną deklarację, że w jej konkretnym przypadku (wypowiedzenie i zakończenie współpracy) to ona przyjmuje na siebie pełne koszty uczestnictwa w finale konkursu. Jako że regulamin Young Creatives Cannes zobowiązuje do tego agencję, Krasnodębska będzie musiała zwrócić byłemu już pracodawcy poniesiony koszt.
- Jako firma zgłaszająca zwycięski, jak się okazało, team zobowiązaliśmy się pokryć koszty ich ewentualnego wyjazdu na festiwal w Cannes. Nie jest to, i nigdy nie było, przedmiotem dyskusji. Chętnie inwestujemy w rozwój naszych talentów, ale jako firma dbamy także o to, żeby korzyść była obopólna, czyli żebyśmy również mogli korzystać z ich talentu i doświadczenia. Przed przystąpieniem do konkursu zarówno Olga, jak i Dzimitry zobowiązali się do zwrotu kosztów wyjazdu do Cannes jeśli zostaną nagrodzeni, ale zdecydują się na zmianę pracy przed upływem kilku miesięcy od czasu konkursu. W przypadku Olgi niestety taka sytuacja właśnie się wydarzyła, ale znając Ją jestem przekonany, że wywiąże się ze zobowiązania, które podjęła - komentuje dla portalu Wirtualnemedia.pl Wojciech Putrzyński, prezes Change Serviceplan.
Model finansowania konkursów kreatywności do zmiany?
- Ta sprawa stanowi ciekawy precedens, który nas jako stowarzyszenie branżowe skłania do ponownego przemyślenia modelu finansowania uczestnictwa w konkursach kreatywnych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Przemysław Bogdanowicz, przewodniczący działającego przy SAR Klubu Twórców Reklamy.
Bogdanowicz dodaje także, że w organizacjach rozważana jest zmiana regulaminu konkursu Young Creatives Cannes, której celem będzie bardziej równomierne rozłożenie kosztów uczestnictwa na poszczególne podmioty.
- W KTR wspieramy młodych kreatywnych, jednak wysłanie ich np. na finał konkursu w Cannes wiąże się z dużymi kosztami dla agencji - już za samo zgłoszenie do konkursu Young Creatives trzeba zapłacić ok. 2 tys. zł za team, koszt uczestnictwa w Cannes to ok 8000 zł. za osobę. W KTR/SAR bierzemy teraz pod uwagę zmianę regulaminu i podwyższenie składki dla agencji na etapie zgłaszania prac, tak by późniejszy wyjazd zwycięskich teamów (np. do Cannes) był współfinansowany z pozyskanych środków przez SAR. Rozwiązałoby to na przyszłość wiele problematycznych sytuacji. Mamy nadzieję wprowadzić nowe zasady już do przyszłej edycji konkursu Young Creatives Cannes, jeżeli zostaną przegłosowane przez Zarząd KTR i zatwierdzone przez SAR - mówi nam Przemysław Bogdanowicz.
Olga Krasnodębska z agencją Change Serviceplan związana była od trzech lat. Young Creatives Cannes rozpoczyna się 17 czerwca i potrwa pięć dni.
Dołącz do dyskusji: Laureatka Young Creatives musi sfinansować sama wyjazd do Cannes
Jeszcze wyższe wpisowe zdecydowanie poprawi konkurencyjność projektów konkursowych.
Przecież to oczywista oczywistość.