KER: reklama Zaadoptujfaceta.pl nieetyczna, bo uprzedmiotawia mężczyzn (wideo)
Przedstawianie mężczyzny w roli obiektu seksualnego, który jest łapany przez kobietę za brodę i jak towar, trafiający potem do sklepowego wózka na zakupy, świadczy o przedmiotowym traktowaniu i braku odpowiedzialności społecznej - uznała Komisja Etyki Reklamy, analizując spot telewizyjny portalu Zaadaoptujfaceta.pl. Stwierdziła, że seksizm w reklamie nie może mieć racji bytu.
Do KER wpłynęły dwie skargi przeciwko reklamom telewizyjnym firmy GAAG International SAS z siedzibą w Paryżu, promującym portal Zaadoptujfaceta.pl. Zaskarżony spot emitowany był w styczniu br.
– Wzorowaliśmy się na klipach luksusowych produktów kosmetycznych. Świadomie stworzyliśmy reklamę oryginalną i transgresyjną, przekraczającą pewne granice _– przyznaje Clara Bizien, szefowa międzynarodowego marketingu ZaadoptujFaceta.pl. Dlaczego mężczyzna występuje jako produkt w tej kampanii? – Takie są wartości portalu: w humorystyczny sposób odwracamy tradycyjne role w społeczeństwie, pokazując, że to kobieta ma wybór i nie powinna być zasypywana niechcianymi wiadomościami – dodaje Bizien.
Na wątpliwości, czy takie podejście nie jest seksistowskie, Clara Bizien ripostuje: – Stylistyka portalu i reklam jest tworzona z poczuciem humoru. Oczywiście nie uważamy, że facet to rzecz. Chcemy w ten sposób zabawnie pokazać społeczeństwo konsumpcyjne i pomniejszyć znaczenie tego, że ktoś korzysta z aplikacji randkowej. Jeszcze kilka lat temu ludzie wstydzili się przyznać do korzystania z portali randkowych, bo były nudne i niemodne. My dodaliśmy humor i zabawę, dlatego tak odmieniliśmy rynek i staliśmy się fenomenem społecznym we Francji – zapewnia.
Zdaniem jednego ze skarżących reklama w rażący sposób sprowadza mężczyznę do roli obiektu seksualnego, bo jednoznacznie i wprost przedstawia go jako towar". W drugiej skardze napisano: „Wprost osoby nazywane są produktami. Handel ludźmi oraz ich takie traktowanie jest zabronione bez względu na płeć. Proszę o informację jak przeciwdziałać takim zachowaniom lub podjęcie skutecznej interwencji w celu wyeliminowania takiego traktowania mężczyzn przez właścicieli portalu zaadoptujfaceta.pl".
Przedstawiciel firmy GAAG International SAS uznał zarzuty je za bezpodstawne. Wyjaśnił m.in., że skonstruowanie tej reklamy poprzez serię analogii do reklam różnych produktów, np. kremów, szamponów itp., które same w sobie obiecują odbiorcom całkowicie nierealne efekty działania oraz pełną satysfakcję we wszelkich dziedzinach życia, nawet jeśli dotyczą tylko odżywki do włosów jednoznacznie wskazuje na dystans jej twórców i wskazanie odbiorcy na traktowanie tych treści z przymrużeniem oka.
„Z treści skarg wynika, że niektórym odbiorcom nie podobało się traktowanie człowieka jako produktu. Zarzut jest o tyle chybiony, że reklamy uprzedmiotawiające człowieka, sprowadzające go do funkcji ideału o gładkiej skórze i pięknych włosach, wiecznie młodego i uśmiechniętego, są na porządku dziennym. Znamienne jest oczywiście, że kontrowersje wywołał fakt, że jako obiekt reklamy wskazano mężczyznę a nie kobietę, co wywołało pewne oburzenie. W tym miejscu jednak należy wskazać, że reklama ta przełamuje pewne stereotypy pokutujące w naszym społeczeństwie odnośnie ról społecznych mężczyzn i kobiet, jak również większego przyzwolenia na przedmiotowe traktowanie kobiety” - napisano w odpowiedzi na skargi.
Komisja Etyki Reklamy uznała, że przedstawianie w spocie mężczyzny w roli obiektu seksualnego, który jest łapany przez kobietę za brodę i pokazanie go jako towar, który później trafia do sklepowego wózka na zakupy, świadczy o przedmiotowym traktowaniu i braku odpowiedzialności społecznej. Zwróciła uwagę, że gdyby odwrócić sytuację i analogicznie to kobieta trafiałaby do koszyka, wówczas również mielibyśmy do czynienia z dyskryminacją. Zauważyła również, że seksizm w reklamie nie może mieć racji bytu. Komisja podkreśliła także, że reklama nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych, a jej humorystyczna konwencja nie usprawiedliwia prezentowanych w niej treści.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama Zaadoptujfaceta.pl nieetyczna, bo uprzedmiotawia mężczyzn (wideo)