Zainteresowania głównym motywem wyboru kierunku studiów (infografika)
Najpopularniejszym źródłem informacji dla studentów na temat oferty wybranych przez nich studiów są znajomi - wynika z badania Grupy IQS.
Ponad połowa Polaków (55% wszystkich odpowiedzi) informacje o interesujących ich kierunkach studiów i uczelniach zdobywała od znajomych. Co trzeci (35%) informacji o ofercie kierunkowej uczelni szukał w internecie (w większości są to młodzi ludzie w wieku 19-24 lata). 17% badanych Polaków o ofercie edukacyjnej uczelni dowiadywało się z plakatów i ulotek promujących daną szkołę, co szósty (15%) brał udział w "dniach otwartych" uczelni, a co dziesiąty wiadomości na temat dostępności interesującego go kierunku studiów zdobywał z prasy (magazyny edukacyjne, rankingi uczelni).
Ponadto 11% respondentów rozmawiało o ofercie edukacyjnej szkoły ze swoimi bliskimi (głównie byli to rodzice osoby zainteresowanej studiowaniem - 36% badanych wskazujących tę odpowiedź jest w wieku 19-24 lata). 4% badanych wiadomości związane z ofertą kierunkową uczelni znajdowało przy pomocy telewizji.
Podczas wyboru kierunku studiów badani brali po uwagę przede wszystkim własne zainteresowania – tak zadecydowało 66% z nich. 20% decydując się na pogłębianie edukacji w czasie nauki w szkole wyższej kierowało się sytuacją na rynku pracy, a po 19% - opinią rodziny i znajomych. Co szósty poddany badaniu Polak o wyborze studiów decydował na podstawie prestiżu społecznego danego kierunku. Inne powody wpływające na decyzję o studiowaniu danego kierunku to: sytuacja finansowa (12%), poziom trudności wybieranego kierunku (8%) oraz opinia współpartnera (6%). 3% badanych Polaków deklaruje, że nie miało wpływu na wybór studiowanego kierunku.
Ponad połowa badanych (53%) uważa, że wybrany przez nich kierunek studiów będzie w przyszłości powiązany z wykonywanym przez nich zawodem. Co czwarty pytany nie ma takich przekonań, a 21% deklaruje, że trudno jest im teraz podjąć decyzję.
69% respondentów uważa, że studiowanie pozwala zdobyć wykształcenie i poszerza wiedzę (58%). Dla niemal połowy badanych (48%) wiąże się ono z poznawaniem nowych ludzi i zawieraniem przyjaźni oraz zdobyciem umiejętności wykorzystywanych w przyszłej pracy (46%). 42% badanych deklaruje, że podjęcie nauki na studiach pozwala rozwijać własne zainteresowania lub pasje. Co trzeci badany twierdzi, że studiowanie daje samodzielność oraz pozwala rozwijać umiejętności społeczne i pozwala nawiązać kontakty przydatne w karierze zawodowej (po 30% wskazań). Dla 28% Polaków wiąże się z wykorzystywaniem zniżek studenckich, a dla 26% - ze stypendiami naukowymi. Wśród pozostałych działań związanych ze studiowaniem Polacy wskazują wyjazdy na wymiany studenckie oraz poznanie partnera.
Ponadto respondenci uważają, że aby zdobyć wiedzę kierunkową lepsze są uczelnie państwowe (34% odpowiedzi). Taką samą ocenę wystawiają dla przygotowania do zawodu zgodnego ze studiowanym kierunkiem (32%) oraz w ocenie ogólnej, przy pytaniu o zdobycie dyplomu (31%).
Badanie zostało przeprowadzone przez Grupę IQS w dniach 3-4 września 2014 r. techniką CAWI i metodą RTS. Zaproszenia do udziału były wyświetlane użytkownikom witryn internetowych o łącznym miesięcznym zasięgu ponad 90% polskich internautów. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Analizą objęto grupę 800 Polaków w wieku 15-50 lat. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej, tak aby odpowiadała strukturze Polaków w wieku 15-50 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.
Dołącz do dyskusji: Zainteresowania głównym motywem wyboru kierunku studiów (infografika)