Polacy w większości ufają mediom, informacje społeczne wiarygodniejsze niż o polityce i gospodarce
Niemal 70 proc. Polaków ufa informacjom przekazywanym przez media na tematy społeczne. Do przekazów o tematyce gospodarczo-finansowej zaufanie ma 57 proc., zaś w rzetelność wiadomości związanych z polityką wierzy niespełna połowa respondentów - wynika z badania Danae.
Najczęściej wykorzystywanym do pozyskiwania informacji źródłem jest telewizja. Programów informacyjnych w ogóle nie ogląda tylko ok. 2-3 proc. badanych. W przypadku programów radiowych odsetek ten wynosi ok. 15 proc., podobny jest w przypadku prasy. Z ogólnoinformacyjnych portali internetowych korzysta blisko 80 proc., co jest zbieżne z odsetkiem gospodarstw domowych posiadających dostęp do internetu.
Najrzadziej do pozyskiwania informacji wykorzystujemy takie źródła jak blogi specjalistyczne czy social media, ale nawet w tych kategoriach odsetek korzystających – przynajmniej od czasu do czasu – sięga już ok. 65 proc. Na te wyniki niewątpliwie największy wpływ mają seniorzy, bowiem ponad połowa z nich deklaruje, że nie korzysta z social mediów ani nie czyta blogów, ale z portali informacyjnych nie korzysta już tylko co czwarta osoba po 60. roku życia.
Co sprawia, że informacja uznawana jest przez odbiorców za bardziej bądź mniej wiarygodną? Okazuje się, że na zwiększenie wiarygodności najbardziej wpływa prezentowanie opinii niezależnych ekspertów, autorytetów w danej dziedzinie – odpowiedziało tak blisko 60 proc. respondentów. Duże znaczenie ma także prezentowanie różnych źródeł informacji oraz odwoływanie się do badań naukowych – to zwiększa wiarygodność informacji zdaniem ponad połowy badanych. Ukazanie kontekstu przedstawianego problemu, używanie neutralnego języka czy popularność danego źródła mają dla odbiorców mediów mniejsze znaczenie.
- Blisko 80 proc. Polaków deklaruje, że weryfikuje informacje na tematy polityczne, najczęściej sprawdzając, co mówią na ten temat inne media, wyszukiwarka internetowa czy internauci za pośrednictwem social mediów. Informacje ekonomiczne oraz społeczne cieszą się co prawda większym zaufaniem, ale mimo to ponad 60 proc. respondentów nie ufa w pełni relacjom pozyskanym tylko z jednego źródła. Co ciekawe, informacje medialne są dla Polaków częstym tematem rozmów w gronie rodziny i znajomych. Dla ponad 40 proc. konfrontacja własnych opinii z informacjami i przekonaniami innych jest jednym ze sposobów weryfikacji informacji - stwierdził Jarosław Włodarczyk z Press Club Polska.
Połowa Polaków za najbardziej interesujące informacje przekazywane przez media uważa te związane z ich hobby, np. sportem czy kulturą. Tematami społecznymi interesuje się ponad 40 proc. badanych. 35 proc. respondentów przywiązuje dużą wagę do informacji z zakresu gospodarki i finansów, zaś co trzeci interesuje się newsami politycznymi.
Badanie "Zaufanie do mediów. Źródła informacji i ich weryfikowanie" zostało przeprowadzone przez firmę Danae na zlecenie Press Club Polska, AXA i Providenta, w dniach 4-8 września 2017 r., metodą wywiadów telefonicznych, na reprezentatywnej grupie 1002 osób 18+.
Dołącz do dyskusji: Polacy w większości ufają mediom, informacje społeczne wiarygodniejsze niż o polityce i gospodarce
Nic - pytania przynoszą odpowiedzi bez znaczenia.
Czy ufasz mediom? Czy ludzie powinni być szczęśliwi? Czy wojny powinny się zakończyć? Czy chcesz być piękny młody i bogaty?