12 proc. polskich użytkowników komórek korzysta z usług lokalizacyjnych, chce 57 proc.
Ponad 60% użytkowników telefonów komórkowych z całego świata, którzy nie korzystają jeszcze z usług lokalizacyjnych, chce rozpocząć korzystanie z tej funkcjonalności. W Polsce zainteresowanych nią jest 57% użytkowników - wynika z badania TNS.
W Polsce ponad jedna dziesiąta (12%) użytkowników telefonów komórkowych korzysta już z usług lokalizacyjnych, a prawie pięciokrotnie większa liczba (57%) chciałaby rozpocząć korzystanie z funkcji lokalizacyjnych w przyszłości.
Dostęp do nawigacji i map GPS to jedna z najpowszechniejszych przyczyn, dla których użytkownicy telefonów w Polsce rozpoczynają korzystanie z usług lokalizacyjnych (39%). Są one jednocześnie używane także w szerszym zakresie niż nawigacja - obecnie 15% użytkowników portali społecznościowych „melduje się” poprzez platformy takie jak Foresquare czy Facebook Places.
Użytkownicy usług lokalizacyjnych coraz częściej korzystają również z różnych usług, które ułatwiają ich codzienne życie, np. w celu zlokalizowania interesujących ich miejsc (19 proc.) czy sprawdzenia rozkładu jazdy komunikacji miejskiej (14%).
Jedna siódma użytkowników (14,3%) udostępnia swoje dane lokalizacyjne w zamian za dostęp do specjalnych ofert i promocji. Oprócz bieżących użytkowników usług lokalizacyjnych, ponad jedna piąta (21,5%) polskiej populacji osób korzystających lub deklarujących chęć korzystania z voucherów lub kuponów przesyłanych na komórki, ceni sobie możliwość otrzymywania informacji o interesujących ofertach w czasie przebywania w pobliżu ulubionych sklepów.
Jednocześnie użytkownicy są wrażliwi na ochronę swojej prywatności - jedynie co dwudziesty użytkownik telefonów komórkowych (6%) jest zainteresowany otrzymywaniem reklam przesyłanych na komórki, jeżeli dotyczą ofert dostępnych w najbliższej okolicy.
Badanie TNS wskazało na ogólny wzrost chęci korzystania z usług lokalizacyjnych, ale powody, dla których ludzie otwierają się na te usługi różnią się na poszczególnych rynkach.
Spośród wszystkich użytkowników usług lokalizacyjnych z możliwości odnajdywania znajomych najczęściej korzystają obywatele Ameryki Łacińskiej, przy czym 39% wskazuje tę funkcję jako główny powód, dla którego decydują się oni zdradzić informacje o swoim położeniu. W Polsce podobne podejście wykazuje 9% użytkowników. Z kolei w Europie z tej funkcjonalności korzysta 20% użytkowników.
Podobne zróżnicowanie dotyczy sposobów korzystania z usług lokalizacyjnych w celu ułatwienia życia. Na nasyconych technologią rynkach rozwiniętych krajów europejskich 25% osób korzysta z usług lokalizacyjnych, aby poznać informacje o położeniu znajdujących się w pobliżu restauracji i lokali rozrywkowych, podczas gdy w Polsce jest to 12%. Plasuje to nas nieznacznie za Czechami, gdzie 13% użytkowników usług lokalizacyjnych korzysta z nich po to, aby odnaleźć ciekawe miejsca, do których można się udać.
Wyniki pochodzą z realizowanego przez TNS corocznie od 7 lat projektu badawczego Mobile Life poświęconego badaniu zachowań, motywacji i priorytetów światowej populacji użytkowników telefonów komórkowych. Projekt opiera się danych pochodzących z rozmów z 48 000 konsumentów w 58 krajach (Arabia Saudyjska, Argentyna, Australia, Belgia, Brazylia, Chile, Chiny, Czechy, Dania, Egipt, Filipiny, Finlandia, Francja, Ghana, Grecja, Hiszpania, Holandia, Hong Kong, Indie, Indonezja, Irlandia, Izrael, Japonia, Kamerun, Kanada, Kenia, Kolumbia, Korea Południowa, Malezja, Meksyk, Niemcy, Nowa Zelandia, Nigeria, Norwegia, Pakistan, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, RPA, Senegal, Singapur, Słowacja, Szwecja, Szwajcaria, Tajwan, Tanzania, Tajlandia, Turcja, Uganda, Ukraina, USA, Węgry, Wielka Brytania, Wietnam, Włochy, Wybrzeże Kości Słoniowej, Zjednoczone Emiraty Arabskie).
Dołącz do dyskusji: 12 proc. polskich użytkowników komórek korzysta z usług lokalizacyjnych, chce 57 proc.