60 influencerów w rządowej kampanii proszczepiennej. Bez ogłoszeń w „Fakcie” i „Gazecie Wyborczej”
W rządowej kampanii #SzczepimySie wzięło udział ponad 60 influencerów, m.in. Gimper, Blowek, MaturaToBzdura, Karol Paciorek czy Red Lipstic Monster. Z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów w jej zakresie współpracowały agencje Abstra i Fantasy Expo. Ogłoszenia były publikowane w ok. 100 tytułach prasowych, ale zabrakło wśród jednych z najpoczytniejszych dzienników: „Faktu”, „Gazety Wyborczej” czy „Dziennika Gazety Prawnej”. Rząd nie zdradza, ile zapłacił influencerom i agencjom za promowanie szczepień.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w maju wystartowała z kampanią promującą szczepienia przeciw COVID-19. W akcję zaangażowano m.in. influencerów, szczepionki promował też Cezary Pazura.
3 sierpnia zwróciliśmy się do KPRM w trybie dostępu do informacji publicznej z prośbą o odpowiedzi na poniższe pytania:
Kto znalazł się na liście influencerów zaangażowanych do rządowej kampanii promującej szczepienia (#Szczepimysię i Ostatnia prosta)?
W jakim okresie została zrealizowana kampania?
Ile wyniósł łączny budżet na kampanię oraz ile wyniosły wynagrodzenia poszczególnych twórców zaangażowanych do akcji?
Jaka agencja odpowiadała za realizację kampanii w zakresie doboru i współpracy z influencerami?
Czy influencerzy musieli oznaczać swoje materiały jako współpraca z KPRM? Jeśli tak, to w jaki sposób?
W jakich mediach wykupiono ogłoszenia promujące szczepienia (tytuły)?
Organy państwowe w myśl Ustawy o dostępie do informacji publicznej mają na odpowiedź 14 dni od dnia złożenia wniosku (art. 13. ust. 1). Jeżeli nie są w stanie tego zrobić, obowiązani są do powiadomienia o powodach opóźnienia oraz o terminie, w jakim informację udostępnią (art. 13. ust. 2). Mimo to niepełną odpowiedź otrzymaliśmy dopiero 29 września, po niemal dwóch miesiącach.
KPRM napisała, że kampania #SzczepimySie realizowana jest od 28 grudnia ub. r. i „będzie trwać tak długo jak potrzebna będzie komunikacja w tym zakresie”.
60 influencerów, dwie agencje
W akcji wzięło ponad 60 influencerów, rząd w odpowiedzi na nasze pytania wymienił jedynie część z nich (na liście udostępnionej nam przez KPRM część nazwisk/pseudonimów powtarzała się nawet kilkakrotnie), to m.in.:
ZetKacper, Janstrojny, Wegorz08, Nataliasisik, Kasia&Justyna, Pasiek, MishOn, Nolif, Gimper, Blowek, MaturaToBzdura, 7MetrówPodZiemią, Kolega Ignacy, BEKSY, Adrianna Krysian, Nadia Długosz, Naruciak, REA, Topowa Dycha, Red Lipstic Monster, Karol Paciorek, Mandzio, Adrianna Krysian, Ula Grotyńska, Lekko Stroniczy, Planeta Faktów, Imponderabilia, TheUnboxAll, Okiem Chemika.
KPRM w zakresie doboru i współpracy z influencerami współpracowała z dwiema agencjami: Abstra sp. z o.o. i Fantasy Expo sp. z o.o.
KPRM nie odniosła się do naszych pytań o łączny budżet przeznaczony na kampanię oraz wynagrodzenia poszczególnych twórców. Nie podała także, czy influencerzy byli zobowiązani do oznaczania materiałów tworzonych w ramach kampanii jako współpracy z KPRM.
Kampania bez „Faktu” i „Wyborczej”
KRPM poinformowała także, że ogłoszenie w ramach kampanii publikowano w około 100 tytułach prasowych.
To m.in. „Chwila dla Ciebie”, „Claudia”, „Dobre Rady”, „Dobry tydzień”, „Elle”, „Elle Man”, „Focus”, „Gala”, „Gazeta Polska Codziennie”, „Glamour”, „Gość Niedzielny”, „Kurier TV”, „Motor”, „Na Żywo”, „Naj”, „Nasz Dziennik”, „National Geographic”, „Niedziela”, „Olivia”, „Pani Domu”, „Poradnik 50+”, „Poradnik Domowy”, „Przepis na Zdrowie”, „Przyjaciółka”, „Przepisy Czytelników”, „Relaks”, „Retro”, „Rewia”, „Rzeczpospolita”, „Show”, „Sukcesy i Porażki”, „Super TV”, „Super Express”, „Świat i Ludzie”, „Świat Seriali”, „Świat Wiedzy”, „Takie Jest Życie”, „Tele Max”, „Tele Świat”, „Tele Tydzień”, „Tina”, „To & Owo”, „TV14”, „Twoje Imperium”, „Twój Styl”, „Z Życia Wzięte”, „Życie na Gorąco”, „Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Polski”, „Dziennik Zachodni”, „Echo Dnia”, „Express Bydgoski”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Gazeta Krakowska”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Gazeta Wrocławska”, „Gazeta Współczesna”, „Głos - Dziennik Pomorza, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Kurier Poranny”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Nowości – Dziennik Toruński”, „Co Tydzień Jaworzno”, „Co Tydzień Mysłowice”, „Czas Chojnic”, „Czas Ostrzeszowski”, „Dziennik Goleniowski”, „Dziennik Nowogardzki”, „Dziennik Stargardzki”, „Echo Turku”, „Gazeta Gryfińska”, „Gazeta Jarocińska”, „Gazeta Jędrzejowska”, „Gazeta Kłodzka”, „Gazeta Kociewska”, „Gazeta Kościańska”, „Gazeta Kraśnik”, „Gazeta Malborska”, „Gazeta Mławska”, „Gazeta Myszkowska”, „Gazeta Noworudzka”, „Gazeta Ostrowiecka”, „Gazeta Powiatowa -Wiadomości Oławskie”, „Gazeta Radomszczańska”, „Gazeta Regionalna - Żary – Żagań”, „Gazeta Słupecka”, „Gazeta Szamotulska”, „Gazeta Średzka”, „Gazeta Świebodzic”, „Gazeta Tczewska”.
Co ciekawe, wśród wymienionych tytułów zabrakło „Faktu” (w lipcu, podobnie zresztą jak od lat, miał największe rozpowszechnianie płatne wśród dzienników ogólnopolskich), „Gazety Wyborczej” (trzecie miejsce w lipcu) czy „Dziennika Gazety Prawnej” (miejsce piąte).
Dołącz do dyskusji: 60 influencerów w rządowej kampanii proszczepiennej. Bez ogłoszeń w „Fakcie” i „Gazecie Wyborczej”