Przychody Nielsena wzrosły w 2020 roku o 13,3 proc.
W ub.r. przychody zajmującej się telemetrią firmy AGB Nielsen Media Research wzrosły o 13,3 proc. do 29,16 mln zł, a jej wynik netto - w związku z reorganizacją w koncernie Nielsen - poszedł w górę z 2,58 mln zł straty do 16,33 mln zł zysku.
Wpływy krajowe AGB Nielsen Media Research zwiększyły się rok do roku z 17,5 do 21,97 mln zł, a przychody z zagranicy zmalały z 8,23 do 7,2 mln zł. Całość wpływów wygenerowano z usług badania oglądalności telewizji.
Firma w sprawozdaniu złożonym w KRS wyliczyła, że do jej klientów krajowych należą „największe stacje telewizyjne, agencje reklamowe i domy mediowe oraz bezpośrednio niektórzy reklamodawcy”, a do tych z zagranicy - „stacje telewizyjne, producenci programów telewizyjnych oraz inne instytuty badawcze”.
Nielsen powiększa panel badawczy
Na koniec ub.r. panel badawczy, w oparciu o który AGB Nielsen Media Research realizuje badanie oglądalności, liczył ok. 2,5 tys. gospodarstw domowych. Pod koniec 2019 roku firma zapowiedziała, że powiększy go do 3,5 tys. gospodarstw, ten proces ma potrwać do jesieni br.
Przychody AGB Nielsen Media Research od innych podmiotów z koncernu Nielsen zmalały z 5,67 do 4,65 mln zł. Wpływy od spółki Nielsen TV Audience Measurement poszły w górę z 306,3 tys. zł do 1,23 mln zł, a od The Nielsen Co. (Europe) spadły z 5,28 do 2,31 mln zł.
Więcej na usługi obce, mniej na wynagrodzenia
Koszty operacyjne AGB Nielsen Media Research zwiększyły się rok do roku z 24,83 do 27,73 mln zł, czyli o 11,6 proc., z czego wydatki na usługi obce poszły w górę z 21,09 do 24,36 mln zł.
Z kolei nakłady na wynagrodzenia zmalały z 2,74 do 2,68 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze wzrosły z 397,9 do 441,4 tys. zł. W firmie w ub.r. było przeciętnie 15 pracowników etatowych, o jeden więcej niż w 2019 roku.
Na początku br. z zarządu spółki została odwołana Karolina Zajdel-Pawlak (pozostaje dyrektor zarządzającą NielsenIQ w Polsce), zastąpią ją tam Joanna Pełeszok.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty podatków i opłat zmalały z 200 tys. zł do zera, a pozostałe koszty rodzajowe - z 389,1 do 236,8 tys. zł. Firma oszczędziła 139,5 tys. zł dzięki umorzeniu przez ZUS wiosną ub.r. składek pracowniczych przez trzy miesiące.
Zysk mocno w górę dzięki sprzedaży Nielsen Services Poland
Zysk sprzedażowy AGB Nielsen Media Research zwiększył się z 901,2 tys. zł do 1,43 mln zł, a zysk operacyjny - z 912,8 tys. zł do 1,33 mln zł.
Na pozostałe wyniki rentowności firmy mocno wpłynęło w ub.r. 23,45 mln zł zysku z rozchodu aktywów finansowych. To efekt sprzedaży udziałów spółki Nielsen Services Poland w ramach reorganizacji koncernu Nielsen: sprzedano część działalności zajmującą się badaniami rynku detalicznego, skupiając się na badaniach rynku mediów.
W konsekwencji zysk brutto AGB Nielsen Media Research poszedł w górę z 846,4 tys. zł do 24,72 mln zł, a po uwzględnieniu podatku dochodowego (w ub.r. spółka zapłaciła 8,39 mln zł, a rok wcześniej 3,42 mln zł) wynik netto wzrósł z 2,58 mln zł straty do 16,33 mln zł zysku.
Jedynym udziałowcem firmy jest holenderki podmiot AGB Nielsen Media Research TAM Holding. W zeszłym tygodniu zdecydował, że z jej zeszłorocznego zysku netto 11 mln zł otrzyma jako dywidendę, 5,21 mln zł zostanie przeznaczone na pokrycie wcześniejszych strat, a 122,5 tys. zł zasili kapitał zapasowy.
Dołącz do dyskusji: Przychody Nielsena wzrosły w 2020 roku o 13,3 proc.