Holding reklamowy WPP wygrał globalny przetarg Coca-Coli. Ma odegrać kluczową rolę w nowym modelu agencyjnym firmy
Holding reklamowy WPP wygrał przetarg i zostanie globalnym partnerem sieci marketingowej dla Coca-Coli. Firma będzie odpowiedzialna za nadzorowanie rozwoju portfolio marek producenta napojów gazowanych. Do obsługi stworzyła nowy zespół OpenX.
Holding WPP wygrywa większość wartego 4 mld dolarów biznesu Coca-Coli. W przetargu pokonał IPG, Dentsu i Publicis Groupe. Wygrana oznacza, że WPP będzie odpowiadać za prowadzenie portfolio koncernu w ponad 200 krajach w ramach strategii Coca-Coli zakładającej "modernizację" marketingu w celu stymulowania rozwoju firmy.
Przegląd agencji rozpoczął się w grudniu 2020 r. Nowy model realizowany przez OpenX WPP ma zakładać likwidację silosowości. Silosowość to brak synergii między działaniami różnych agencji z różnych rynków.
Nowy model agencyjny Coca-Coli ma składać się z czterech elementów:
- partnera globalnej sieci marketingowej, który zarządza całym procesem kreatywnym, mediowym, marketingowym i związanym z danymi pełnego portfolio marek.
- partnera uzupełniającego, który zapewnia dodatkowe możliwości na wybranych rynkach.
- zatwierdzonej lista agencji, które zapewniają dostęp do specjalistów kreatywnych niezależnie od rynku
- platformy danych - łączy agencje z trzech poprzednich elementów z działami marketingu pięciu globalnych kategorii Coca-Coli, dziewięcioma jednostkami operacyjnymi i usługami globalnymi.
W 2020 r. The Coca-Cola Company wydała na reklamę 2,78 mld dolarów. To znacznie mniej niż w poprzednich latach. W 2019 r. wydano 4,25 mld dolarów, a w 2018 r. - 4,11 mld dolarów. Jednocześnie w ostatnich latach spadła sprzedaż z 44,3 mld dolarów w 2015 r. do 33 mld dolarów w 2020 r.
Partnerem uzupełniającym został holding Dentsu. Agencje z dwóch innych holdingów, Publicis (m.in. Publicis i Leo Burnett) i Interpublic Group (m.in. McCann) także mają współpracować z Coca-Colą. Na razie nie podano, w jakiej roli.
Zmiany w portfolio Coca-Coli
W związku z przykładaniem coraz większej wagi konsumentów do zdrowego stylu życia i odżywiania, coraz większa liczba kupujących poszukuje alternatywy dla słodkich napojów. To skłoniło Coca-Colę do zmiany swojego portfolio. Firma włączyła ostatnio nowe marki: Smartwater, gazowaną wodę smakową bez cukru i słodzików AHA i odnowioną Coca-Cola Zero Sugar.
W październiku 2020 r. Coca-Cola ogłosiła plany zmniejszenia swojego portfolio liczącego 400 marek aż o połowę. Wiadomość pojawiła się po tym, jak firma poinformowała, że zaprzestanie sprzedaży produktów notujących gorsze wyniki, takich jak koktajle Odwalla, woda kokosowa Zico i napoje gazowane Tab. Tej wiosny Coke potwierdził, że zamierza wycofać Coca-Cola Energy w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie z powodu rozczarowującej sprzedaży zaledwie półtora roku po wprowadzeniu napoju, aby konkurować z liderami w tej kategorii: Monster i Red Bull.
Koncern Coca-Cola odnotował w drugim kwartale br. wzrost przychodów o 42 proc. rok do roku do 10,1 mld dolarów. Tak duży wzrost firma przypisuje trwającemu ożywieniu na światowych rynkach dotkniętych przez Covid-19. Przypomnijmy, że w ub.r. przychody spółki spadły o 22 proc. do 7,2 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Holding reklamowy WPP wygrał globalny przetarg Coca-Coli. Ma odegrać kluczową rolę w nowym modelu agencyjnym firmy