Facebook traci użytkowników, korzysta z niego 36 proc. amerykańskich nastolatków. „To inny organizm niż kiedyś”
Młodzi Amerykanie do 16. roku życia coraz rzadziej korzystają z Facebooka, do używania serwisu przyznaje się obecnie 36 proc. tamtejszych nastolatków - wynika z raportu firmy PiperJaffray. - Dzisiaj Facebook służy głównie do komunikacji czy wymiany newsów, a nastolatki później zaczynają z niego korzystać. Do wyrażania własnej ekspresji służą obecnie takie platformy jak Instagram - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Grzegorz Berezowski, szef NapoleonCat.
Według nowego raportu PiperJaffray prezentującego zachowania i preferencje młodych ludzi w wieku ok. 16 lat mieszkających w USA najbardziej popularną stroną internetową jest obecnie Amazon odwiedzany przez 47 proc. nastoletnich respondentów badania. Amerykańska platforma e-commerce ma zdecydowaną przewagę nad innymi witrynami w sieci z pierwszej 10-tki, z których korzysta po kilka procent respondentów. Są tam internetowe serwisy takich marek jak Nike, eBay czy Adidas.
Z sondażu wynika, że obecnie 82 proc. młodych ludzi w USA korzysta z iPhone’a, a 86 proc. deklaruje że zakupi smartfon tej marki jako swój kolejny telefon. Z kolei 20 proc. nastolatków posiada smartwatch, a 23 proc. planuje zakup w ciągu nadchodzących 6 miesięcy urządzenia z rodziny Apple Watch.
Wśród amerykańskich nastolatków konsekwentnie spada zainteresowanie telewizją kablową. Obecnie 16,4 proc. respondentów przyznaje się do korzystania z tego medium, podczas gdy rok wcześniej odsetek ten wynosił 21,6 proc.
Z kolei zainteresowanie Netflixem pozostaje od kilku lat stabilne (obecnie jest na poziomie 37,6 proc.), a korzystanie z YouTube rośnie – w II połowie br. serwisu używało 33,1 proc. badanych nastolatków.
Instagram najpopularniejszy, Facebook z dużymi stratami
Obecnie najpopularniejszym medium społecznościowym wśród amerykańskiej młodzieży jest Instagram, z którego korzysta 85 proc. badanych. Serwis notuje stale rosnącą liczbę użytkowników – rok wcześniej odwiedzało go 81 proc. młodych internautów, zaś jesienią 2016 r. ich odsetek wynosił 79 proc.
Na 2. miejscu z minimalną stratą do Instagrama znajduje się Snapchat (84 proc.), 3. pozycję zajmuje Twitter (47 proc.), który jak wynika z zestawienia notuje w ostatnich latach spadki popularności.
Inaczej niż popularność poszczególnych platform społecznościowych wygląda sympatia jaką nastolatki w USA darzą odwiedzane serwisy. Wśród ulubionych na czele jest Snapchat (46 proc.) wyprzedzając Instagrama (32 proc.) oraz Twittera (6 proc.).
Zarówno w kategorii najpopularniejszych, jak i ulubionych mediów społecznościowych największym przegranym wydaje się Facebook. Do korzystania z tej platformy przyznaje się obecnie zaledwie 36 proc. badanych, podczas gdy rok wcześniej było ich 45 proc., a jesienią 2016 r. - 52 proc.
Podobnie wygląda sytuacja w deklarowanych przez respondentów sympatiach. Facebook jest ulubionym serwisem społecznościowym jedynie dla 5 proc. amerykańskich nastolatków, co oznacza znaczący spadek w porównaniu z wiosną 2016 r., gdy 15 proc. badanych zaliczało Facebook do ulubionych platform.
Choć Facebook wyraźnie traci użytkowników wśród amerykańskiej młodzieży, to ekosystem stworzony przez Marka Zuckerberga nie może mówić o porażce, bowiem straty nadrabia na razie należący do Facebooka Instagram. Dlatego w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Grzegorz Berezowski, szef agencji NapoleonCat nie jest zaniepokojony o dalsze losy Facebooka wskazując na to, że jest on częścią ekosystemu zaspokajającego różne potrzeby internautów.
- Liczba użytkowników Facebooka stale rośnie. Może młodzi po prostu później niż kiedyś rozpoczynają z nim przygodę – ocenia Grzegorz Berezowski. - FB to też inny organizm niż wcześniej - służy przede wszystkim do komunikacji, wymiany newsów (gazeta społecznościowa), zakupów czy customer service. Obecnie do wyrażania osobistej ekspresji są raczej takie serwisy jak Instagram. Dlatego też Facebook inwestuje w wydawałoby się konkurencyjne serwisy typu Instagram i WhatsApp - żeby na każdym etapie życia i w każdej sytuacji życiowej zapewnić ludziom narzędzie ze swojego ekosystemu - wyjaśnia szef NapoleonCat.
Raport PiperJaffray jest wynikiem badania przeprowadzonego na próbie 8,6 tys. użytkowników w wieku ok. 16 lat mieszkających w Stanach Zjednoczonych. 6,2 tys. z nich pochodziło z rodzin o średnich rocznych dochodach w wysokości 56 tys. dol., 2,4 tys. to dzieci rodziców zarabiających rocznie ok. 100 tys.
Dołącz do dyskusji: Facebook traci użytkowników, korzysta z niego 36 proc. amerykańskich nastolatków. „To inny organizm niż kiedyś”