GroupM wycofuje się z globalnego przetargu mediowego Facebooka
Spółka mediowa GroupM (należy do WPP) wycofała się z trwającego od wiosny przetargu na globalną obsługę mediową Facebooka. Należąca do niej agencja Mindshare pracuje dla platformy w tym zakresie od 2014 roku.
Facebook wystartował z globalnym przetargiem mediowym w marcu tego roku. Mindshare należący do GroupM do tej pory był wiodącą agencją mediową platformy, którą w mniejszym stopniu w tym zakresie obsługuje też dentsu.
Rzecznik GroupM w wydanym oficjalnym komentarzu przekazał: - GroupM postanowiło wycofać się z globalnego przeglądu mediów Facebooka. Chociaż nie będziemy brać udziału w przetargu, patrzymy w przyszłość, korzystając z udanej współpracy, którą stworzyliśmy od 2014 roku. Jesteśmy dumni z pracy, jaką nasze zespoły i ludzie wykonali dla Facebooka i życzymy im wszystkiego najlepszego w ich pracy.
Zapowiedział też, że GroupM nadal będzie współpracować z Facebookiem jako partner medialny w zakresie marketingu marek swoich klientów.
GroupM nie podało ostatecznego powodu wycofania się z przetargu. Nieoficjalnie mówi się, że ta decyzja jest następstwem niedawnych odejść kadry kierowniczej z Facebooka, w tym długoletniej szefowej działu reklamy Carolyn Everson, która była najważniejszą współpracowniczką firmy z markami i agencjami.
Ostatnio Facebook znalazł się pod ostrzałem Białego Domu za umożliwienie rozpowszechniania dezinformacji na temat szczepionek COVID-19 na swojej platformie.
Powołując się na nieznane źródła, The Wall Street Journal sugerował, że wycofanie się GroupM miało też związek z uciążliwymi warunkami umowy w przetargu, co przeniosłoby większe ryzyko i odpowiedzialność na agencję medialną.
Duże platformy mediów cyfrowych, takie jak Facebook i Google, historycznie traktują agencje reklamowe jako zleceniodawców, a nie agentów, jeśli chodzi o zakupy medioweich klientów, co daje im wyłączną odpowiedzialność za te zobowiązania reklamowe.
Oficjalnym standardem branży reklamowej, opartym na wytycznych Association of National Advertisers (ANA) i American Association of Advertising Agencies (4As), jest „odpowiedzialność sekwencyjna”, która sprawia, że agencje są odpowiedzialne za płatności na rzecz mediów dopiero po zapłaceniu za te media.
Po wycofaniu się GroupM z przetargu Facebooka w grze pozostają: dentsu, Havas i Publicis.
Budżet mediowy Facebooka wart jest 750 milionów dolarów. Przetarg koordynuje firma ID Comms. Obejmuje on planowanie i zakup mediów całego biznesu Facebooka, czyli Instagrama, Facebooka, WhatsApp i Messengera.
Dołącz do dyskusji: GroupM wycofuje się z globalnego przetargu mediowego Facebooka