KER: reklama Saturna z (k)ratami babci nie ośmiesza starszych ludzi
Spot elektromarketów Saturn (Media Satrun Holding) ze słabo słyszącą babcią utrzymany jest w konwencji żartu i trudno dopatrzyć się w niej utrwalania negatywnych stereotypów poprzez przedmiotowe traktowanie osób starszych - orzekła Komisja Etyki Reklamy.
KER rozpatrywała skargę na spot radiowy sieci Saturn. W spocie pada propozycja, by ze spłatą raty zgłosić się do babci, ale żeby tego uniknąć lepiej jest kupić sprzęt na dogodnych warunkach. Babcia na propozycję spłacenia raty odpowiada: „jaką kratę?”.
W opinii skarżącego reklama jest nieetyczna, ponieważ namawia do wykorzystywania starszych ludzi do zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych młodzieży i dodatkowo ośmiesza starszych ludzi.
Przedstawiciele marketera w odpowiedzi na skargę stwierdzili, że reklama nie uczy wykorzystywania starszych ludzi do zaspokajania potrzeb konsumpcyjnych młodzieży, ale wręcz piętnuje takie działania i proponuje rozwiązanie alternatywne - skorzystanie z oferty Saturn. Jak wyjaśnili, jest to jedna z serii reklam, która pokazuje, jak nieracjonalne działania podejmują ludzie, kiedy na czymś nam zależy, i kiedy starają się postępować „logicznie". „Oczywiście opiera się na pewnych przejaskrawieniach i stereotypach pochodzących z naszego kręgu kulturowego, dzięki czemu żarty są łatwiejsze do zrozumienia. „Babcia" nie jest podmiotem żartów. Reakcja „Babci" jest tylko częścią żartu i nie może być uznana za naśmiewanie się z osób starszych. „Babcia" przekręca, bo: a) niedosłyszy (rozmowa odbywa się przez telefon), b) najprawdopodobniej jest całkowicie zaskoczona absurdalną prośbą wnuczki” - napisali przedstawiciele Media Saturn Holding.
KER nie dopatrzyła się w reklamie Saturna naruszeń Kodeksu Etyki Reklamy. Zwróciła uwagę, że jest ona utrzymana w konwencji żartu i nie utrwala negatywnych stereotypów ani przedmiotowego traktowania osób starszych.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama Saturna z (k)ratami babci nie ośmiesza starszych ludzi