OMD z największymi obsługiwanymi budżetami, wyprzedza Mindshare'a i Carat
Według analizy przeprowadzonej przez firmę badawczą COMvergence, sieć OMD należąca do Omnicomu zachowała tytuł najlepiej ocenianej agencji medialnej na świecie pod względem obsługiwanych budżetów w 2021 r. Agencja ujawniła budżety w wysokości 23,8 mld dolarów, o prawie 12 proc. więcej niż w 2020 roku.
Drugie miejsce w rankingu COMvergence zajęła sieć Mindshare (GroupM/WPP) z wynikiem 22,6 miliardami dolarów (+12,6 proc.)
Trzecie miejsce na podium przypadło równolegle sieci Carat (Dentsu) i MediaCom (GroupM) - każda z budżetami w wysokości 17,2 miliarda dolarów. Starcom z Publicis Media zamknął pierwszą piątkę (15,2 miliarda dolarów, +21 proc.), a Wavemaker z GroupM znalazł się na szóstym miejscu (14,8 miliarda dolarów, +13 proc.).
Na poziomie grup - GroupM WPP utrzymała pierwsze miejsce z łącznymi budżetami w wysokości 61,6 mld dolarów (wzrost rok do roku o 15 proc.).
Na drugim miejscu znalazł się Publicis Media (43 mld dolarów, +17,9 proc.), a za nim Omnicom Media Group (38,1 mld dolarów, +13,8 proc.) na trzecim miejscu.
Sieci agencji medialnych należących do tzw. wielkiej szóstki (czyli koncernów WPP, Omnicom, Publicis, Interpublic Group, Dentsu i Havas) oraz główne agencje niezależne osiągnęły łącznie 241 miliardów dolarów na 48 rynkach, co stanowi 96 proc. globalnych inwestycji medialnych objętych analizą COMvergence.
Firma badawcza szacuje, że rachunki te stanowią 52 proc. łącznych globalnych wydatków na media (netto) w wysokości około 393 miliardów dolarów w 2021 r. (w porównaniu z 343 miliardami dolarów w 2020 r.; +14,5 proc.).
Pozostałe 48 proc. globalnych budżetów jest obsługiwanych przez mniejsze niezależne agencje medialne, wyspecjalizowane agencje cyfrowe, japońskie i chińskie lokalne agencje reklamowe lub jednostki wewnętrzne obsługiwane przez reklamodawców.
Biorąc pod uwagę regiony - COMvergence szacuje, że łączne rozliczenia globalne rozkładają się na regiony w następujący sposób: Ameryka Północna (37 proc.), APAC (34 proc.), EMEA (27 proc.) i Ameryka Łacińska (2 proc.).
Wszystkie agencje ze wzrostami
Według badań, wszystkie globalne sieci agencji mediowych z tzw. wielkiej szóstki odnotowały w 2021 r. wzrost z roku na rok ze średnią stopą wzrostu na poziomie 16 proc. Sieci te wygenerowały 116,7 miliarda dolarów w wydatkach offline (+9 proc. w porównaniu z 2020 r.) i 88,2 miliarda dolarów w sektorze cyfrowym (+29 proc.).
Budżety na media cyfrowe wzrosły w zeszłym roku dwa razy bardziej niż wydatki na media tradycyjne, co COMvergence w dużej mierze przypisuje pandemii, która zmusiła reklamodawców do przeniesienia swoich inwestycji w media z tradycyjnych na cyfrowe kanały medialne, szczególnie w kategoriach detalicznych i finansowych.
Po stronie agencji niezależnych, COMvergence ocenił 46 lokalnych agencji medialnych lub sieci, które łącznie reprezentowały łączne rachunki w wysokości 23,6 miliarda dolarów, czyli 10 proc. całkowitych rachunków kontrolowanych przez wszystkie agencje oceniane na całym świecie.
Horizon Media (USA) jest zdecydowanie największą niezależną agencją na świecie z łącznymi budżetami w 2021 r. w wysokości 8,9 miliarda dolarów. Stanowi to ponad jedną trzecią niezależnych rozliczeń ogółem.
Dołącz do dyskusji: OMD z największymi obsługiwanymi budżetami, wyprzedza Mindshare'a i Carat