SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku. Liderem Polsat, TVP1 i TVP2 na plusie (raport)

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2018 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 17 minut i 8 sekund. W porównaniu do 2017 roku czas ten skrócił się o 1 minutę i 24 sekundy, a 2016 - o 4 minuty i 37 sekund - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl.

Liderem Polsat

Najwyższą oglądalność wśród wszystkich stacji telewizyjnych w Polsce w całym 2018 roku miał Polsat. Średni dobowy udział tego kanału względem poprzedniego roku zmalał o 6,23 proc. i wyniósł 10,23 proc.

Z trzeciej na drugą pozycję awansowała TVP1, której udział w analizowanym okresie zwiększył się o 1,46 proc. do 9,73 proc. Z analizy portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że stacja ta w ujęciu rocznym zanotowała wyraźny wzrost po raz pierwszy od 15 lat. Po raz ostatni miało to miejsce w 2003 roku (wzrost na granicy błędu statystycznego - o 0,01 pkt. proc. - zaobserwowano również w 2015 roku).

Podium uzupełnia TVN, który spadł z miejsca drugiego. Jego wynik w porównaniu do 2017 roku zmalał o 4,96 proc. do 9,38 proc.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,16 proc. udziału; do góry o 3,68 proc.). Z naszych ustaleń wynika, że stacja ta zanotowała wzrost po raz pierwszy od 2005 roku.

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 38,24 proc. w 2017 roku do 37,50 proc. w 2018 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TV4, którego udział wyniósł 4,16 proc., po wzroście o 1,96 proc.

Rekordowy wzrost TVP Sport

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVN24 (4,14 proc.; spadek o 3,04 proc.), TVP Info (3,43 proc.; - 10,44 proc. - największy w top 10), TV Puls (3,40 proc.; + 12,21 proc.), TVN7 (3,24 proc.; - 1,52 proc.) i TTV (2,14 proc.; + 20,22 proc. - największy w top 10).

Dzięki obecności na MUX-3 rekordowy wzrost zanotowało TVP Sport.

Grupa komercyjna należy do TVN

Udział będącego liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 12,19 proc., po spadku o 3,64 proc. Drugą lokatę zajął Polsat. Jego wynik w ub.r. wyniósł 11,40 proc., po spadku o 7,84 proc.

Dalej uplasowały się TVP2 (6,86 proc udziału; do góry o 1,78 proc.) oraz TVP1 (6,69 proc.; + 9,49 proc.).

Tuż za czterema głównymi stacjami uplasował się kanał TV4 (3,87 proc. udziału; spadek o 4,91 proc.).

Dane najchętniej oglądanych stacji w grupie 16-59 lat.

Największą widownię w zeszłym roku zgromadziła transmisja mundialowego meczu Polska-Kolumbia. W samej TVP1 oglądało ją 11,64 mln widzów, co przełożyło się na 64,39 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów.

Drugie miejsce zajęło spotkanie Polaków z Senegalem. Pojedynek pokazany w samej TVP1 19 czerwca miał 9,28 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 65,13 proc.

Podium uzupełnia spotkanie Polski z Japonią. Mecz pokazany 28 czerwca w Jedynce śledziło 7,67 mln oglądających, a jego SHR% wyniósł 64,55 proc.

Na czwartym miejscu sklasyfikowana została transmisja finałowego konkursu prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni w skokach narciarskich. Wygrane przez Kamila Stocha zawody z Bischofshofen (Polak zwyciężył również w całym cyklu TCS) śledziło średnio 7,28 mln widzów TVP1, co przełożyło się na 47,11 proc. udziału.

Ósmy był najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu serial, czyli „M jak miłość”, który 30 stycznia na antenie Dwójki oglądało 6,43 mln widzów, co dało stacji 40,14 proc. udziału.

Dwa oczka niżej znalazł się „Teleexpress” TVP1, czyli najchętniej oglądany program informacyjny. 28 stycznia na antenie tej stacji (pokazany wyjątkowo w przerwie konkursu PŚ w skokach narciarskich o 17.06) obejrzało go 6,41 mln widzów (41,49 proc. udziału).

Wśród 10 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 9 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Jedna lokat należała do programu TVP2.

Wśród programów rozrywkowych najwięcej widzów zgromadził reality-show „Rolnik szuka żony”, którego odcinek z 2 grudnia śledziło 4,59 mln widzów. Z kolei na czele filmów znalazł się kultowy „Kevin sam w Nowym Jorku” (emisja 24 grudnia w Polsacie; 4,51 mln widzów).

Łączne wydatki cennikowe (bez rabatów) na reklamę telewizyjną w 2018 roku wyniosły 29,04 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2017 roku o 7,42 proc.

Najwyższe cennikowe wpływy reklamowe, wynoszące 4,44 mld zł, odnotował w zeszłym roku Polsat. Jego przychody były o 1,99 proc. wyższe, niż w roku poprzedzającym.

Drugą lokatę zajął TVN, którego wpływy zwiększyły się o 10,30 proc. do 3,56 mld zł. Na ostatniej pozycji podium uplasowała się TVP1 (1,51 mld zł; wzrost o 26,82 proc.), która wyprzedziła siostrzaną TVP2 (1,45 mld zł; + 11,07 proc.).

Tuż za kanałami tzw. „wielkiej czwórki” znalazła się stacja TV4 z wpływami na poziomie 601,17 mln zł i spadkiem o 24,42 proc. - największym w top 20.

Większość pozostałych stacji znajdujących się w top 20 zanotowało wzrosty przychodów z reklam, a najwięcej zyskał kanał Nick Jr - było to 87,81 proc. do 288,84 mln zł.

Najwięcej na reklamę w telewizji w 2018 roku - 1,09 mld zł - wydała firma farmaceutyczna Aflofarm. Jej wydatki spadły rok do roku o 23,26 proc. Kolejne miejsca zajęły: Pharmacia (652,81 mln zł; do góry o 14,82 proc.) i Procter & Gamble (644,92 mln zł; + 30,38 proc.).

ATV - dobowy czas oglądania telewizji przypadający na statystycznego Polaka

Dołącz do dyskusji: Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku. Liderem Polsat, TVP1 i TVP2 na plusie (raport)

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kelevra
Zdecydowanie od przynajmniej 2010 powinna zostac dodana metryka spedzonego czasu aktywnie i pasywnie (ze smartphonem w dloni, oczami skierowanymi w maly ekranik). Z tych 4 h zrobilaby sie max 1 godz.
0 0
odpowiedź
User
Kalemba
Czyli zarówno w szerokiej grupie 4+ jak i komercyjnej 16-49 TVP1 i TVP2 notują wzrost (TVP2 o blisko10% w 16-49) a Polsat i TVN spadki.
Może przejadły się paradokumenty serwowane od rana do 19.00 czy dziwne nowości rozrywkowe.
0 0
odpowiedź
User
ola
jak to dobrze ze ten Kurski pogonił tego fałszywego,pazernego Janowskiego!
0 0
odpowiedź