SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Podsumowanie 2015 roku w branży e-commerce - prognozy na 2016 rok

Kolejna odsłona naszego podsumowania 2015 roku w mediach i marketingu jest poświęcona branży handlu internetowego. Analizują ją menedżerowie z czołowych polskich wydawców, sklepów internetowych i agencji marketingowych.

 


Paweł Petkowicz, dyrektor departamentu sprzedaży e-commerce w Grupie Wirtualna Polska

Wydarzenie roku
Konsekwentnie realizowana strategia budowania silnej pozycji w obszarze modowego e-commerce przez Grupę Wirtualna Polska. Dokonana w 2015 roku inwestycja w Allani.pl, to, po inwestycji w Domodi.pl, skupienie dwóch fashion marketplace’ów pod jednym dachem.

Rekord sprzedaży online w ciągu jednego dnia podczas China's Singles Day - Alibaba.com osiągnął sprzedaż na poziomie 14,3 mld dolarów amerykańskich, co jest absolutnym rekordem, uświadamia skalę rynku oraz fenomen sprzedaży online w tamtej części świata. Dla porównania Cyber Monday - czyli największe jednodniowe wydarzenie handlu online w Stanach Zjednoczonych - zakończyło się wynikiem 1,35 mld dolarów.

Sukces roku
Z powodzeniem wprowadzone w Polsce, w grudniu 2014 r., przepisy chroniące konsumentów - to spore wyzwanie dla sklepów, które jednocześnie skutecznie wpływa na zniwelowanie obaw Polaków co do korzystania z e-sklepów.

Porażka roku
Merlin.pl

Człowiek roku
Jack Ma - za stały rozwój Alibaba.com i Aliexpress.com

Serwis i projekt roku w Polsce i na świecie
W ramach „patriotycznego” trendu - za serwis roku na świecie, jak i w Polsce, uznałbym wish.com, którego współtwórcą i CEO jest urodzony w Polsce Peter Szulczewski. Wish.com to sklep i aplikacja zakupowa z tanimi produktami prezentowanymi w formie przypominającej Pinterest, przy zastosowaniu algorytmów określających wysokość zniżki na dany produkt i czas jej obwiązywania. Warto podkreślić, że promocje cenowe są bardzo krótkie, co motywuje użytkowników do szybkich, spontanicznych zakupów - a wszystko pod hasłem „Shopping Made Fun”. Ponoć Alibaba i Amazon oferowali 10 mld dolarów za Wish.com. Oferta została odrzucona…

Trend roku
Mobile, generujący, według różnych estymacji, ok. 40 proc. sprzedaży online na świecie oraz coraz powszechniejsze wykorzystywanie treści, jako narzędzia zwiększającego sprzedaż (recenzje, rankingi, wskazywanie trendów - często pisane przez znanych ekspertów w danej dziedzinie).

Prognoza na 2016
Dalszy wzrost wartości handlu detalicznego w internecie. Szacowana wartość, na koniec 2015 r., to już ponad 30 mld. zł - co stanowi ponad 5 proc. wartości całego handlu detalicznego w Polsce. Bardziej śmiałe wychodzenie polskich e-commerce’ów na rynki zagraniczne, także już na początkowym etapie rozwoju biznesu. Dalszy dynamiczny wzrost znaczenia mobile’a, jako kluczowego narzędzia dla e-commerce.

 


Norbert Kowalski, dyrektor AdRetail w Grupie Interia.pl

Wydarzenie roku
W Polsce nieskromnie wskażę na powstanie AdRetail, działającej w ramach Grupy Interia.pl pierwszej sieci reklamowej dla branży handlowej. Bazując na własnym serwisie Promocyjni i zakupionych w tym roku witrynach Okazjum i Promoceny, stworzyliśmy nieosiągalną dotąd ofertę wsparcia sprzedaży dla klientów branży retail i FMCG.

Na świecie za najciekawsze uważam dedykowane fizyczne przyciski do zamawiania produktów, które wprowadził Amazon. Jeszcze mało popularne, ale zwiastują nową erę e-commerce w połączeniu z Internet of Things. Istotne zwłaszcza dla branży retail.

Sukces roku
W Polsce: akwizycja dwóch największych serwisów gazetkowych w Polsce: Okazjum i Promoceny oraz włączenie ich w strukturę AdRetail.

Na świecie: Singles Day i 8 mld dolarów sprzedaży jednego dnia. AliExpress już rozdaje karty na świecie.
 
Porażka roku
Brak bezpośredniego połączenia systemów raportowania sprzedaży stacjonarnej z kanałem online. Przejście tej granicy otworzy nowy rozdział w branży e-commerce i ostatecznie zintegruje rynek online i offline.
 
Człowiek roku
I w Polsce i na świecie: Peter Szulczewski, twórca Wish.com. Jeśli wierzyć plotkom - odrzucił wartą 10 mld dolarów ofertę zakupu od Jeffa Bezosa. Jeśli nawet nie wierzyć - zbudował gigantyczny serwis, doskonale rozumiejąc rynek i skupiając się na mobile.
 
Serwis / aplikacja / projekt roku
Android TV. Oznacza otwarcie największego ekranu w domu jedynie na software. Czy skorzysta na tym e-commerce? Jeszcze nie w tym roku, ale w przyszłości – na pewno.
 
Trend roku
ROPO - research online, purchase offline. Ten trend w tym momencie dotarł do late adopters, czyli staje się zupełnie masowy.
 
Prognoza na 2016 rok
Powstanie porównywarki cen offline, opartej na danych ze sklepów stacjonarnych. Pełna przejrzystość wzmocni internetowy kanał sprzedaży.

Na dalszych podstronach wypowiedzi przedstawicieli PayU, Grupy Onet-RASP, SalesMedia, Gemiusa, Answear.com, Hypermedia i DreamCommerce.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2015 roku w branży e-commerce - prognozy na 2016 rok

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jan
I żadne z nich, nie zauważyło olbrzymich zmian na rynku e-commerce części samochodowych? To są specjaliści i eksperci rynkowi? Hahaha To są tzw. przesyłacze maili i bywalcy tandetnych konferencji, zero własnych wniosków i analizy rynkowej. To jest dramat polskiego e-commerce.
odpowiedź
User
pavv
Wlazłem na tego Wisha i zmuszony jestem do logowania aby tylko przejrzeć produkty! W takiej formie to sukces może w USA gwarantowany bo w Europie mało kto się na to załapie.
odpowiedź
User
Horyzontalny
Czy ktoś mógłby przetłumaczyć wypowiedz Pana Kreczmara? Ta maniera używania angielskich słów w połowie zdania to takie "nowoczesne".
Śmieszne wypowiedzi jak cały ten pan.
odpowiedź