SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Podsumowanie roku 2020 w branży eventów, perspektywy na 2021

W ramach podsumowań roku na łamach naszego portalu prezentujemy opinie przedstawicielek i przedstawicieli agencji zajmujących się eventami. Komentują przedstawiciele agencji Grupa S/F, Mea Group, Plej, Live Age i El Padre, a ponadto branżowych organizacji: Klubu Agencji Eventowych przy SAR oraz Stowarzyszenia Branży Eventowej.


Olga Krzemińska-Zasadzka, CEO Agencji Power, PowerSport i DMC Warsaw Poland, prezes zarządu SOIT, członkini Klubu Agencji Eventowych SAR

O ile proc. zmalały przychody i zatrudnienie w firmie z powodu epidemii Covid-19?

Nasz dział Eventów odnotował spadek obrotów o ok. 70%, w stosunku do ubiegłego roku. Tegoroczne wydarzenia realizowaliśmy w okresie styczeń-luty, a także kilka pomniejszych w miesiącach czerwiec-wrzesień. Mowa tu zarówno o wydarzeniach online, hybrydowych, jak i offline. W dziele Incentive odnotowaliśmy spadek o ok. 95% - rynek wyjazdów motywacyjnych stanął w marcu i do tej pory nie wiadomo kiedy nastąpi jego ponowne uruchomienie.

Wiosną 2020 roku obniżyliśmy koszty Agencji o ok. 40%. Od początku epidemii szukaliśmy wsparcia i dostępnych możliwości - również w zakresie zapisów dyrektywy unijnej dotyczącej turystyki. Okazało się, że w żaden sposób nie chroni ona przedsiębiorców. W tym czasie złożyliśmy także szereg postulatów do polskich Ministerstw, wskazując kroki, naszym zdaniem, niezbędne do wdrożenia.

Wyszliśmy poza schematy. Nauczyliśmy się bardzo szybko dostosowywać do zmieniających się okoliczności i przepisów. Na szczęście posiadamy własne biuro i magazyn, więc nie ponosimy dodatkowych kosztów z tytułu najmu. Zawsze też dokładnie planowaliśmy stałe koszty firmowe, aby odzwierciedlały one nasze możliwości i ewentualne ryzyka. Na bieżąco działamy w czterech Stowarzyszeniach branżowych i Radzie Przemysłu Spotkań i Wydarzeń.

Czy w Państwa firmie udało się wprowadzić nowe usługi i źródła przychodów?

Tak, w tym roku wdrożyliśmy w naszej firmie wiele nowych usług, m.in. projekty: #bezpiecznebiuro czy #bezpiecznyhotel. W czasie największego zapotrzebowania zaopatrywaliśmy szpitale w środki ochronne, zaopatrywaliśmy pracowników naszych klientów w rzeczy niezbędne do pracy zdalnej, organizowaliśmy warsztaty, szkolenia i spotkania online i w formule hybrydowej. Zrealizowaliśmy także kilka mniejszych eventów offline.

Jak znaczące dla firmy i całej branży było wsparcie ze strony państwa?

Wsparcie ze strony Państwa zależało od wielu czynników: od regionu, wielkości firmy, tego czy zatrudniały na umowę o pracę, wreszcie od tego kiedy powstały, a także czy miały zobowiązania publiczno -prawne. I tak mamy firmy, które takowe wsparcie otrzymały, a także takie, które nie „załapały się" na żadną pomoc ze strony Państwa.

Firmy przemysłu spotkań i wydarzeń /eventy/ oraz turystyka biznesowa i motywacyjna /incentive travel/ mogły skorzystać od marca z:

•         odroczenia 180 dni /turystyka, eventy/
•         bon turystyczny /prywatne osoby,  hotele/
•         PFR /firmy z odnotowanymi spadkami/
•         pierwsze zwolnienia z ZUS na 3 miesiące /firmy z odnotowanymi spadkami/
•         dopłaty do wynagrodzeń /PUP, Fundusz Pracy/ - 3 miesiące
•         postojowe dla wszystkich – 3 miesiące
•         czynsze – można było ubiegać się o obniżenie w województwach – jeśli państwowe
•         brak czynszów w lockdown Agenci turystyczni w Centrach Handlowych
•         pożyczki bezzwrotne 5 tyś.
•         pomoc wojewódzka dla małych i średnich
•         zwolnienia z ZUS i postojowe MINI tarczy i postojowego dla niektórych PKD /tu mają odać organizatorów wydarzeń, czekamy na to/ /lipiec-wrzesień/
•         pożyczki z BGK
•         ARP – wsparcie pożyczkowe dla transportu, spłata leasingów, pożyczki COVIDowe na preferencyjnych warunkach z długą karencją spłaty
•         Turystyczny Fundusz Zwrotów /pożyczka na 6 lat bez oprocentowania/
•         obniżona kwota gwarancji turystycznej /30%/
•         dotacja z Ministerstwa Kultury /muzyka, taniec, teatr, pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna i przedsiębiorstwa techniki estradowej/
•         listopad – ZUS i postojowe – nie wszystkie PKD naszych branż
•        wytycznie  do Ministerstwa Rozwoju /eventy, targi, rozrywka i kultura, wydarzenia sportowe/ – robione przez członków Rady w czerwcu i listopadzie – dogodne dla eventów

Jeśli chodzi o pomoc płynącą z województw, to poszczególne samorządy decydowały czy środki mają być w formie pożyczki czy dotacji. Dodatkowo środki nie były przeznaczone dla wszystkich poszkodowanych tylko dla części branży. Często o otrzymaniu wsparcia decydowały minuty, bo środki były rozdawane „kto pierwszy ten lepszy". Wiele firm pozostało bez wsparcia. W województwie mazowieckim, w którym prowadzimy firmę, rozstrzygnięto nabór, ale na umowę czekamy już długi czas i nie wiemy kiedy środku będą przyznane.

Jakie są prognozy dla branży na przyszły rok? Czy w okresie letnim roku 2021 mogą wrócić duże eventy?

Na ten moment w naszej Agencji jest stabilnie. Zabezpieczyliśmy się na kolejne miesiące, mamy zlecenia, dostosowaliśmy się do spotkań online i hybrydowych. W najgorszym położeniu są duże firmy z rozbudowaną strukturą pracowniczą, a także turystyka przyjazdowa czy hotele. Staramy się działać razem w celu odbudowy popytu. W marcu stworzyliśmy inicjatywę TUgether, a w lipcu Radę Przemysłu Spotkań i Wydarzeń (zrzeszamy w tej chwili 20 stowarzyszeń) i działamy w każdej dziedzinie by przetrwać ten trudny czas.

Jako branża nauczyliśmy się nowych zasad reżimu sanitarnego, wdrożyliśmy procedury bezpieczeństwa i szybko dostosowaliśmy do nowych warunków. Czekamy z niecierpliwością na każde nowe decyzje rządu, odmrożenie spotkań i wyjazdów motywacyjnych przez wszystkie światowe korporacje.

Za nami trudny rok – ale też ten czas pokazał nam jak bardzo potrzebujemy siebie nawzajem, jak bardzo potrzebujemy bezpośredniego kontaktu. Już teraz widać, że ludzie pragną spotkań, gal, szkoleń face to face. Część z nas jest już zmęczona światem online, potrzebujemy wyjść do ludzi.

Jestem absolutną zwolenniczką wydarzeń na żywo. Począwszy od kontaktu międzyludzkiego, oddziaływania na zmysły, emocje i przeżycia. Tego nigdy nie osiągnie się online. Jako ludzie jesteśmy stworzeni do bezpośredniej interakcji z drugim człowiekiem. Zbyt długie przebywanie w świecie online prowadzi do wielu trudności psychologicznych, pokazuje to coraz więcej badań. Im więcej spotkań, tym relacje biznesowe i prywatne są zdrowsze. Uważam, że nic nie ładuje akumulatorów do dalszej pracy jak wspaniała podróż, nic tak nie relaksuje, nic tak nie poprawia samopoczucia. Podróżujmy jak najwięcej.

Mam nadzieję, że z nowym rokiem powoli wszystko zacznie wracać do normalności. Od małych eventów, plenerów, team-buildingów, aż do większych wydarzeń: koncertów i wyjazdów zagranicznych. Ludzie po tym roku potrzebują dużo pozytywnych przeżyć, słońca, dobrych emocji.


Wojciech Cłapiński, wiceprezes zarządu El Padre


O ile proc. zmalały przychody i zatrudnienie w firmie z powodu epidemii Covid-19?

Przychody w roku 2020 zmalały o ok 70%, zaś zatrudnienie o 30%.

Czy w Państwa firmie udało się wprowadzić nowe usługi i źródła przychodów?

Jak wiele firm na początku pandemii, tak i my mieliśmy epizod związany z zaopatrzeniem naszych klientów w produkty niezbędne w walce z COVID 19, takie jak maseczki czy płyn do dezynfekcji.
Nasze działania koncentrujemy niezmiennie na komunikacji marketingowej i staramy się dostosować do otaczającej nas rzeczywistości. Od kilku miesięcy rozwijamy kompetencje w zakresie digitalizowania eventu. W tym celu zorganizowaliśmy w siedzibie własne studio przeznaczone do realizacji mniejszych projektów tego typu.

Jak znaczące dla firmy i całej branży było wsparcie ze strony państwa?

Skorzystaliśmy z dostępnych instrumentów pomocowych i zwłaszcza Tarcza Finansowa PFR miała znaczący wpływ na naszą zdolność do utrzymania wielu miejsc pracy w naszej agencji. Z tego co wiemy, większość agencji eventowych korzystało z pomocy państwa i być może to oraz zaradność i elastyczność pozwoliło uniknąć większej ilości bankructw w naszej branży.

Jakie są prognozy dla branży na przyszły rok? Czy w okresie letnim roku 2021 mogą wrócić duże eventy?

Doświadczenie mijającego roku uczy, że jakiekolwiek prognozy są w dużej mierze jedynie myśleniem życzeniowym. Zatem życzmy sobie, aby fakt pojawienia się szczepionki spowodował możliwie szybki powrót do „normalności" i co za tym idzie do powrotu normalnych kontaktów międzyludzkich na wszystkich płaszczyznach. Najpierw powrócą eventy, na których ludzie będą pojawiać się z własnej woli, a w ślad za tym powrócą konferencje, kongresy i podróże służbowe.

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie roku 2020 w branży eventów, perspektywy na 2021

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Bolesny Bolek
Czyli jednym słowem ciężko będzie wytłumaczyć, że konferencja na 50 osób kosztuje 100 000 złotych, a koncercik bez 500 000 to będzie lipa : )))
Branża, która się oderwała od rzeczywistości i bazował na bliskich kontaktach z przedstawicielami marketingu, (których wiedza na temat realiów cenowych czy potrzebnych składowych w kosztorysie kończyła się na otwarciu Excela) wylądowała na twarzy. Jak to tak to - eventowa firma bez 60 osób ma się utrzymać? Jak żyć zabawni ludkowie?
odpowiedź
User
Lolek
Nie masz pojęcia o czym mówisz - działy zakupów jedyne czym się efektywnie zajmują to eventami i drukami, więc 15 lat temu to co mówisz było prawdą, ale teraz nie...

Czyli jednym słowem ciężko będzie wytłumaczyć, że konferencja na 50 osób kosztuje 100 000 złotych, a koncercik bez 500 000 to będzie lipa : )))
Branża, która się oderwała od rzeczywistości i bazował na bliskich kontaktach z przedstawicielami marketingu, (których wiedza na temat realiów cenowych czy potrzebnych składowych w kosztorysie kończyła się na otwarciu Excela) wylądowała na twarzy. Jak to tak to - eventowa firma bez 60 osób ma się utrzymać? Jak żyć zabawni ludkowie?
odpowiedź
User
buhaha
Lolek nie ośmieszaj się. Myślisz, ze nie mam znajomych co pod stołem urządzali taki eventy, że chodziło wyłącznie o przewalenie kasy?
Lolek - na eventach wrzuca się absurdalne pozycje i nie ma opcji żeby to sprawdzić - czy weźmiesz 5 technicznych czy 30 to już zalezy jak blisko znasz tych co podpisują faktury. W tej branży osiągnięto szczyt przewalania kasy, bo niestety media juz nie odpalają takich kick-offów jak jeszcze parę lat temu.
Lolek nie kompromituj się!

Nie masz pojęcia o czym mówisz - działy zakupów jedyne czym się efektywnie zajmują to eventami i drukami, więc 15 lat temu to co mówisz było prawdą, ale teraz nie...

odpowiedź