Prawie 40 proc. firm FMCG niegotowych do budowania dobrych doświadczeń klientów
90 proc. kadry zarządzającej w firmach z branży dóbr konsumpcyjnych przewiduje, że tempo zachodzących zmian będzie rosło – wynika z badania KPMG. Aż 39 proc. respondentów przyznaje, że ich organizacje są niedostatecznie lub słabo przygotowane do budowania dobrych doświadczeń swoich klientów.
Z raportu firmy konsultingowej KPMG „Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2017 – Think like a start-up” wynika, że firmy, które potrafią budować swój biznes wokół potrzeb klientów, w większości przypadków osiągają wyższe wzrosty sprzedaży niż średnia charakterystyczna w tym sektorze.
Jedna trzecia menedżerów z branży dóbr konsumpcyjnych jako priorytet swoich działań wskazuje wzmacnianie pozytywnych doświadczeń klientów i ich angażowanie. Jednocześnie ponad połowa menedżerów twierdzi, iż zmiany zachowań konsumentów (51 proc. wskazań) oraz nowoczesne technologie (43 proc. wskazań) odpowiadają m.in. za innowacje, które znacząco wpłynęły na obecny układ udziałów w rynkach.
Jak czytamy w raporcie, powszechna wymiana doświadczeń między konsumentami może wpłynąć na osłabienie dotychczasowego poziomu ich lojalności do znanych i tradycyjnych marek na rzecz pojawiających się nowości. Aby nadal utrzymać i rozwijać swoją pozycję na rynku, producenci oraz sieci handlowe muszą efektywniej korzystać z danych rynkowych, by właściwie rozumieć potrzeby klientów i budować ich dobre doświadczenia.
Trzy czwarte badanych firm aktywnie wykorzystuje media społecznościowe do komunikacji z konsumentami, a 65 proc. deklaruje, iż używa rozbudowanych systemów analitycznych do lepszego rozumienia swoich klientów. Jedynie co czwarty respondent deklaruje wdrożenie u siebie nowoczesnych systemów analizujących dane zakupowe własnych klientów.
- W tak dynamicznym środowisku opieranie swojej strategii jedynie na sile marek zaczyna być niewystarczające by osiągać wzrosty sprzedaży każdego roku. Zmiany o charakterze przełomowym, od zawsze były wyzwaniem dla podmiotów działających na dojrzałych rynkach. Dzięki takim zmianom, część firm gwałtownie rośnie, a inne znikają z rynku. Problemem zarządzania w XXI wieku nie są same zmiany, ale ich częstotliwość i zdecydowane przyśpieszenie za sprawą nowych technologii – ocenia Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w zespole doradczym dla sektora FMCG w KPMG w Polsce.
Do 2019 r. większość firm FMCG zainwestuje w zaawansowaną analitykę danych
Badanie KPMG wskazuje, że trzy czwarte menadżerów stosuje zaawansowaną analizę danych do poprawy poziomu dostępności produktów lub zarządzania cenami. Zdaniem 65 proc. respondentów, szybka analiza danych konsumenckich umożliwia jednocześnie prowadzenie działań i inicjatyw w całym łańcuchu dostaw. Taki sam odsetek badanych inwestuje już w analitykę danych, a z ich deklaracji wynika, że do 2019 r. będzie to już 90 proc. firm. 41 proc. firm, które deklarują inwestycje w systemy sztucznej inteligencji, zamierza je wykorzystywać do zwiększenia rozumienia potrzeb konsumentów i poprawy ich obsługi.
- Sztuczna inteligencja, urządzenia i systemy mobilne, rozwiązania oparte na chmurze, internet rzeczy czy robotyka to technologie, które na naszych oczach zmieniają sposoby produkcji i sprzedaży dóbr konsumpcyjnych. Technologie te nie tylko pozwalają na szybszą i lepszą odpowiedź na dynamicznie zmieniające się potrzeby klientów, ale również w znaczący sposób umożliwiają obniżenie kosztów jednostkowych. Firmy, które przegapią zmiany zachodzące się na rynku, bardzo szybko mogą stracić swoją obecną pozycję i zostać przejęte przez innych graczy, bądź w ogóle zniknąć z rynku – prognozuje Jan Karasek, partner w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.
Raport pt. „Global Consumer Executive Top of Mind Survey 2017 – Think like a start-up” powstał na podstawie badania przeprowadzonego w marcu i kwietniu 2017 r. na zlecenie KPMG International i organizacji The Consumer Goods Forum. W piątej edycji badania uczestniczyło 526 osób należących do ścisłego kierownictwa firm działających w branży spożywczej i sektorze dóbr konsumpcyjnych w 31 krajach, których roczny przychód przekraczał poziom 500 milionów USD.
Dołącz do dyskusji: Prawie 40 proc. firm FMCG niegotowych do budowania dobrych doświadczeń klientów