Reklamy na Facebooku uczą wyłączenia rozpoznawania twarzy
Facebook umieszcza na swoich stronach reklamy, które pokazują użytkownikom jak wyłączyć funkcję automatycznego tagowania zdjęć.
Kontrowersyjną funkcję rozpoznawania twarzy portal uruchomił w grudniu zeszłego roku dla użytkowników z USA, a w czerwcu tego roku wprowadził ją dla wszystkich członków serwisu (więcej na ten temat).
Polega ona na tym, że gdy użytkownik wrzuca do serwisu zdjęcie, Facebook automatycznie porównuje je z innymi zdjęciami i sprawdza czy znajdują się na nim jego znajomi. Gdy technologia rozpozna twarz któregoś z nich, sugeruje wrzucającemu aby go oznaczył na zdjęciu.
Opcja jest włączona domyślnie na profilach internautów, co oznacza że jeśli chcą oni z niej zrezygnować, muszą sami to zrobić w ustawieniach. To od początku budziło spore zastrzeżenia w związku z prywatnością użytkowników, którzy nie mają wpływu na to czy zostaną oznaczeni przez ich znajomych. Dopiero po dokonaniu oznaczenia istnieje możliwość usunięcia tagu.
Reklamy, które kierują użytkowników na stronę, z której mogą się dowiedzieć jak wyłączyć funkcję, to efekt działań George'a Jepsena, prokuratora ze stanu Connecticut. W czerwcu napisał on list do Facebooka, stwierdzając że portal powinien udostępnić automatyczne tagowanie zdjęć na zasadzie "opt in", a nie "opt out", tak aby internauci mogli sami decydować czy chcą z funkcji korzystać.
Tego jednak Facebook nie zrobił. Pojawiły się za to wspomniane reklamy, które jednak są widoczne tylko dla amerykańskich użytkowników portalu.
Członkowie serwisu z Polski mogą wyłączyć funkcję przechodząc w zakładce "Konta" do ustawień prywatności, klikając odnośnik "Dostosuj ustawienia", a następnie przycisk "Edytuj ustawienia" obok hasła "Proponuj znajomym zdjęcia, na których jestem. Jeśli osoba na zdjęciu wygląda jak ja, zaproponuj moje imię i nazwisko", znajdującego się w sekcji "Rzeczy, które inni udostępniają". Pojawi się okienko, w którym na liście po prawej stronie należy zaznaczyć opcję "Wyłączone".
Dołącz do dyskusji: Reklamy na Facebooku uczą wyłączenia rozpoznawania twarzy