Reklamy napoju Zbój Energy Drink przedmiotowo traktują kobiety (wideo)
Wykorzystanie w reklamach napoju energetycznego Zbój Energy Drink (MR Corp.) wizerunku kobiecego ciała nie miało związku z reklamowanym produktem i biorąc pod uwagę jej fabułę świadczy o przedmiotowym traktowaniu kobiet. Dlatego też ich emisja powinna być natychmiast wstrzymana orzekła Komisja Etyki Reklamy.
KER rozpatrywała kilka skarg (w tym również złożonych przez Stowarzyszenie Twoja Sprawa) na kilka reklam internetowych marki napoju Zbój Energy Drink. Były one emitowane w internecie w ramach cyklu „Z życia Zbója”.
Jedna z nich rozpoczyna się pokazaniem skąpo ubranej kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem jej dekoltu. Kobieta wdzięczy się do siedzącego naprzeciwko niej mężczyzny w wulgarny sposób. Reklamę kończy scena, w której mężczyzna po wypiciu reklamowanego napoju trzeźwieje i wychodzi widząc normalną kobietę w miejscu seksownej pani z początkowej części klipu. Całość jest opatrzona hasłem: «Zawsze pomoże jak trzeba». W klipie tym jest wiele podtekstów seksualnych.
W kolejnym filmie kobieta w koszuli z głębokim dekoltem wysyła sms, o treści wskazującej, że nie może się zdecydować którego z dwóch mężczyzn powinna wybrać. W kolejnym ujęciu, kobieta odrzuca połączenie od „Misia" na rzecz puszki napoju postawionej przed nią na stole. Reklamę kończy hasło: „Da Ci moc na całą noc".
W następnej reklamie naga kobieta w stringach, zasłaniając piersi ręką wychodzi na balkon w poszukiwaniu swojego biustonosza. Okazuje się, że leży on na trawie. Reklama kończy się sceną, w której kobieta otwiera drzwi, w których stoi mężczyzna trzymający w jednej ręce puszkę napoju, a w drugiej biustonosz. Kobieta zabiera ze sobą mężczyznę do domu. Całość zamyka hasło: «Tylko to co potrzebne».
Inny film promujący markę przedstawia półnagą kobietę owiniętą w ręcznik i spotykającą mężczyznę z puszką napoju w ręku. Reklama kończy się sceną, w której mężczyzna jest popychany prawdopodobnie na łóżko, a kobieta do niego dołącza. Całość jest opatrzona hasłem: «Kobiety wiedzą co dobre».
W złożonych skargach argumentowano, że są to filmy o silnych podtekstach seksualnych, sugerujące, że do zdobycia kobiety wystarczy jedynie puszka napoju. W ocenie skarżących reklamy te w wulgarny sposób poniżają i uprzedmiatawiają kobiety, bo pokazują je jako obiekt seksualny.
Przedstawiciele firmy MR Corp w odpowiedzi na złożone skargi stwierdzili, że autorzy skarg stereotypowo oceniają całą sytuację oraz szufladkują aktorki grające w reklamie.
Wyjaśnili, że w pierwszym filmie widzimy kobietę relaksującą się w domowym jacuzzi, gdzie mąż wracający z delegacji psotnie wyłącza prąd, aby kobieta wyszła na górę, niespodzianką było, że mąż tak szybko wrócił. Z kolei w drugim filmie celem pokazania kobiety z rozmazanym makijażem było zobrazowanie jak po kilku godzinach imprezy niektóre kobiety, które przesadzają z makijażem wyglądają naprawdę. Natomiast reklama, w której kobieta gubi biustonosz będąc na balkonie i przynosi go jej mężczyzna jest zdaniem producenta normalnym przedstawieniem sytuacji z życia wziętej. Ma podkreślać wolny wybór kobiet w dobie równouprawnienia.
Komisja Etyki Reklamy stwierdziła, że wykorzystanie w reklamie Zbój Energy Drink kobiecego ciała nie miało związku z reklamowanym produktem i biorąc pod uwag fabułę reklamy świadczy o przedmiotowym traktowaniu kobiet. W ocenie KER reklama nie mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i jej emisja powinna zostać niezwłocznie wstrzymana.
Mimo tych zaleceń KER, w środę wieczorem filmy były dostępne na YouTube.
Dołącz do dyskusji: Reklamy napoju Zbój Energy Drink przedmiotowo traktują kobiety (wideo)