Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych - prognozy na 2014
Jaki był mijający rok w branży produkcji telewizyjnej? Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl oceniają Grzegorz Piekarski, Magdalena Kłaczyńska i Michał Kwieciński.
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w polskich mediach. Dziś o mijającym roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy wypowiadają się przedstawiciele firm zajmujących się produkcją telewizyjną.
>>> Polska reklama: jaka była w 2013, jaka będzie w 2014? (agencje)
>>> Rok 2013 w polskiej e-reklamie, prognozy na 2014 (sieci, wydawcy, agencje)
>>> Polska branża interaktywna: jaki był 2013 rok, co w 2014?
>>> Social media w Polsce: podsumowanie 2013, prognozy na 2014
>>> Internet i marketing mobilny: podsumowanie 2013 roku, prognozy na 2014
>>> Rok 2013 w e-commerce, prognozy na 2014
>>> 2013 rok pod lupą branży PR, prognozy na 2014
>>> Branża SEO/SEM: jaki był 2013 rok, co w 2014
>>> Polski internet w 2013 roku, prognozy na 2014 (portale)
>>> Rok 2013 pod lupą branży telewizyjnej, prognozy na 2014
Grzegorz Piekarski, szef Golden Media Polska
Wydarzenie roku
Z punktu widzenia niezależnej firmy produkującej programy telewizyjne, najważniejszym wydarzeniem w tej branży była cyfryzacja rynku telewizyjnego i co za tym idzie jego defragmentacja. Dzięki temu mniejsze kanały telewizyjne, które trafiły do multipleksów zaczęły myśleć poważnie o zlecaniu produkcji programów firmom produkcyjnym, a ich konkurencja zmusiła do podobnych działań pozostałe. Wyraźnie widać także, że na rynku treści telewizyjnych wciąż „rządzą“ duże „marki telewizyjne“ i pewnie ten trend się utrzyma.
Sukces roku
Największym sukcesem branży producenckiej, w niezwykle trudnym 2013 roku jest to, że wciąż jeszcze funkcjonuje i dzięki dużej elastyczności powoli wychodzi z kryzysu.
Z kolei z mojego punktu widzenia, największym sukcesem jest to, że wymyślony w 100% lokalnie format TV „Bitwa o Dom“ w niezwykle trudnym i wymagającym paśmie, dzięki konsekwencji, Nadawcy wygrał w grupie komercyjnej wyścig z jednym z najmocniejszych formatów kulinarnych emitowanym przez konkurencję.
Nie mogę nie wspomnieć o tym, że jeden z najbardziej kontrowersyjnych programów, emitowany w kierowanej do dość wąskiej grupy odbiorców stacji muzycznej, dzięki konsekwencji marketingowej, kilkanaście razy podniósł oglądalność tego kanału. Mimo, że wiele osób się nie przyznaje, że ogląda, to nieomal wszyscy wiedzą kim jest Trybson, Eliza, Mała czy Paweł. A losy Ekipy z Warszawy stały się soczewką, w której ogniskują się nasze uprzedzenia i strachy. Dla jednych to czysty hedonizm, a dla innych lustro społeczne, w którym odbija się znaczna część naszego społeczeństwa.
Porażka roku
Największą porażką 2013 roku jest spadek udziałów programów Telewizji Publicznej, a w konsekwencji zubożenie oferty programowej.
Trend roku
Jednym z najciekawszych trendów na rynku telewizyjnym jest duża liczba programów TV opartych na losach uczestników. Sądzę, że w najbliższym czasie będziemy mieli na rynku coraz więcej produkcji z elementami reality. Odpowiedź na to pytanie dlaczego tak się dzieje, pozornie jest prosta - te produkcje wymagają stosunkowo mniejszych nakładów finansowych. Z drugiej strony produkcja reality shows jest jedną z najtrudniejszych dziedzin sztuki telewizyjnej. Nie mniej jednak duże produkcje TV takie jak „Mam Talent“ czy „Must Be The Music“, wciąż trzymają się nieźle i pewnie w kolejnych sezonach każda z anten będzie chciała mieć przynajmniej jedną tego typu wizytówkę. To trend ogólnoświatowy i nie ma powodów, może poza ewentualnym brakiem funduszy, aby w Polsce działo się inaczej.
Prognoza na 2014
Przełomowy będzie moment, w którym abonament dla Telewizji Publicznej, w formie podatku rzeczywiście do niej trafi. To spowoduje wpompowanie dość dużych środków w rynek telewizyjny. Konsekwencją będzie, miejmy nadzieję, duże ożywienie i wzrost konkurencji między Nadawcami. Skorzystają na tym przede wszystkim Widzowie.
Magdalena Kłaczyńska, prezes Formacja TV
Sukces roku
Telewizja Puls, której oba kanały po wprowadzeniu naziemnej telewizji cyfrowej mają coraz wyższy udział w rynku. Niszowa antena staje się znaczącym graczem na rynku telewizyjnym i zaczyna mieć realną szansę stanąć w szranki z „wielką czwórką” wiodących stacji.
Porażka roku
Z punktu widzenia polskiego producenta porażką jest coraz większa ilość zagranicznych formatów na naszym rynku. Na tegorocznych targach w Cannes byli przedstawiciele niemal wszystkich znaczących polskich firm i większość szukała gotowych, sprawdzonych pomysłów. Nie ma oczywiście nic złego w produkowaniu formatów. To dla producenta bardzo inspirujące doświadczenie, ale było by szkoda, gdyby kiedyś całkowicie zabrakło na naszym rynku rodzimej myśli twórczej.
Człowiek roku
Zygmunt Solorz-Żak, który konsekwentnie buduje potężną grupę mediową, z telefonią komórkową, szybkim internetem bezprzewodowym , telewizją satelitarną i mobilną. Tak skonsolidowane media dają możliwość wyznaczania nowych trendów w sposobie udostępniania programów, co już wkrótce może znacząco zaważyć na udziałach w widowni telewizyjnej.
Trend roku
W 2013 roku niemal wszystkie anteny emitowały wszelkiego typu programy o żywieniu pokazujące jak zdrowo jeść, jak gotować, jak schudnąć czy jak robić zakupy. Tam, gdzie budżet pozwalał, produkcje te przybierały coraz to bardziej spektakularne formy aż po 2 wielkie show w TVN i w Polsacie. Duże anteny najwyraźniej sięgają po tematykę, która w poprzednich latach sprawdziła się na mniejszych antenach.
Prognoza na 2014 rok
W 2014 roku na głównych antenach będziemy zapewne mieć coraz więcej różnego typu teleturniejów, konkursów czy show opartych na zaczerpniętych z codzienności tematach takich jak gotowanie, sprzątanie, urządzanie domów czy odchudzanie . To zasługa kanałów tematycznych, które pokazały jak wielkie jest zapotrzebowanie widzów na poradnictwo. Z kolei mijający rok dowiódł, że porady ubrane w zgrabną, lekką formę mają wielką siłę komercyjną
Michał Kwieciński, szef firmy Akson Studio
Wydarzenie roku
Premiera i świetne przyjęcie filmu "Wałęsa. Człowiek z nadziei" Andrzeja Wajdy na Festiwalu w Wenecji i kilkuminutowa owacja na stojąco dla Lecha Wałęsy.
Sukces roku
"W ciemności" Agnieszki Holland polskim kandydatem do Oskara.
Porażka roku
Zalew wszelkiego rodzaju docu-soapów, który ogarnął wszystkie polskie stacje telewizyjne. To ogromna porażka, bo telewizja nie może się zajmować wyłącznie "mięsnym jeżem".
Człowiek roku
Papież Franciszek I.
Trend roku
Przełamywanie tabu - coraz więcej powstaje w Polsce filmów poruszających tematy kontrowersyjne, trudne, niewygodne np. “Płonące wieżowce" Wasilewskiego czy "W imię" Szumowskiej.
Prognoza na 2014 rok
Premiera filmu Jana Komasy o Powstaniu Warszawskim - w 70. rocznicę powstania.
Dołącz do dyskusji: Rok 2013 pod lupą producentów telewizyjnych - prognozy na 2014
AŻ TAK BARDZO BRAK WAM WIEDZY, CZY WCIĄŻ JESTEŚCIE PIJANI?