Spółki koncernów medialnych pod lupą UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec spółek należących do holdingów medialnych prowadzi co najmniej kilka postępowań z zarzutami - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.
Pod koniec lipca prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił spółce zależnej Wirtualnej Polski zarządzającej platformą Pilot WP, że wprowadzała odbiorców w błąd. Reklamowała się bowiem sloganami „Lewy w hiszpańskich barwach w WP Pilot! Nie przegap żadnego meczu!”, mając w ofercie kanały Eleven Sports pokazujące tylko połowę meczów ligowych FC Barcelony.
Zarzuty postawione lipcu dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd poprzez przekaz marketingowy sugerujący możliwość oglądania wszystkich meczy La Liga Santander w kanałach Eleven Sports i meczy z Robertem Lewandowskim (dostępne są tylko wybrane).
- Badamy wszystkie przekazy dotyczące możliwości oglądania La Liga Santander na (nie tylko w serwisie pilot.wp.pl) i nie wykluczamy podjęcia działań również wobec Eleven Sports - mówi Wirtualnemedia.pl rzeczniczka prasowa UOKiK Małgorzata Cieloch.
Ile podobnych postępowań Urząd prowadzi wobec spółek z branży mediów? - W wielu przypadkach są one częścią szerokich działań, dzięki którym monitorujemy cały rynek w celu wyeliminowania praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów oraz uczciwą konkurencję. Duża część działań, które prowadzimy to wynik skarg i sygnałów, które na bieżąco otrzymujemy z rynku i od konsumentów - mówi nam przedstawicielka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes UOKiK korzysta także z wystąpień miękkich, w których np. sygnalizuje możliwe nieprawidłowości licząc na dobrowolną zmianę praktyk czy postępowań wyjaśniające w sprawie, a nie wobec kogoś czy przeciwko komuś.
- Służą przede wszystkim zebraniu informacji na temat ewentualnych naruszeń, pozwalają na wstępną analizę problemu. W ich ramach wysyłane są wezwania do uzyskania niezbędnych informacji na potrzeby prowadzonych postępowań. Wymiana dokumentów, korespondencji, stanowisk między nami a przedsiębiorcami, to normalna procedura. Przedsiębiorcy odpowiadają na pytania, które stawiamy podczas zbieranego materiału dowodowego. Przygotowują analizy, przedstawiają niezależne opinie, itp. Zawsze jest to proces obejmujący współpracę obu stron - wyjaśnia Małgorzata Cieloch.
Rzeczniczka UOKiK wyjaśnia, że dopiero, gdy w toku postępowania wyjaśniającego potwierdzają się podejrzenia urzędu, wtedy wszczynane jest postępowanie administracyjne z konkretnymi zarzutami. Może skończyć się wydaniem decyzji nakazującej zmianę praktyki i karą maksymalną do 10 proc. obrotu.
- Ten rodzaj postępowania przewiduje również możliwość przyjęcia zobowiązania przedsiębiorcy – jeśli obie strony dojdą do porozumienia, bardzo ogólnie mówiąc: mając na celu dobro konsumentów - komentuje Małgorzata Cieloch.
Wakacje.pl, RASP, Bauer, Wirtualna Polska pod lupą UOKiK
UOKiK prowadzimy obecnie dwa postępowania wobec Wakacje.pl, spółki z grupy Wirtualna Polska Media. Pierwsze, rozpoczęte w styczniu, w związku ze skargami, dotyczy zarzutów odnośnie prezentowania w serwisie internetowym nieaktualnych lub niepełnych cen imprez turystycznych uwidacznianych z poziomu list ofert przedstawiających wyniki wyszukiwania.
Drugie wyjaśniające – służy sprawdzeniu czy zasady publikowania oraz moderowania opinii i komentarzy wystawianych w serwisie Wakacje.pl mogą stanowić naruszenie prawa. Zostało wszczęte z urzędu w lutym ubiegłego roku - podaje UOKiK.
- Postępowanie wpisuje się w szerszą weryfikację zasad publikowania i moderowania opinii prowadzoną przez nas od 2021 roku obejmującą platformy: Ceneo, Opineo, OLX, Allegro, sklepy z elektroniką, drogerie, biura podróży i agentów. Oprócz Wakacji.pl dotyczy również Travelplanet, a także podmiotów zajmujących się sprzedażą fałszywych opinii - informuje rzeczniczka prasowa UOKiK.
Od maja tego roku prowadzimy postępowanie wyjaśniające czy w związku z infolinią Wirtualnej Polski nie dochodzi do naruszenia przepisów konsumenckich. - Działania podjęliśmy po informacjach uzyskanych podczas wystąpienia miękkiego oraz po wpływających do Prezesa Urzędu skargach od konsumentów, w których sygnalizowane są m.in. wysoki koszt połączeń z infolinią spółki, czy trudności z nawiązaniem połączenia z konsultantem, np. długi czas oczekiwania - informuje rzeczniczka prasowa UOKiK.
W toku jest także postępowanie dotyczące oznaczania handlowego charakteru materiałów publikowanych w serwisach internetowych z zarzutami wobec spółek Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media oraz postępowania wyjaśniające w sprawie Agory i Grupy Interia.pl. Działania wszczęte zostały z urzędu w czerwcu ubiegłego roku.
W lipcu 2023 do serwisu z ocenami Opineo, spółki należącej do Ringier Axel Springer, urząd skierował wystąpienie miękkie w celu weryfikacji dostosowania do wymogów wynikających z dyrektywy omnibus. Jest to działanie podjęte z urzędu.
Od maja prowadzone jest także postępowanie wyjaśniające w sprawie wydawnictwa Bauer i siedmiu innych wydawców, mające na celu wstępne ustalenie, czy na skutek działań wydawnictw wydających prasę oznaczającą publikacje periodyczne, w której publikowane są reklamy usług lub produktów o charakterze medycznym lub pseudomedycznym oraz reklamodawców, którzy zlecają publikacje tych reklam. Urząd sprawdza, czy nie nastąpiło naruszenie uzasadniające wszczęcie postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
Od stycznia ubiegłego roku prowadzone jest także postępowanie wyjaśniające w sprawie wstępnego ustalenia czy w związku z działalnością przedsiębiorców w zakresie badania słuchalności stacji radiowych lub reklamy radiowej mogło dojść do naruszenia przepisów ustawy. W ramach tego postępowania badane są m.in. działania członków Komitetu Badań Radiowych ( do którego należy m.in. Grupa Radiowa Agora).
Dołącz do dyskusji: Spółki koncernów medialnych pod lupą UOKiK