Sprzedaż prasy w kwietniu spadła o 20 proc.
W kwietniu br. względem kwietnia ub.r. sprzedaż prasy ogółem zmalała o 20,17 proc. Dla porównania w marcu spadek wyniósł 11,83 proc., w lutym - 8,83 proc., a w styczniu - 9,97 proc. - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.
W drugiej dekadzie marca z powodu rozwoju pandemii koronawirusa gospodarka Polski została zamrożona, m.in. odwołano imprezy masowe, zamknięto szkoły, uczelnie, kina, teatry itp., wprowadzono ograniczenia w handlu, czy w zakresie swobodnego poruszania się, a gdzie to możliwe wprowadzono pracę zdalną. Z powodu powyższych ograniczeń trudniej było zakupić gazety i czasopisma, wydawcy na większą skalę niż dotychczas zaczęli oferować sprzedaż prasy pocztą.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa „Audyt ZKDP” opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, sprzedaż wydań ogółem prasy w kwietniu 2020 roku - pierwszym pełnym miesiącu pandemii COVID-19 - wyniosła 35 853 637 egz. W porównaniu do kwietnia 2019 roku zmniejszyła się o 20,17 proc.
Dla porównania, w marcu 2020 roku względem marca 2019 roku sprzedaż wszystkich tytułów prasowych objętych monitoringiem PBC spadła o 11,83 proc., w lutym 2020 względem lutego 2019 - o 8,83 proc., a w styczniu 2020 względem stycznia 2019 - o 9,97 proc.
W kwietniu br. monitoringiem PBC objętych było 182 tytułów (sprzedaż ogółem wykazało 156 z nich), po spadku względem kwietnia 2019 o 20 (27; stan na czerwiec 2020 - m.in. dane archiwalnych wydań niektórych tytułów są wycofywane z monitoringu po tym, jak dane pismo zostanie wycofane z rynku).
„Tele Tydzień” najchętniej kupowanym tytułem
Średnia sprzedaż ogółem „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) - najchętniej kupowanego tytułu w kwietniu 2020 roku - wyniosła 603 671 egz. W porównaniu do kwietnia 2019 roku była niższa o 8,52 proc.
Na drugim miejscu uplasował się najpopularniejszy tygodnik yellow „Życie na Gorąco” (Wydawnictwo Bauer), którego średni wynik sprzedażowy w analizowanym okresie zmniejszył się o 14,43 proc. do poziomu 377 821 egz.
Ostatnią pozycję podium zajął kolejny tygodnik Bauera - „Twoje Imperium”. W kwietniu 2020 roku średnia sprzedaż ogółem pisma spadła o 5,90 proc. do poziomu 279 127 egz.
Jedenasty był „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska) - najwyżej sklasyfikowany w zestawieniu dziennik, który zanotował stratę o 19,58 proc. do 175 736 egz.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż prasy w kwietniu spadła o 20 proc.