SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Firma Solorzów produkująca spoty Plusa i zwiastuny w Polsacie: wpływy 11 proc. w dół, zysk mniejszy o połowę

Dom produkcyjny TFP, zajmujący się głównie realizacją reklam i zwiastunów dla grupy Cyfrowy Polsat, zanotował w ub.r. spadek przychodów sprzedażowych netto o 11,1 proc. do 32,58 mln zł, a zysk netto firmy zmalał z 3,46 do 1,78 mln zł. Zygmunt i Tobias Solorzowie jako udziałowcy spółki dostaną 891,7 tys. zł dywidendy.

Zygmunt Solorz i Tobias SolorzZygmunt Solorz i Tobias Solorz

Łączne przychody TFP zmalały z 38,42 mln zł w 2017 roku do 31,99 mln zł w ub.r., czyli o 16,7 proc. Ten spadek jest większy niż w przypadku samych wpływów sprzedażowych netto, ponieważ wynik firmy ze zmiany stanu produktów pogorszył się z 1,76 mln zł do -589,8 tys. zł.

Produkcje dla Cyfrowego Polsatu, prace nad filami fabularnymi

W sprawozdaniu z działalności podano, że TFP w ub.r. zrealizował spoty do 47 kampanii reklamowych Plusa i Cyfrowego Polsatu. Przez cały rok tworzył też zwiastuny antenowej dla kilku stacji tematycznych Telewizji Polsat: Polsat Film (809 zwiastunów), Polsat Romans (354), Polsat Super (30) i Polsat Games (90) oraz przygotował oprawę antenową dla jednego z kanałów nadawcy.

W zeszłorocznym dorobku TFP są też programy telewizyjne (głównie dla stacji tematycznych Polsatu): „Operacja Trauma”, „Poszukiwacze historii”, „Polacy za granicą”, „Polacy w świecie”, „Taxi Kasa 2”, „Wojownicy - pilot”, „Tv Okazje”, „Wystarczy chcieć”, „Małe wielkie marzenia” oraz „Między słowami”. Firma zajmowała się również obsługą montażową eventów.

Ponadto spółka zajmowała się developmentem trzech projektów filmów fabularnych: „Czarny Młyn” w reżyserii Mariusza Paleja na podstawie powieści autorstwa Mariusza Szczygielskiego, „Najmro” w reżyserii Mateusza Rakowicza oraz „Trzeci do Pary”. W sprawozdaniu zaznaczono, że zarząd chce, żeby firma ostatecznie wyprodukowała minimum dwa filmy fabularne oraz rozwijała ofertę w zakresie projektów telewizyjnych.

Wyższe wynagrodzenia obciążyły zysk

Koszty operacyjne TFP w ub.r. wyniosły 30,11 mln zł, co wobec 34,61 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 13 proc. Ponad dwie trzecie stanowią wydatki na usługi obce, które w skali roku zmalały mocniej - o 15,4 proc., z 27,54 do 23,28 mln zł.

Za to nakłady na wynagrodzenia zwiększyły się z 5,08 do 5,17 mln zł (czyli o 1,7 proc.). W górę poszły też koszty amortyzacji (z 215,3 do 265 tys. zł) oraz zużycia materiałów i energii (z 693,2 do 670,2 tys. zł).

W konsekwencji zysk sprzedażowy spółki zmalał z 3,81 do 1,88 mln zł.

W ub.r. TFP pozyskała 540 tys. zł z dotacji, podczas gdy rok wcześniej było to 372 tys. zł. Jej wpływy finansowe zwiększyły się ze 110,1 do 127,1 tys. zł, a koszty finansowe zmalały z 21,4 do 9,4 tys. zł.

Zysk brutto wyniósł z ub.r. 4,69 mln zł, wobec 2,53 mln zł rok wcześniej. Po odliczeniu podatku dochodowego (1,22 mln zł w 2017 roku, 745,6 tys. zł w ub.r.) zysk netto zmalał z 3,46 do 1,78 mln zł.

892 tys. zł dywidendy dla Solorzów

Właścicielami TFP są Zygmunt Solorz, większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu, oraz jego syn Tobias, który do marca br. był prezesem tej drugiej spółki (w ub.r. zarobił na tym stanowisku 11 mln zł). Do Zygmunta Solorza należy 91 proc. udziałów domu produkcyjnego, a do Tobiasa Solorza - 9 proc.

W połowie czerwca udziałowcy na walnym zgromadzeniu zdecydowali, że zeszłoroczny zysk TFP zostanie po połowie przeznaczony na dywidendę dla nich oraz na kapitał zapasowy.

Dla Solorza to symboliczna kwota, biorąc pod uwagę, że przez najbliższe trzy lata jako większościowy akcjonariusz Cyfrowego Polsatu dostanie minimum 1 mld zł w dywidendach. Firma przyjęła taką politykę dywidendową wiosną br. na wniosek biznesmena.

Tegoroczny zysk dla akcjonariuszy to 594,78 mln zł, z czego 341 mln zł trafi do Solorza. Wypłatę podzielono na dwie transze: 287,79 mln zł (po 45 groszy na akcję) 3 lipca oraz 306,98 mln zł (po 48 groszy na akcję) 1 października.

Ile zarabiają inni producenci telewizyjni?

W ub.r. Endemol Shine Polska, produkujący głównie programy i seriale telewizyjne, osiągnął wzrost przychodów sprzedażowych o 36,9 proc. do 70,83 mln zł oraz 645 tys. zł zysku netto (wobec 858,3 tys. zł rok wcześniej). W pierwszej połowie br. firma wykonała już 83 proc. planu sprzedażowego na cały br., realizując m.in. nową edycję „Big Brothera”.

Spółka MTL Maxfilm, producent serialu „M jak miłość”, w ub.r. zanotowała wzrost przychodów o 4 proc. do 34,15 mln zł oraz 1,78 mln zł zysku netto (wobec 3,26 mln zł zysku rok wcześniej). Firma w ub.r. wyprodukowała też film „Miszmasz, czyli kogel mogel 3”, co spowodowało wzrost kosztów operacyjnych o 15,5 proc.

Przychody sprzedażowe firmy FremantleMedia Polska zmalały o 3,6 proc. do 40,95 mln zł, a jej wynik netto spadł z 2,71 mln zł zysku do 22,1 tys. zł straty. - Zmiana właściciela w TVN, a w konsekwencji inne podejście do repertuaru stacji, częste zmiany w TVP wpłynęły na nasz wynik sprzedaży, a co za tym idzie na wynik finansowy - przyznaje zarząd spółki.

Natomiast Rochstar osiągnął 52,13 mln zł przychodów sprzedażowych (57 proc. więcej niż rok wcześniej) oraz 3,78 mln zł zysku netto (wobec 2,32 mln zł w 2017 roku). Oprócz programów telewizyjnych i internetowych firma zrealizowała w ub.r. przedstawienie „100 lat niepodległości” dla NBP.

W przypadku Constantin Entertainment Polska, producenta m.in. programów „Kuchenne rewolucje” i „Nasz nowy dom” oraz serialu „Ukryta prawda”, przychody zmalały w ub.r. o 18,7 proc. do 31,83 mln zł, a zysk netto - z 5,69 do 4,72 mln zł.

Firma Media Corporation, po tym jak przestała produkować dla TVP teleturniej „Jaka to melodia?”, zanotowała w ub.r. spadek przychodów o 56,3 proc. do 5,19 mln zł. Jednocześnie obniżyła koszty operacyjne o 54,7 proc. do 5,12 mln zł, a jej zysk netto zmalał z 492,9 do 54,9 tys. zł.

Z kolei notowana na warszawskiej giełdzie ATM Grupa opublikowała już raport finansowy za pierwszy kwartał br. W pionie produkcji telewizyjnej zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 0,5 proc. do 39,72 mln zł i wzrost zysku EBITDA z 4,88 do 5,25 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Firma Solorzów produkująca spoty Plusa i zwiastuny w Polsacie: wpływy 11 proc. w dół, zysk mniejszy o połowę

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
AW
Panie Solorzu więcej inwestuj w 4K, dz*u jeden z*ny!
W 5G - inwestuj tylko z Nokią, Samsungiem i Ericssonem!
odpowiedź
User
widz555
- Tato nudzę się
- To choć pobawimy się w agencję reklamową, będziesz wymyślał spoty dla Majewskiego.
odpowiedź
User
Kamil
Wystarczy teraz kooperować z publiczną , by zaorać tvn i pochodne....Polsat od lat pracuje na swoja dobra pozycje. Bravo
odpowiedź