Uber zmniejszył stratę o połowę. Przewozy osób urosły mocniej niż Uber Eats, mniej na marketing
W zeszłym kwartale platforma przewozowa Uber przy wzroście przychodów o 72 proc. do 8,34 mld dolarów osiągnęła spadek straty netto z 2,42 do 1,21 mld dolarów. Koncernowi zaszkodził silny dolar, jego pion przewozów osób urósł dużo mocniej niż Uber Eats.
Wartość brutto zamówień zrealizowanych przez Ubera w zeszłym kwartale poszła w górę rok do roku o 26 proc. do 29,12 mld dolarów (bez uwzględnienia zmian kursów walutowych dynamika wyniosła 32 proc.).
W zakresie przewozów osób nastąpił wzrost o 38 proc. do 13,68 mld dolarów, w obszarze dostaw zakupów (głównie pod marką Uber Eats) - o 7 proc. do 13,68 mld dolarów, natomiast w zakresie frachtu - z 0,4 do 1,75 mld dolarów.
Kwartalne przychody z przewozów zwiększyły się o 73 proc. do 3,82 mld dolarów, z dostaw - o 24 proc. do 2,77 mld dolarów, a z frachtu - z 0,4 do 1,75 mld dolarów.
Łączne wpływy wzrosły o 72 proc. do 8,34 mld zł (bez niekorzystnych zmian kursów walut wzrost sięgnąłby 81 proc.).
Najmocniej przychody Ubera zwiększyły się w USA i Kanadzie - o 89 proc. do 5 mld dolarów. Natomiast w regionie Azji i Pacyfiku nastąpił wzrost jedynie o 27 proc. do 947 mln dolarów, a w Ameryce Południowej i Środkowej - o 33 proc. do 518 mln dolarów.
W zakresie przewozów wskaźnik take rate, czyli prowizji pobieranej przez Ubera, zwiększył się z 22,3 do 27,9 proc., a skorygowany zysk EBITDA - z 544 do 898 mln dolarów. W obszarze dostaw nastąpił wzrost odpowiednio z 17,4 do 20,2 proc. oraz z 21 mln dolarów straty do 181 mln dolarów zysku.
Na plus wyszedł też segment frachtu - jego wynik EBITDA wzrósł z 35 mln dolarów straty do 1 mln dolarów zysku.
Rentowność Ubera poprawiło to, że jego koszty zwiększyły się dużo słabiej od przychodów - o 63,1 proc. do 8,84 mld dolarów. Koszty uzyskania wpływów poszły w górę z 2,44 do 5,17 mld dolarów, natomiast wydatki na sprzedaż i marketing zmalały z 1,17 do 1,15 mld dolarów, a koszty amortyzacji i utraty wartości wzrosły tylko z 218 do 227 mln dolarów.
Strata operacyjna koncernu zmniejszyła się z 572 do 495 mln dolarów, a strata netto - z 2,42 do 1,21 mld dolarów.
Na koniec września br. łączne zobowiązania Ubera wynosiły 23,71 mld dolarów, z czego 9,27 mld dolarów to zadłużenie długoterminowe. Z drugiej strony firma dysponowała 4,86 mld dolarów w gotówce i jej ekwiwalentach.
Na poziomie netto koncern nadal generuje straty - w trzech kwartałach br. sięgnęły one aż 9,74 mld dolarów (wobec 1,39 mld dolarów rok wcześniej), głównie wskutek odpisów w pierwszej połowie roku. W konsekwencji kapitał własny zmalał rok do roku z 15,14 do 6,97 mld dolarów.
Zaraz po ogłoszeniu wyników z zeszłego kwartału akcje Uber podrożały z ok. 26,5 do 30 dolarów, w środę pod koniec sesji giełdowej kurs wynosił 29,54 dolarów. Natomiast od początku stycznia br. zmalał o prawie 30 proc.
Dołącz do dyskusji: Uber zmniejszył stratę o połowę. Przewozy osób urosły mocniej niż Uber Eats, mniej na marketing