VoD i wideo w internecie - podsumowanie roku 2018, co w 2019?
Rok 2018 w obszarze serwisów VoD i wideo w internecie podsumowują eksperci na co dzień zajmujący się tą tematyką. Specjaliści wskazują dla portalu Wirtualnemedia.pl branżowe trendy, jakie zdominują rok 2019.
Maciej Maciejowski, członek zarządu TVN, odpowiedzialny w całości za działania, technologię oraz rozwój segmentu digital
Wydarzenie roku (w Polsce i na świecie)
W Polsce – połączenie operacji TVN i Discovery. Powstała grupa medialna, która ma najbogatszą ofertę telewizyjną i online.
Sukces roku (w Polsce i na świecie)
Na świecie, sukces Eurosport playera w obsłudze gigantycznego wydarzenia na żywo jakim jest Olimpiada. Globalny dostęp do wielu „streamów live" – duże wyzwanie technologiczne i UX.
Natomiast w Polsce: zdecydowanie launch oferty Player+ - owoc współpracy TVN i nc+. To najbogatsza zagregowana oferta płatnych treści na naszym rynku.
Znaczącym wydarzeniem lokalnym jest niewątpliwie wycofanie się Showmax z Polski. To bardzo znamienny ruch, który udowadnia, że na rynku online VOD agregacja i dostęp do lokalnych treści premium – jest kluczem, nie może jednak odbywać się w oderwaniu od realiów ekonomicznych. Utrzymanie oferty premium wymaga eksploatacji praw na wielu platformach (otwarta i płatna telewizja, kino i dystrybucja międzynarodowa). Ograniczenie się do Internetu jest wyzwaniem biznesowym.
Premiera / debiut / nowość roku
W grudniu zadebiutuje nasza najnowsza serialowa produkcja - Chyłka (premiera 26.12). To pierwsza ekranizacja bestselerowej prozy Remigiusza Mroza, w gwiazdorskiej obsadzie. To dla nas również test bardzo obiecującego modelu udostępniania treści – startujemy w płatnym świecie online (Player).
Trend roku (w Polsce i na świecie)
Agregacja. Trend, który jest odpowiedzią na potrzebę użytkowników – znalezienia w jednym miejscu wszystkiego czego szukają. Agregacja odbywa się na poziomie serwisów ale też platform. Coraz więcej operatorów decyduje się na wprowadzanie do oferty niezależnych serwisów online – łącząc w set-top-boxach oferty własne z niezależnymi operatorami.
Prognoza na 2019 rok (w Polsce i na świecie)
Zgodnie z trendem, agregacja ofert doprowadzi do umocnienia się wiodących ofert i serwisów OTT. Te którym uda się przyciągnąć subskrybentów i użytkowników kształtować będą rynek przyszłości.
Adrian Wojtaszek, zastępca dyrektora biura reklamy ds. internetu i mediów interaktywnych w TVP
Wydarzenie roku (w Polsce i na świecie)
Polska – międzynarodowa konferencja w Warszawie organizowana przez Stowarzyszenie Sygnał, w wyniku której została podpisana Deklaracja Warszawska, czyli chęć współpracy na rzecz walki z piractwem internetowym na poziomie globalnym. Deklaracja ta tworzy realną możliwość przeciwdziałaniu jednej z największych nielegalnych gałęzi biznesu na świecie.
Świat - Przejęcie firmy 21st Century Fox przez Disneya. W jego wyniku „Myszka Miki” stała się większościowym właścicielem jednej z największych platform VOD – Hulu. Łącząc to z niedawno ogłoszonym startem platformy Disney+ obserwujemy moment powstania światowego gracza, który będzie w stanie stanąć do otwartej i równoprawnej konkurencji z serwisem Netflix.
Sukces roku (w Polsce i na świecie)
Rozwój badań.
W Polsce można uznać za rokujący sukces próbę stworzenia nowego badania przez Gemius – Single Source. Z dużą nadzieją rynek oczekuje na efektywny pomiar kluczowych mediów w jednym badaniu. Przedsięwzięciu mocno kibicuję, gdyż jest to projekt, który ma szanse zaistnieć nie tylko na rynku lokalnym.
Na świecie widoczny skokowy wzrost kompleksowości rozwiązań badawczych w zakresie jakości reklamy. Dotyczy to praktycznie wszystkich aspektów reklamy od konwersji na sprzedaż, czy wskaźniki marki po jakość reklamy liczonej jako jej widoczność (viewabilty), odporność na fraudy, wręcz po próby badania brand safety.
Porażka roku (w Polsce i na świecie)
Świat – negatywny oddźwięk dotyczący wycieku danych z Facebooka, który otworzył lawinę dyskusji na temat rzetelności zbierania danych w mediach społecznościowych oraz ich wykorzystywania między innymi w celach komercyjnych. Zaufanie nie tylko użytkowników, ale też reklamodawców podkopują takie informacje, jak np. ta o usunięciu 1,5mld fałszywych kont z FB oraz ponad 15 mln treści zawierających drastyczną przemoc. Reputację serwisu z Menlo Park dodatkowo wystawił na szwank parlament brytyjski ujawniając korespondencję firmy wskazującą na świadome udostępnienie podmiotom komercyjnym danych o użytkownikach, których ci wcale udostępniać nie mieli zamiaru. Wydarzenia te nie tylko odczuwają nie tylko giełda i inwestorzy, ale też reklamodawcy podchodząc coraz ostrożniej do platform tworzonych przez treści użytkowników.
W Polsce – brak jednoznacznego kandydata do nagrody. Poprzestanę na (niechlubnym) wyróżnieniu dla fejkowych influencerów, którzy budując nieistniejące sieci fanów i kupując zaangażowanie robią naszemu rynkowi „krecią robotę”. Na szczęście także na tym polu rośnie wiedza i świadomość reklamodawców. Ponieważ rynek zdaje się dość szybko dostrzegać problem stąd jedynie wyróżnienie zamiast anty-nagrody.
Człowiek roku (w Polsce i na świecie)
Luka Modric i Bartosz Kurek. Dla świata sportu są to dwa żywe dowody na to, że upór i determinacja są jedyną ścieżką do sukcesu. I tak jak chyba nikt o zdrowych zmysłach nie wierzył w to, że Luka Modric poprawadzi reprezentację Chorwacji do srebrnego medalu Mistrzostw Świata w piłce nożnej, tak samo niewiele osób wierzyło w ponowne odrodzenie się Bartosza Kurka. Pierwszy przełamał hegemonię Ronaldo i Messiego odbierając im Złotego Buta. Drugi zabrał do domu nagrodę MVP.
Jaki związek ci sportowcy mają z rynkiem reklamy?
Ich historia inspiruje i to nie tylko dlatego, że obaj są sportowcami po trzydziestce.
Bartosz Kurek kiedyś w reklamie mówił „Możesz być kim chcesz” i najwyraźniej we własne komercyjne słowa uwierzył.
Historie obu sportowców dostarczają do świata sportu dodatkowy zastrzyk emocji i dreszcz nieprzewidywalności. A to buduje jedyne i niepowtarzalne otoczenie dla marek, które tak często nam mówią – ty też możesz być kim chcesz.
A za rok chciałbym do tego grona dopisać kolejnego sportowca – Roberta Kubicę.
Projekt roku (w Polsce i na świecie)
Zarówno w Polsce jak i na świecie – Mistrzostwa Świata w piłce nożnej.
Dla świata największe wydarzenia sportowe to nie tylko ogromne emocje miliardów kibiców, ale też największy poligon dla nowych technologii. Kibice – niezależnie od tego czy są w Rosji, czy w dowolnym innym kraju na świecie – chcą być tak blisko wydarzeń jak to tylko możliwe. To inspiruje nadawców do inwestycji w technologię. Rosyjski mundial mogliśmy oglądać na największych ekranach dzięki transmisjom w technologii 4k. Ale też najważniejsze piłkarskie rozgrywki każdy mógł oglądać na dowolnym mobilnym ekranie.
W Polsce, głównie za sprawą godzin rozgrywania meczów, spotkaliśmy się z niesłychanie wysokim zainteresowaniem transmisjami mobilnymi. W meczu Polska – Senegal zanotowaliśmy jednoczesne oglądanie meczu przez ponad pół miliona widzów z przewagą mobilnych. Ewenement w historii polskiego internetu oraz wyraźny kierunek rozwoju technologii.
Premiera / debiut / nowość roku
Przeżywające eksplozję popularności serwisy VOD. Mimo, że nie są na rynku nowe to otoczka popularności jaką zdobyły pozwala na określenie druga młodość. Dziś trudno powiedzieć, co było pierwszym impulsem. Czy wejście Netfliksa? Czy może wojna Showmaksa ze światowym gigantem (zakończona zejściem pierwszego z zawodników ze sceny). Czy może też zainteresowanie lokalnymi treściami oferowanymi bezpłatnie? A może efekt PR-owy jaki napędza widzów. Dyskusje o serialach 1983, Rojst, Ślepnąc od świateł, czy Korona Królów były w czołówkach wiadomości opiniotwórczych portali. Mam wrażenie, że o treściach serwisów VOD w kończącym się roku mówiło się więcej niż o treściach starej, dobrej tradycyjnej telewizji. A zapowiadane nowe platformy, jak Paramount, czy Disney+ mogą tylko nadać serwisom VOD jeszcze więcej zwolenników.
Trend roku (w Polsce i na świecie)
Zarówno w Polsce jak i na świecie – dogłębna analiza jakości produktów internetowych. Z dużą radością cała branża przyjęła spopularyzowanie nowych miar jakości reklamy. Dziś nie ma na rynku żadnego liczącego się reklamodawcy, który nie sprawdzi widoczności reklamy. Wyznacznikiem jakości kampanii przestał być wyłącznie CTR a jedynym wyznacznikiem ceny CPM. Rosnącą świadomość całego rynku wspierają rozwijające się narzędzia, zarówno te ogólnodostępne, jak i tworzone przez wydawców i przez agencje mediowe. Oprócz widoczności reklam jesteśmy uczestnikiem rosnącej dyskusji o prawdziwości wyświetleń, czyli porównywaniu fraudów. Mimo, że ciągle nie ma – i prawdopodobnie nieprędko powstaną – dobrych narzędzi do badania brand safety, to powróciła dyskusja o otoczeniu reklamy. Wygląda na to, że w reklamie internetowej jakość, rozumiana jako widoczność, prawdziwość i bezpieczeństwo dla marki, nabiera bardzo wymiernego znaczenia.
Prognoza na 2019 rok (w Polsce i na świecie)
Planowane zmiany w kontekście dyrektywy Parlamentu Europejskiego art.13, które regulują przeniesienie odpowiedzialności za treści na serwisie w stronę właściciela spowoduje duże wyzwanie dla serwisów UGC. Niewątpliwie wpłynie to pozytywnie na „wyczyszczenie” internetu z treści niebezpiecznych, jak przemoc, terroryzm, mowa nienawiści, fake newsy, itp. To będzie miało przełożenie m.in. na rynek reklamy, chociażby w zakresie wyższego brand safety. A po licznych aferach rynkowi internetowemu pozytywny impuls jest niezwykle potrzebny.
Druga dyrektywa mówiąca o blokowaniu domen, które naruszają prawa autorskie (cześć krajów Unii Europejskiej wprowadziło zapisy lub jest w trakcie) – uporządkuje rynek VOD chroniąc legalne serwisy jednocześnie eliminując serwisy korzystające z treści wideo bez zgody właścicieli praw.
Rynek reklamowy wideo będzie zmierzał do uporządkowania i wartościowani reklam pod względem
Otaczających treści oraz ich widoczności. Głęboko wierzę, że reklamy określane jako wideo, które są widoczne do kilku sekund i często bez dźwięku będą klasyfikowane jako display w kategorii „animowany gif”, a nie prawdziwa reklama wideo. Reklamy o wysokich parametrach jakościowych pozostaną w naturalny sposób domeną nadawców telewizyjnych w serwisach VOD.
Rynek VOD w Polsce będzie mocno się rozwijał w modelach reklamowych i subskrypcyjnych selekcjonując serwisy VOD, a z drugiej strony tworząc nowe oferty synergii pomiędzy właścicielami praw.
Na świecie w niedalekiej przyszłości realna jest akwizycja obejmująca największego gracza VOD pod względem ilości abonentów czyli Netfliksa. Pozyskane środki w formie kredytu zwiększone o 2 mld dolarów (łącznie 10 mld dolarów) wymagają zbilansowania w przychodach co samodzielnie może być trudne. Jeśli dojdzie w 2019 do sprzedaży lub fuzji, to prawdopodobnie będzie za sprawą przedstawiciela z branży telekomunikacyjnego, producenta filmowego lub spółki technologicznej.
Dołącz do dyskusji: VoD i wideo w internecie - podsumowanie roku 2018, co w 2019?