SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Zenith podwaja prognozę wzrostu polskiej reklamy w br. Najwięcej zyskają telewizja i internet (analiza)

Według domu mediowego Zenith w br. wydatki reklamowe w Polsce zwiększą się w br. o 4,8 proc. do 7,41 mld zł netto. Natomiast globalnie rynek marketingowy ma wzrosnąć o 4,5 proc. do 580 mld dolarów.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

4,8 proc. wzrostu polskiego rynku reklamowego w br. to ponad dwa razy więcej niż prognoza Zenith z marca br., która wynosiła 2,3 proc. Dlaczego firma zdecydowała się podnieść tę prognozę tak mocno?

- W najnowszej edycji cokwartalnego raportu Zenith podnieśliśmy prognozę dynamiki wzrostu wydatków na reklamę w Polsce ponad dwukrotnie. Wpłynęły na to spektakularny wzrost PKB w I kwartale, lepsza sytuacja na rynku pracy, rosnące wynagrodzenia i wysokie wskaźniki głównego obecnie motoru wzrostu gospodarczego, czyli konsumpcji detalicznej. Wobec tak pomyślnych danych gospodarczych reklamodawcy intensyfikują swoją aktywność w mediach - wylicza Anna Bartoszewska, dyrektor generalna Zenith.

- Od początku roku utrzymuje się wysoki popyt na czas reklamowy w telewizji, znacznie wzrosło też zainteresowanie reklamą radiową. Częściowo ten wzrost zawdzięczamy także mundialowi - przez najbliższy miesiąc media zdominuje komunikacja marek walczących o uwagę kibiców śledzących relacje z mistrzostw świata w piłce nożnej - dodaje.

Reklama w telewizji zyska 5,6 proc., a w internecie - 8,1 proc.

Zenith bardzo mocno podniósł prognozę tegorocznego wzrostu wartości reklamy telewizyjnej - z 1,4 proc. w marcu do 5,6 proc. obecnie. Firma wyjaśnia, że wynika to wprost z podwyżek cen czasu reklamowego.

Ceny rosną i oferty reklamowe stacji są w całości wyprzedawane, ponieważ utrzymuje się bardzo wysoki popyt ze strony marketerów. Swoje nakłady reklamowe w telewizji wyraźnie zwiększyły firmy z branży farmaceutycznej, finansowej i handlowej.

Telewizja pozostaje głównym kanałem komunikacji reklamowej, mimo że średni czas oglądania z niej maleje - w pierwszych pięciu miesiącach br. był o 5 proc. krótszy niż tok wcześniej.

Niezmienna pozostała natomiast prognoza wzrostu reklamy internetowej - wynosi 8,1 proc. Najmocniej zwiększają się nakłady na reklamę wideo, co wynika m.in. z przechodzenia części widzów od telewizji do internetu oraz wzrostem popularności internetu mobilnego.

Pod koniec maja zaczęło obowiązywać unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Według Zenith nie spowodowało to znaczących spadków inwestycji na reklamę programatyczną ani liczby powierzchni reklamowych dostępnych w tym modelu. - Większość wydawców zbiera od swoich użytkowników zgody na przetwarzanie ich danych, a braki powierzchni od wydawców, którzy według Google nie są zgodni z RODO, są kompensowane przez innych dostawców. Dlatego analitycy z Zenith prognozują, że w Polsce możemy mieć do czynienia z chwilowym zawahaniem wzrostu reklamy programatycznej, który w ciągu kilku miesięcy wróci do stanu sprzed RODO - czytamy w raporcie.

Radio 3 proc. w górę, prasa 10 proc. w dół

Zenith mocno podwyższył też prognozę zmiany wartości reklamy radiowej - ze spadku o 1 proc. do wzrostu o 3,1 proc. Firma uzasadnia to wzrostem zainteresowania marketerów tym medium oraz idącymi za tym podwyżkami cenników reklamowych przez nadawców.

Dla reklamy radiowej największe znaczeni mają marketerzy z branży handlowej i farmaceutycznej. Zenith prognozuje wzrost mimo obniżenia nakładów przez Aflofarm Farmacja Polska oraz dynamicznej sytuacji w sektorze handlowym wynikającej z ograniczenia handlu w niedziele. Według Zenith największe sieci sklepów nie obniżyły swoich budżetów radiowych, a RTV Euro AGD, Kaufland i Biedronka wyraźnie je zwiększyły.

Reklama zewnętrzna ma zanotować spadek nakładów o 1,4 proc., a reklama kinowa - wzrost o 1,6 proc. Zenith zwraca uwagę, że w kinach inwestycje marketingowe nie zwiększają się tak dynamicznie jak frekwencja, która w ostatnich latach osiągała rekordowe poziomy.

Z kolei nakłady reklamowe w dziennikach zmaleją o 10,2 proc., a w magazynach - o 9,8 proc. W prasie mocna tendencja spadkowa utrzymuje się już od dekady.

Globalne wzrosty reklamowe o ponad 4 proc.

Według Zenith na całym świecie wydatki reklamowe zwiększą się w br. o 4,5 proc. W 2019 roku wzrost ma wynieść 4,2 proc., a w 2020 roku - 4,3 proc. Dodatnia dynamika w wysokości 4-5 proc. utrzymuje się od 2011 roku.

Zenith prognozuje, że w 2020 roku globalne wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych wyniosą 187 mld dolarów i będą ponad dwukrotnie wyższe niż nakłady na reklamę desktopową (88 mld dolarów) i tylko o 5 mld dolarów niższa od wydatków na reklamę telewizyjną (192 mld dolarów). Jednocześnie będą stanowić już 30,5 proc. łącznych inwestycji reklamowych, podczas gdy w ub.r. stanowiły 19,2 proc.

W najbliższych trzech latach na reklamę w większości tradycyjnych mediów także się zwiększą, ale zdecydowanie mniej. Według szacunków Zenith, pomiędzy 2017 a 2020 rokiem globalne wydatki na reklamę w telewizji i radiu będą rosły średnio o 1 proc. rocznie, a na reklamę zewnętrzną - o 3 proc. Za to inwestycje reklamowe w kinach będą zwiększać się przeciętnie o 16 proc. rocznie, co wynika m.in. z inwestycji kin w nowe ekrany, sukcesów filmowych franczyz, lepszego marketingu w skali globalnej oraz przede wszystkim z szybkiego rozwoju chińskiego rynku kinowego, który w ub.r. wyprzedził już USA, a w 2020 roku wydatki reklamowe na nim mają wynieść 2,8 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Zenith podwaja prognozę wzrostu polskiej reklamy w br. Najwięcej zyskają telewizja i internet (analiza)

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Anty-pavv
Zaraz wjedzie użytkownik pavv, który siódmy rok z rzędu ma ból dupy o spadająca skuteczność reklam xD
odpowiedź
User
pavv
Proszę bardzo! Ceny rosną a skuteczność spada - oczywiście nie na torickach i wykresikach malowanych przez marketingowców bo gdyby wyjawili prawdę to by stracili robotę.
odpowiedź
User
Moj nick
Jak można tak źle oszacować rynek, żeby później takie sprostowania wypuszczać.
To sie kupy nie trzyma. albo robią analizy spod palca albo pod jakieś wewnętrzne raporty....
#JanuszeAnalityki
odpowiedź