YouTube stawia na social commerce, integracja z Shopify. W Polsce z ponad 25 mln użytkowników
W trakcie tegorocznego YouTube Brandcast ogłoszono integrację YouTube'a z platformą Shopify, umożliwiającą sprzedaż w internecie. Ponadto serwis pochwalił się nowymi danymi z polskiego rynku - YouTube'a ma już 25 milionów dorosłych użytkowników, zaś 12 milionów ogląda miesięcznie treści platformy na telewizorach.
YouTube Brandcast to konferencja, która co roku dostarcza reklamodawcom, marketerom i agencjom najświeższych danych, inspiracji oraz narzędzi dostępnych na YouTube. Trzecia edycja tego wydarzenia skupiła się na trendach na platformie YouTube, takich jak personalizacja reklam, krótkie formy wideo - Shorts, social commerce. Przedstawione zostały też wyniki badania oglądalności YouTube na Connected TV oraz nowe narzędzia dla reklamodawców, takie jak planer zasięgu, raport x-mediowy oraz Ads Creative Studio.
W tym roku oglądaliśmy treści wideo w internecie o 30 proc. dłużej niż rok temu (dane: Gemius Mediapanel, Top 15 platform wideo, ATS, 06.2022 vs 06.2021). Równolegle oglądalność telewizji zmalała do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie i wyniosłą 4 godziny i 2 minuty.
– Coraz większa rola internetu i platform wideo jest we współczesnym świecie nieunikniona, ponieważ masowe, zunifikowane media dużo słabiej odpowiadają na nasze indywidualne potrzeby. Stworzona przez telewizję popkultura zbudowana na masowej widowni, tej samej, lekkiej treści, na naszych oczach zmienia się w kulturę indywidualnego i pogłębionego doświadczenia – mówi Iwona Piwek, head of sales, YouTube.
25 mln Polaków ogląda YouTube
Według danych Google YouTube ogląda w Polsce już 25 milionów dorosłych użytkowników.. Platformę na telewizorach podłączonych do internetu ogląda miesięcznie 12 milionów polskich widzów.
Connected TV to dla YouTube drugi rok z rzędu najszybciej rosnący sposób oglądania przez użytkowników.
YouTube Shorts coraz popularniejsze
Wśród trendów, które najszybciej rosną na popularności na polskim YouTube, wymienione zostały także krótkie formy wideo, czyli YouTube Shorts.
Chociaż krótkie formaty na YouTube były popularne już w 2005 roku, teraz ich forma jest dostosowana do współczesnych realiów.
Filmy Shorts notują obecnie 30 mld wyświetleń dziennie (wewnętrzne dane Goole)- to 4 razy więcej niż rok temu.
Zakupy na YouTube z Shopify
W czasie YouTube Brandcast, ogłoszone zostało globalne partnerstwo YouTube z Shopify, dzięki czemu twórcy będą mogli zintegrować swoje sklepy z tworzonym przez siebie kontentem na YouTube. Oznacza to, że widzowie będą mogli kupić produkty od sprzedawców w ramach Shopify podczas oglądania filmów lub transmisji na żywo.
Podczas YouTube Brandcast zaprezentowane zostały też wyniki najnowszego badania Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR we współpracy z Google oraz Kantarem, dotyczącego częstotliwości kontaktów reklamowych i ich przełożenia na skuteczność reklamy. W jego ramach testowany był dwukrotny, trzykrotny oraz czterokrotny kontakt z grupą reklam, które były oglądane maksymalnie na przestrzeni tygodnia. Respondenci mogli zobaczyć testowane reklamy na tej samej platformie lub na mixie różnych platform.
- Im więcej razy powtórzymy komunikat, tym większe szanse, że konsument zapamięta hasło reklamowe marki. Wzrosty te są bardzo widoczne, nawet kiedy zwiększamy częstotliwość z 3 do 4 kontaktów i wszystkie te kontakty reklamowe rozgrywają się na przestrzeni tygodnia. Osiągamy wtedy przyrosty zarówno zapamiętywalności samej reklamy, jak i wskaźników marketingowych, takich jak świadomość marki czy intencja zakupowa - mówi Michał Protasiuk, senior marketing research & insights manager Google.
Kolejnym wnioskiem z badania jest siła synergii. Wielokrotny kontakt z tą samą reklamą działa najlepiej w sytuacji, kiedy jest on rozdystrybuowany pomiędzy różne platformy i wykorzystuje różne formaty reklamowe, charakterystyczne dla danej platformy.
Wspólne planowanie działań w TV i na YouTube
W tym roku Google wprowadził w Polsce integrację danych telewizyjnych Nielsena z krzywymi zasięgu YouTube. Metodologia opracowana przez Google pozwala połączyć i zdeduplikować te dane. Reklamodawcy mogą korzystać w tym celu z dwóch nowych narzędzi: planera zasięgu, który umożliwia zaplanowanie kampanii uwzględniając łączne zasięgi TV i YouTube, oraz raportu x-mediowego, który pozwala łączne zasięgi raportować.
– W efekcie reklamodawcy mogą uzyskać odpowiedzi na wiele pytań, np. jak podzielić optymalnie budżet między telewizję i YouTube; jak wielu klientów obejrzy reklamę na YouTube, w telewizji oraz w obydwu tych mediach; z jaką częstotliwością kampania dotrze do różnych grup wiekowych. Pozwoli to lepiej zaplanować im kampanię w podziale na telewizję i YouTube – tłumaczy Dorota Bigo, industry head, Google.
Za koncepcję kreatywną oraz realizację YouTube Brandcast odpowiada agencja 180heartbeats + Jung v. Matt, a produkcję części filmowej - SHOOTME Visual Artists. Za management nad projektem odpowiada Grupa Freundschaft, a za kontakt z mediami - agencja Monday Group.
Dołącz do dyskusji: YouTube stawia na social commerce, integracja z Shopify. W Polsce z ponad 25 mln użytkowników