1,2 mld zł na polską e-reklamę, mobile i social media mocno w górę
W I połowie br. wydatki na reklamę internetową wyniosły 1,205 mld zł, o 12,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Największy udział w rynku mają niezmiennie display i SEM, a największe wzrosty zanotowały mobile i social media marketing.
Według badania IAB AdEx w samym II kwartale br. wartość polskiego rynku reklamy internetowej wzrosła jeszcze mocniej niż w całym I połowie br. Od stycznia do marca wydatki wyniosły bowiem 546 mln zł, wobec 498 mln zł rok wcześniej, co daje wzrost o 9,6 proc. (zobacz szczegółowe dane), natomiast od kwietnia do czerwca - 659 mln zł (wobec 576 mln zł rok wcześniej - a to wzrost o 14,4 proc.).
- Wydatki na reklamę cyfrową rosną w stałym, umiarkowanym tempie - komentuje Paweł Kolenda, manager ds. badań IAB Polska. - Największym motorem wzrostu jest obecnie reklama graficzna, która zwiększyła swą wartość o około jedną szóstą względem porównywalnego okresu zeszłego roku. Dynamika ta wynika przede wszystkim ze wzrostu inwestycji w wideo online i social media. Obydwa formaty notują wysokie dwucyfrowe indeksy. Duży wpływ na tempo rozwojowe ma także SEM, który nadal rośnie szybciej niż cały rynek - dodaje Kolenda.
W I półroczu wydatki na display były o 17 proc. wyższe niż rok wcześniej, a udział tych formatów w rynku wzrósł z 41 do 43 proc. W przypadku marketingu w wyszukiwarkach (SEM) wzrost wydatków wyniósł 14 proc., a w przypadku reklamy wideo - 24 proc. Natomiast wartość reklamy w social media podskoczyła w skali roku aż o 74 proc., a marketingu mobilnego - o 81 proc. Za to wydatki na reklamę behawioralną zmalały z roku na rok o 45 proc.
Wśród marketerów niezmiennie największy udział w rynku e-reklamy mają sektory motoryzacyjny i finansowy (w I połowie br. było to, odpowiednio, 17 i 14 proc.). Z kolei wydatki branży żywnościowej wzrosły w skali roku o 48 proc., odzieżowej - o 42 proc., a producentów komputerów i sprzętu audio-wideo - o 34 proc.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych i średnich podmiotów na rynku.
Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu (tzw. kick-backi). Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
Dołącz do dyskusji: 1,2 mld zł na polską e-reklamę, mobile i social media mocno w górę
Czyli wideo i social jest klasyfikowany jako reklama graficzna czyli display? Pytam poważnie. Panie Pawle może Pan udzielić odpowiedzi?