Atmedia mają własny panel. Jest w nim ponad 12 tys. telewidzów
Broker Atmedia uruchomił własny pomiar oglądalności telewizji w monitorujący zachowania ponad 12 tys. osób z telewizją cyfrową UPC. Wyniki badań dostępne będą dla obsługiwanych przez brokera kanałów i reklamodawców.
- Rynek telewizyjny błyskawicznie się fragmentaryzuje. Przez ostatnich 10 lat liczba nadających w Polsce stacji wzrosła z 35 do ponad 200, a liczba reklamujących się w telewizji marek zwiększyła się więcej niż dwukrotnie, do ponad 3 tys. rocznie. To oznacza, że zarówno nadawcy, jak i reklamodawcy coraz częściej adresują ofertę do wąskich grup odbiorców. Do tej pory nie mogliśmy dokładnie monitorować ich zachowań w telewizji, ponieważ próba w polskim badaniu widowni jest za mała - mówi Marcin Boroszko, prezes Atmedia Group.
Istniejący na rynku panel Nielsen Audience Measuerement liczy 1,7 tys. gospodarstw domowych i obejmuje ok. 5,5 tys. widzów. Na jedno urządzenie pomiarowe przypada aż 21,7 tys. osób - to jeden z największych wskaźników na świecie. Ostatni raz panel istotnie powiększony został w 2003 roku.
- Od tego czasu obserwujemy nasilający się trend spadkowy oglądalności stacji ogólnopolskich, a więc jedynych beneficjentów tego pomiaru. Łączny udział TVP1, TVP2, Polsatu i TVN z 76 proc. w 2003 r. zmniejszył się do niespełna 54 proc. w 2012 r., a to w przybliżeniu oznacza, że tylko połowę czasu oglądania telewizji w Polsce mogliśmy dotąd opisać dokładnie z pomocą ogólnie dostępnych danych - mówi Boroszko.
Nadawcy mniejszych kanałów tematycznych od dawna narzekali, że często pomiar Nielsena wykazywał, że w niektórych pasmach ich stacje nie miały praktycznie widzów, a ich udział w rynku był zerowy. Na konferencji podano m.in. przykład popularnego kanału filmowego, w którym połowa breaków reklamowych przed niedzielnym serialem ma według pomiaru zerową oglądalność.
Atmedia zdecydowały się więc na inwestycję w SpotLight, własny pomiar oglądalności na próbie 5 tys. gospodarstw domowych posiadających telewizję cyfrową UPC. Ich rekrutacją zajęła się firma badawcza Nielsen Audience Measurement, odpowiedzialna także za przetwarzanie danych z badania. Obejmuje ono ponad 170 stacji dostępnych w ofercie telewizji cyfrowej UPC. W panelu Atmedia jest znacznie więcej jest osób mieszkających w średnich i dużych miastach oraz tych z wyższymi dochodami w porównaniu do panelu Nielsena, reprezentatywnego dla całej populacji.
- Dotąd rynek telewizyjny operował masowymi targetami, takimi jak 16-49 lat, 13-29 lat czy 4-12 lat, podczas gdy różnice między sposobami oglądania np. 16-latków i 49-latków są diametralne. Dla marek, które koncentrują się na wąskich segmentach odbiorców, kluczem do reklamowego sukcesu jest dokładny monitoring ich oglądalności i skrojenie kampanii dokładnie na miarę zainteresowań i wyborów programowych. To się stało możliwe dopiero dzięki badaniu SpotLight - tłumaczy Marcin Boroszko.
Wyniki badania Atmedia SpotLight, prowadzonego od września br., będą wykorzystywane w obsłudze analitycznej stacji tematycznych z portfolio Atmediów oraz reklamodawców. Obecnie broker sprzedaje reklamy w 61 kanałach tematycznych, a od stycznia 2013 roku będzie obsługiwać 44 stacje.
Dołącz do dyskusji: Atmedia mają własny panel. Jest w nim ponad 12 tys. telewidzów
Niepokojące jest natomiast to, czy firma UPC poinformowała swoich klientów, że są monitorowani i stanowią grupę badawczą? O tym, że dekodery firmowe służą do śledzenia widzów to nie mam wątpliwości, właśnie dlatego je wciskają zamiast zaoferować moduły dostępowe do telewizora, ale żeby te wyniki jeszcze sprzedawać? Chyba klient powinien się na to zgodzić, powinien również dostać wynagrodzenie.