Podsumowanie 2021 roku i wyzwania 2022 roku według Doroty N. Haller z Huawei CBG Polska
W cyklu rocznych podsumowań prezentujemy wypowiedź Doroty Natalii Haller, dyrektorki marketingu, komunikacji i digitalu, CMO w Huawei CBG Polska, która wskazuje najważniejsze wydarzenia mijającego roku, typuje sukcesy i porażki oraz wymienia najważniejsze wyzwania nadchodzącego 2022 roku.
Wydarzenie Roku
Zaskakującym wydarzeniem roku była październikowa awaria Facebooka. Odcięcie ponad 3,5 miliarda osób na 6 godzin od ulubionych mediów społecznościowych i komunikatorów uświadomiła nam, że praktycznie w nich żyjemy. Dotarliśmy do momentu, w którym zarówno nasze życie prywatne, jak i zawodowe toczy się głównie w świecie online. Tym większe wrażenie robi więc fakt, że nawet w czasach sztucznej inteligencji i automatyzacji, nadal to prawdopodobnie ludzki błąd może wywołać kryzys miliardów ludzi i biznesów na całym świecie.
Sukces Roku
Sukcesem roku jest kampania społeczna Centrum Praw Kobiet „Stop kobietobójstwu” oraz to, w jaki sposób zareagowali na nią odbiorcy i branża – kampania zdobyła szereg prestiżowych nagród, w tym Złote Effie i Złoty Spinacz. Dla mnie to zdecydowanie sukces roku – pokazuje trend, że my jako branża komunikacji marketingowej doceniamy rzeczy, które są społecznie istotne i niezwykle ważne. Oceniam to nie tylko zawodowo, ale też prywatnie – cieszę się, że chcemy być bardziej zaangażowani, zwracamy coraz większą uwagę na kwestie społeczne, nie tylko zdrowotne, ekologiczne, ale również te związane z równouprawnieniem kobiet i mężczyzn, a także na problemy, które często dzieją się za zamkniętymi drzwiami domów.
Porażka/Rozczarowanie/Kryzys Roku
Myślę, że tutaj nie będzie zaskoczenia – rozczarowaniem jest wciąż trwająca pandemia, która w dalszym ciągu znacząco wpływa na biznes i konsumentów. Jeszcze na początku 2021 roku każdy z nas miał nadzieję, że niebawem wszystko wróci do normy. Okazało się jednak, że nadal musimy działać w bardzo specyficznym, pandemicznym otoczeniu. Myślę jednak, że branża poradziła sobie naprawdę dobrze – często zupełna zmiana modelu biznesowego, jak przestawienie się na pracę zdalną i konieczność skierowania działań bezpośrednio do konsumentów, którzy przenieśli się do internetu, przekłada się na naprawdę spektakularne efekty. W tym roku powstało wiele fantastycznych kampanii, często przeprowadzonych wyłącznie w kanałach online, a pandemia pozwoliła nam dostrzec tematy, które prawdopodobnie w normalnych okolicznościach moglibyśmy przegapić. Myślę, że dobrym przykładem jest tu kampania Huawei „Włącz ochronę oczu”, w której wraz z naszym partnerem PTOO edukowaliśmy Polaków, jak dbać o oczy, gdy spędzamy wiele godzin przed ekranami komputera – zarówno podczas pracy i nauki zdalnej, jak i w czasie rozrywki. Kampania ta została też doceniona przez jury i zdobyliśmy za nią Złoty Spinacz.
Trend Roku
Trendem roku było mocniejsze zwrócenie się biznesu w kierunku tematów społecznych. Kiedyś działalność CSR-owa była elementem działań głównie korporacyjnych, teraz nie pozostaje obojętna także konsumentom, którzy zwracają uwagę na zaangażowanie marki w sprawy związane z nimi samymi. Tematem są już nie tylko popularne dotychczas środowisko
i ekologia, ale również kwestie równouprawnienia kobiet i mężczyzn, równości w biznesie, odpowiedzialności oraz tolerancji. W Huawei również prowadzimy szereg inicjatyw CSR-owych, w tym bliskich mi osobiście wspierających rozwój kobiet w branży technologicznej.
Wyraźnym trendem jest także wzrost znaczenia reklamy natywnej – konsumenci szukają tego, co jest dla nich bliskie, z czym się utożsamiają lub co ich interesuje. Szczególnie istotne są angażujące treści wideo, przykładem jest ciągle rosnąca popularność TikToka, którego autentyczność sprawia, że rośnie jego wartość reklamowa. Kolejnym trendem, który z całą pewnością warto obserwować w 2022 roku jest sprzedaż na żywo za pośrednictwem mediów społecznościowych (social selling). Już teraz to bardzo popularna forma w Azji – sądzę, że w Europie również będzie nabierała coraz większego znaczenia.
Zaskoczenie Roku
Zdecydowanie pozytywnym zaskoczeniem była decyzja UOKiK w sprawie uregulowania kwestii postów sponsorowanych na kanałach social media influencerów. To bardzo ważne, by regulatorzy rynku nadążali za dynamicznie zmieniającą się rzeczywistością, technologią, trendami i zachowaniami konsumentów, a niestety często tak się nie dzieje. Na szczęście Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zauważył, że komunikacja marketingowa to teraz nie tylko tradycyjnie rozumiane media, ale też media społecznościowe i influencerzy, którzy mają ogromy wpływ na zachowania zakupowe. Influencerzy są nowymi „nadawcami”. Dla swojej często ogromnej, zaangażowanej grupy odbiorców są idolami i przykładem do naśladowania. Obserwatorzy wierzą popularnym twórcom internetowym oraz ich rekomendacjom, czasami nie zdając sobie sprawy, że ich post to reklama. Posty sponsorowane zawsze powinny być oznaczone, a komunikacja marketingowa przejrzysta i zrozumiała dla konsumentów, niezależnie od tego, gdzie zetkną się z materiałem reklamowym. Bardzo się cieszę, że ta kwestia zostanie wreszcie uregulowana. W Huawei pracujemy z influencerami, bardzo sobie cenię te współprace i uważam, że przejrzystość i uczciwość jest niezwykle ważna dla wszystkich uczestników takich kampanii – influencerów, marek oraz konsumentów.
Jaki wpływ miała na Państwa branże w 2021 roku pandemia COVID-19?
Choć na początku 2021 spodziewaliśmy się nieco życzeniowo powrotu do normalności, to pandemia trwa nadal, ale mam wrażenie, że już nauczyliśmy się funkcjonować w tym dynamicznym środowisku. Od początku pandemii uważnie obserwujemy zmiany potrzeb konsumentów, wynikające z konieczności odnalezienia się w nowej rzeczywistości. Z punktu widzenia biznesu – praca i nauka zdalna przyniosły w 2020 roku duży wzrost sprzedaży laptopów i innego sprzętu elektroniki użytkowej niezbędnego do pracy w nowych warunkach. Z kolei w 2021 roku widzimy duże zainteresowanie smartwatchami – wielu ludzi szuka sposobów na powrót do formy po miesiącach spędzonych w domu, a nasze zegarki wyposażone są w funkcje pozwalające zadbać o kondycję i zdrowie.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed Państwa branżą w 2022 roku
Wyzwań jest wiele, ale tym, które dominuje i pośrednio wpływa na pozostałe jest wciąż trwająca pandemia, która przekłada się na planowanie działań i biznesu w tych niezwykłych warunkach. Dynamicznie zmieniające się potrzeby i oczekiwania konsumentów oraz stała obserwacja rynku to wyzwanie, które nie zmienia się od lat, ale mam poczucie, że wymaga od nas coraz większej czujności. Konsumenci stają się bardziej świadomi i wymagający, ważne jest więc, aby śledzić ich zachowania zakupowe i odpowiednio na nie reagować. Świat pędzi i my to czujemy. Jednak najbardziej „namacalnym” wyzwaniem roku 2022 będą już zapowiadane przerwy w łańcuchach dostaw, z którymi musi poradzić sobie cały świat i praktycznie wszystkie branże. W połączeniu z oczekiwaniami konsumentów przyzwyczajonych do bardzo szybkiej realizacji ich zamówień, sądzę, że to duże wyzwanie nie tylko produkcyjne, ale też komunikacyjne.
Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2021 roku i wyzwania 2022 roku według Doroty N. Haller z Huawei CBG Polska
dyrrektor marketingu z wyraznie wyeksponowanym czerwonym sznurkiem na przegubie..!! to nie jest ozdoba, to jest znak,symbol rodzaj komunikatu bynajmniej nie do klientow tej marki
Takie czerwone sznurki nosza wyznawcy kabaly, rodzaj wtajemniczenia,przynaleznosci do jakiejs wyroznionej grupy.. to dlatego ten sznurek tak wyeksponowany..ci do ktorych jest ten komunikat adresowany juz zobaczyli..kariera do przodu..tak tam to wyglada...