E-commerce według wydawców: podsumowanie 2020, prognozy na 2021
W kolejnej części podsumowania branży e-commerce o najważniejszych wydarzeniach i trendach kończącego się roku oraz prognozach na 2021 rok mówią przedstawiciele czołowych wydawców (m.in. Wirtualnej Polski, Ceneo, RASP, CCC i Empiku) oraz organizacji branżowych.
Michał Brański, chief strategy officer w Wirtualna Polska Holding
Wydarzenie/sukces roku
1. Polska: Nie sposób pominąć debiutu giełdowego Allegro i odmówić mu tytułu "wydarzenia roku". Zaprocentowały 3 ostatnie lata wytężonej pracy zarządu poznańskiej spółki (grupowanie produktów, systemy rekomendacji, UX-owe zabiegi mające na celu zwiększanie koszyków nabywanych u jednego sprzedawcy, wreszcie program Allegro Smart). W pandemię weszli przygotowani i z ambicją wykorzystania szansy rynkowej. Bardzo udany debiut giełdowy był tego zwieńczeniem.
2. Świat: Definitywnie Shopify oraz Stripe; pierwsi oferują najpopularniejszy software e-sklepów na świecie dla małych i średnich, a ci drudzy cały wachlarz rozwiązań (vel infrastrukturę vel platformę), które napędzają płatności w sieci. Obie spółki są w swoich kategoriach niekwestionowanymi top-of-mind, stworzyły całe ekosystemy, uprościły życie milionom przedsiębiorców - również tym, którzy dopiero co weszli na tę ścieżkę zmuszeni pandemią. Dzięki tym firmom "non-Amazon e-commerce" (czyli mali i średni) ma szansę rywalizować z gigantem z Seattle. Ich usługi okazały się w pandemii nieocenione za sprawą prostoty i szybkości wdrożenia.
Rozczarowanie roku
Wyjątkowy czas. Wszystko i wszystkim w e-commerce rosło - najwięksi nie potrafili obsłużyć całego nowego popytu, więc i mniejszym było łatwiej. Nikt nie zbankrutował, nikt spektakularnie nie zawalił, żaden model biznesowy się nie rozpadł. Rok bez rozczarowań w e-commerce.
Jeśli miałbym wskazać kilka obszarów, po których sobie więcej obiecywałem, to byłyby to:
1. B2B marketplaces - wciąż daleko w tyle za B2C e-commerce,
2. Rozwiązania ukierunkowane na redukcję skali zwrotów, szczególnie w branży fashion,
3. Telemedycyna - coś drgnęło, ale boję się, że rozwiązania na rynku były nie dość rozwinięte, nie oczarowały konsumentów. Po pandemii raczej wrócimy do starych zasad i gros spraw będziemy musieli dalej załatwiać tradycyjnie (papierowa dokumentacja, wizyty, których moglibyśmy uniknąć),
4. Jednolity system identyfikacji użytkownika w e-commerce - oszczędzający ciągłego wypełniania formularzy, zakładania kont itd. To szczególnie ważne, jeśli małe i średniej wielkości e-sklepy mają konkurować z największymi. W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii po części ten problem rozwiązuje PayPal, ale brakuje takiego rozwiązania w Polsce.
Trend roku
Co zrobić z klientami, którzy jeszcze nie zarobili na produkt, na który mają apetyt, a chcą go tu i teraz? Systemy „buy now, pay later” (BNPL), czyli e-commerce'owa reinkarnacja systemów ratalnych, z dnia na dzień zawitały do dużego odsetka sklepów. Polskie PayPo, znane z US Affirm i AfterPay, czy też europejska Klarna (która działa od dawna, ale nie przebiła się w poprzednich latach do mainstreamu) umożliwiają rozłożenie na raty zarówno zakupu gadżetu za 1500 zł, jak i t-shirtu za 45 zł.
Warto też się przyglądać całemu obszarowi, który funkcjonuje pod nazwą embedded finance.
Człowiek roku
Kurierzy są ludźmi 2020, ale i zapewne 2021 roku. Strajk kurierów i magazynierów powaliłby gospodarkę na kolana. Temu, że pracownicy firm kurierskich podołali i unieśli skokowy przyrost popytu na usługi, zawdzięczamy sporo komfortu w tych niewdzięcznych czasach zarazy.
Firmy kurierskie i platformy dostaw ostatniej mili przyjęły na pokład ludzi, którzy potracili pracę w innych miejscach - choćby gastronomii i galeriach handlowych.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
Zmusiła spółki offline'owe, które spóźniały się z transformacją cyfrową i zaniedbywały omnichannel, do zdecydowanych działań. Konserwatyzm managementów i przyzwyczajenie do starego porządku musiały poddać się, więc projekty e-commerce otrzymały pełną atencję zarządów i najwyższy priorytet. Inaczej egzystencja tych firm byłaby zagrożona.
Czy jeszcze ktoś myśli, że czegoś nie sposób sprzedawać przez internet? Wszystko się da! Przykładem choćby spółka Superauto.pl, która okazała się być beneficjentem pandemii i sprzedała więcej nowych aut, niż zakładano. Z podobnym zjawiskiem mamy do czynienia w krajach rozwiniętych, jeśli chodzi o telewizyty w ramach poszukiwań mieszkania lub domu do kupienia - pozwalamy klientom obejrzeć w kilka dni nawet kilkanaście nieruchomości, a tym samym przyspieszyć proces, dostarczyć lepszy produkt.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Po pierwsze - utrzymać tempo wzrostu, iść za ciosem. Gdzie tylko można redukować "tarcia" - upraszczać robienie zakupów w sieci, skracać czas dostawy, oferować więcej dogodnych form płatności.
Po drugie - (w przypadku firm, które mają spuściznę off-line) zarządzić problemem sklepów i fizycznych oddziałów, które po części straciły rację bytu.
Po trzecie - pracować nad problemem kosztownych zwrotów, który przyprawia e-sklepy o migrenę. Mniej nietrafionych zakupów, to większa ochota konsumentów do kupowania i więcej pieniędzy na kontach przedsiębiorców.
Jakub Jasiński, dyrektor ds. rozwoju omnichannel w CCC, ekspert Izby Gospodarki Elektronicznej
Wydarzenie roku
Spektakularny debiut giełdowy Allegro, który pokazuje siłę e-commerce i ogromny potencjał wzrostu tego segmentu w Polsce i w Europie. Podążając za trendem cyfryzacji jako Grupa CCC w samym II i III kwartale uruchomiliśmy łącznie 12 nowych platform desktop i aplikacji na nowych rynkach zagranicznych. Od początku pandemii wzrosła liczba kupujących online, ale klienci korzystają z wielu kanałów sprzedaży online i sklepów stacjonarnych. Dlatego wierzę w siłę modelu omnichannel, na którym opiera się CCC.
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Pandemia i obostrzenia rynkowe, które pokrzyżowały plany wielu przedsiębiorstwom, nie tylko z branży retail. Koronawirus dla części graczy jest katalizatorem zmian, dla innych wyzwaniem nie do sprostania. Kolejny częściowy jesienny lockdown zweryfikował biznesy, które nie przeskalowały swojej działalności i nie zaadaptowały się do pandemicznej rzeczywistości „new normal”.
Trend roku / Człowiek roku
Silna transformacja cyfrowa, którą w obecnej sytuacji organizacje osiągają znacznie szybciej, a szybkość reakcji na nowe okoliczności wskazuje liderów zmiany. Drugim znaczącym trendem jest skupienie się na szybkości dostaw - CCC, podobnie jak inni gracze retailowi, wprowadziło dostawę produktów zamówionych online w 60 minut na terenie Warszawy, za chwilę usługa zostanie udostępniona w innych miastach. To przełamanie bariery standardowego czasu dostawy, który dla wielu klientów wciąż jest zbyt długi. Produkt w godzinę od zamówienia pokazuje, że dziś nasza szafa to nie to co mamy w domu, ale też to co możemy zamówić m.in. na ccc.eu.
Jak pandemia wpłynęła na branżę
Pandemia przyspieszyła plany rozwoju e-commerce wielu spółek i cyfryzację stacjonarnych punktów sprzedaży, ale zwiększyła również konkurencję w świecie online. W CCC mieliśmy cele w tym zakresie rozłożone na co najmniej rok. Niektóre z nich zrealizowaliśmy w ciągu kilku miesięcy, a nawet tygodni.
Dla wielu graczy jest to jednak niewykonalne zadanie, wygrywają szybcy i elastyczni. Okazja sprzyja przygotowanym, więc jeśli ktoś miał bazę do rozbudowy to skorzystał z trendu rosnącego e-commu. Jednocześnie sklepy stacjonarne zostały mocno dotknięte kryzysem, dwoma lockdownami, więc sprzedaż online pomaga wielu w niwelowaniu strat zanotowanych w offline. Efektywne zarządzanie logistyką i komunikacją z klientem jest dziś ważnym elementem przepisu na sukces w świecie online.
Trzy najważniejsze wyzwania w 2021 roku
Kupowanie używanych produktów i koncepcja Gospodarki Obiegu Zamkniętego - to podejście rewolucjonizuje rynek. Największe brandy rynkowe, w tym także z półki premium, uruchamiają sprzedaż np. używanych ubrań. W CCC uruchomiliśmy z kolei projekt zbiórki używanego obuwia (dowolnej marki, wymogiem jest jedynie para obuwia). W 21 sklepach w Polsce zebraliśmy już blisko 10 ton. Dzięki akcji niepotrzebne już buty zamiast trafić na śmietnik, zostaną odpowiednio zagospodarowane, przetworzone w ramach recyklingu lub zutylizowane, jeśli nie nadają się do recyklingu.
Efektywne live streamingi - to nowa forma komunikacji z klientem, sprzedaż na żywo, bezpośrednia interakcja z klientem/użytkownikiem, choć w świecie wirtualnym. Ci, którzy będą potrafi w pełni korzystać z tych nowych narzędzi odpowiednio dobierając sieć streamerów, wygrają.
Popularność marketplace’ów - popularność zyskuje Allegro, ale także zagraniczne AliExpress czy Amazon, który zapowiedział uruchomienie platformy w Polsce. Coraz większa liczba producentów i użytkowników pojawia się na marketplace’ach.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Ringier Axel Springer Polska, Ceneo, Gazeta.pl, Empiku, Izby Gospodarki Elektronicznej i Gemiusa
1 2
Dołącz do dyskusji: E-commerce według wydawców: podsumowanie 2020, prognozy na 2021
𝗐𝗈𝗋𝗄𝗋𝖾𝗏𝗂𝖾𝗐𝗌𝟣𝟢.𝖼𝗈𝗆
𝙬𝙤𝙧𝙠𝙧𝙚𝙫𝙞𝙚𝙬𝙨10.𝙘𝙤𝙢