SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Światowa Organizacja Zdrowia chce zakazać reklam niezdrowej żywności

Firmy wytwarzające niezdrową żywność nie powinny reklamować swoich produktów dzieciom za pośrednictwem nowoczesnych mediów - uważa Światowa Organizacja Zdrowia. Instytucja uzasadnia swoje stanowisko rosnącym wskaźnikiem otyłości wśród młodych ludzi.

Organizacja chce nakłonić rządy, żeby przyjęły kodeks ograniczający reklamy niezdrowej żywności kierowane do dzieci przez nowoczesne środki przekazu - np. portale społecznościowe, czaty czy SMS-y. Regulamin miałby również zakazać wykorzystywania w promocji szkodzących zdrowiu młodych ludzi artykułów żywnościowych wizerunku postaci z kreskówek oraz znanych aktorów, piosenkarzy i sportowców. Zabronione byłoby także dołączanie do tych produktów darmowych gadżetów i organizowanie konkursów zachęcających młodych konsumentów do konsekwentnego kupowania określonych marek.

Producenci żywności wydają obecnie ogromne kwoty na reklamy swoich artykułów. W 2006 roku przeznaczyli na ten cel ok. 13 mld dolarów, co i tak nie uwzględnia nieujawnionych kosztów promocji przez gry internetowe i wykorzystywanie wizerunku znanych osób i postaci z kreskówek. Jednak już teraz producenci żywności napotykają przeszkody w promocji swoich artykułów - np. reklamy angielskich fast-foodów nie mogą być emitowane w telewizji podczas pasma programów dla dzieci.

Światowa Organizacja Zdrowia argumentuje swój mocno restrykcyjny projekt alarmującymi danymi o otyłości wśród dzieci. Ostanie badania pokazały, że aż 177 mln młodych ludzi na całym świecie cierpi na choroby związane z nadwagą i liczba ta cały czas rośnie. Ograniczenie kierowanych do tych odbiorców reklam niezdrowej - tzn. zawierającej mało składników odżywczych, a dużo tłuszczu - żywności miałoby zahamować ten niekorzystny trend.

- Ze względu na rosnące wskaźniki otyłości i związanych z nią chorób producenci żywności muszą wziąć większą odpowiedzialność za sposób, w jaki reklamują swoje artykuły dzieciom - powiedziała Sue Davies a angielskiej organizacji Which? będącej jednym z inicjatorów akcji. - Nowy kodeks, który powinny dla dobra swoich obywateli zaakceptować rządy państw z całego świata, ograniczyłby kampanie reklamowe szkodzących zdrowiu artykułów żywnościowych na rzecz promocji zdrowej żywności - dodała.

Projekt regulaminu zostanie przedstawiony w maju na Światowym Zgromadzeniu Zdrowia, ale ujawniono go już teraz, ponieważ w najbliższym czasie ponad 50 organizacji konsumenckich z całego świata rozpocznie kampanię promocyjną mającą uświadomić ludziom szkodliwość niezdrowej żywności i przekonać władze poszczególnych krajów do popierania tego kodeksu.

Dołącz do dyskusji: Światowa Organizacja Zdrowia chce zakazać reklam niezdrowej żywności

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl