SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Będzie wspólna oferta platform subskrypcyjnych Wirtualnej Polski

Wirtualna Polska chce mieć ofertę, w której użytkownik w ramach jednego profilu będzie mógł korzystać z jej różnych usług subskrypcyjnych. Firma niedawno zainwestowała w Audiotekę i Patronite, nie wyklucza kolejnych przejęć, korzystając z pocovidowej korekty wycen w branży e-commerce.

Od kilku lat Wirtualna Polska rozwija dwie platformy oparte na modelach subskrypcyjnych: telewizyjną WP Pilot i radiowo-podcastową Open FM. Ta druga w nowej odsłonie została uruchomiona miesiąc temu. Płatna opcja jest też dostępna w oferowanej przez wydawcę poczcie elektronicznej.

W ostatnich miesiącach firma zainwestowała w dwie inne platformy subskrypcyjne. Za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite. Natomiast należąca do holdingu Wirtualna Polska spółka Stacja Służew dokupiła ponad 50 proc. akcji Audioteki, inwestując w nią łącznie 95,3 mln zł.

W prezentacji swoich wyników z trzeciego kwartału Wirtualna Polska podała, że z jej platform korzysta łącznie 600 tys. płacących użytkowników. Nie ujawniła, ilu subskrybentów ma każda z tych usług.

- To jedna z większych baz subskrypcyjnych w Polsce - podkreślił na wtorkowej konferencji Jacek Świderski, prezes i mniejszościowy akcjonariusz Wirtualnej Polski.

Subskrypcje w ramach jednego profilu. Co z „must carry, must offer”?

Wydawca planuje przygotować ofertę, w której użytkownik w ramach jednego profilu będzie mógł korzystać z jej różnych usług subskrypcyjnych. - Wierzymy, że na świecie wygrywają modele, które oferują w ramach subskrypcji nie jeden produkt, ale cały pakiet. Wzorujemy się tu na rozwiązaniach takich jak Amazon Prime - opisał Jacek Świderski.

Wirtualna Polska rozwija również usługę 1login pozwalającą logować się jednymi danymi do różnych platform internetowych. Uzasadniał, że przygotowuje się w ten sposób na zapowiadane przez Google wyłączenie w przeglądarce Chrome możliwości obserwowania przez wydawców i brokerów aktywności internautów w zewnętrznych serwisach.

Wcześniej WP podała, że w lutym br. z 1login korzystało o 114 proc. użytkowników więcej niż rok wcześniej (nie przekazano danych o liczbie tych użytkowników). Firma promuje tę usługę wśród współpracujących z nią reklamodawców i wydawców. Według danych WP w przypadku użytkowników 1login konwersja sprzedażowa w sklepach internetowych jest o 57 proc. wyższa niż u internautów, którzy muszą osobno rejestrować lub logować się w tych sklepach.

Na WP Pilot dostępny jest streaming m.in. głównych stacji ogólnotematycznych, objętych przepisem „must carry, must offer”. Rząd właśnie przyjął projekt nowelizacji ustawy radiofonii i telewizji, zgodnie z którym na liście stacji objętych zasadą„must carry, must offer” nie ma już tych prywatnych.

Prezes Wirtualnej Polski nie chciał komentować tej zmiany, tłumaczył, że nie weszła jeszcze w życie. W ostatnich latach Naczelny Sąd Administracyjny, do którego zwróciła się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, wydał korzystne dla WP stanowiska dotyczące obecności na WP Pilot głównych kanałów Telewizji Polsat i grupy TVN. Przy czym Wirtualna Polska nadal nie ma podpisanych umów z oboma nadawcami w sprawie udostępniania tych stacji na platformie.

WP przejmuje w mediach i e-commerce

Od wiosny Wirtualna Polska oprócz inwestycji w Patronite i Audiotekę przeprowadziła kilka innych przejęć. Na początku kwietnia uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami.

W połowie października Wirtualna Polska podpisała przedwstępną umowę zakupu za 20,9 mln zł 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Ponadto ma wnieść do niego aportem swoją platformę Homebook, wycenioną na 12 mln zł.

Natomiast na początku listopada spółka zależna holdingu Wirtualna Polska sfinalizowała kupno 100 proc. akcji węgierskiej spółki Szallas za łącznie ok. 83 mln euro. Szallas jest właścicielem platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Jego witryny łącznie oferują prawie 90 tys. obiektów noclegowych, a od lipca ub.r. do czerwca br. użytkownicy dokonali ponad 1 mln rezerwacji. Szallas wygenerował w tym okresie 6,6 mln euro zysku EBITDA. Do przejętej firmy należą m.in. polskie Noclegi.pl, węgierskie Utazok.hu, czeskie Hotel.cz i Online Holding oraz rumuński Travelminit International.

Równocześnie Wirtualna Polska kupiła 100 proc. udziałów spółki Mediapop wydającej m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl, płacąc 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł). Ponadto we wrześniu WP przejęła za 14,1 mln zł platformę technologiczną Benchmark.pl.

Łącznie Wirtualna Polska wydała ok. 580 mln zł. - Nie mamy powodu, żeby ogłaszać zawieszenie akwizycji, bo poziom naszego zadłużenia, który byłby naturalnym hamulcem, na razie wciąż jest na tyle atrakcyjny, że nie musimy się powstrzymywać od akwizycji. To, że dokonaliśmy tak dużo akwizycji pokazuje, że wyceny na rynku spadły do takich poziomów, które dla nas są komfortowe - tłumaczył Jacek Świderski.

Zadłużenie netto holdingu na koniec września br. wynosiło 74,8 mln zł (kwartał wcześniej było to 46,9 mln zł), a jego wskaźnik do skorygowanego zysk EBITDA z 12 miesięcy - 0,2x (z doliczeniem przyszłych zobowiązań związanych z przejęciami - 0,5x).

- Nie jest przypadkiem, że Wirtualna Polska Holding przed wrześniem tego roku przez 2-3 lata nie kupiła niczego dużego. Nie kupiła, bo wiara w e-commerce powodowała, że wyceny spółek e-commerce były zawyżone, i dlatego nic nie kupowaliśmy. W tej chwili mamy do czynienia z duża korektą, przeceną i w związku z tym nasze oczekiwania przecięły się z rynkiem i zaczęły się te transakcje pojawiać - wyjaśnił prezes Wirtualnej Polski.

- Tak długo, jak te wyceny będą akceptowalne dla nas, tak długo pozostaniemy akwizycyjni. Póki co, nic nie wskazuje na to, żeby miały wyceny spółek e-commerce odjechać na poziomy nieakceptowalne. Cały czas rynek dyskontuje rynek e-commerce z powodu niespodziewanego powrotu ludzi do offline - dodał.

W trzecim kwartale br. przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska zwiększyły się o 20,3 proc. do 270,9 mln zł, a zysk netto zmalał z 54,87 do 50,76 mln zł. Segment internetowy firmy zanotował wzrost przychodów o 20,2 proc. do 263,96 mln zł (z czego wpływy gotówkowe zwiększyły się o 21,2 proc. do 257,11 mln zł) i skorygowanego zysku EBITDA z 85,71 do 89,6 mln zł.

Natomiast Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny holdingu, zwiększyła wpływy o 26,5 proc. do 6,94 mln zł i zmniejszyła skorygowaną stratę EBITDA z 969 do 289 tys. zł.

Dołącz do dyskusji: Będzie wspólna oferta platform subskrypcyjnych Wirtualnej Polski

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl