SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat wygrał jesień w 4+, a TVN w 16-49 (analiza)

W jesiennej ramówce liderem oglądalności została Telewizja Polsat. Wśród widzów w grupie komercyjnej na pierwsze miejsce awansował TVN. - Najsilniejsze ramówki w dalszym ciągu posiadają TVN oraz Polsat - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Paulina Chudnicka, ekspertka z domu mediowego Mediacom.

Zakończyły się już jesienne ramówki polskich stacji telewizyjnych, które trwały od przełomu sierpnia i września do początku grudnia 2016 roku. Jak w tym czasie wyglądał rynek telewizyjny?

Polsat nowym liderem, duży spadek oglądalności TVP1
Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 września do 11 grudnia 2016 roku należało do Polsatu. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu 2015 roku zmniejszył się o 0,50 proc. i wyniósł 11,96 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych przez dom mediowy Mediacom. Stacja ta na pozycję lidera awansowała z miejsca drugiego.

Najważniejszą nowością tej stacji w jesiennej ramówce był niedzielny show „Kabaret na żywo”, który w swoim paśmie zastąpił „Tylko muzykę”. Widzowie mogli oglądać również dwie nowości z gatunku scripted-docu „Gliniarze” i „Na ratunek 112”. Polsat pokazał też specjalną wersję „Top Chef’a” z udziałem gwiazd oraz sprawdzone formaty z poprzednich ramówek m.in.: „Dancing with the stars. Taniec z gwiazdami”, „Twoja twarz brzmi znajomo”, „Hell’s Kitchen - Piekielna Kuchnia”, „Nasz nowy dom”, „Rinke za kratami”, „Przyjaciółki”, „Pierwsza miłość”, „Świat według Kiepskich”, paradokumenty: „Pielęgniarki”, „Trudne sprawy”, „Dlaczego ja?” i „Zdrady”, a także programy publicystyczne: „Interwencja” i „Państwo w państwie”. Ponadto stacja relacjonowała pierwsze cztery spotkania reprezentacji Polski w eliminacjach do Mistrzostw Świata w Rosji w 2018 roku i dwie gale Polsat Boxing Night. Wśród pozycji zagranicznych premierowo wyemitowany został serial „CSI: Cyber” oraz filmy fabularne m.in.: „Bez litości”, „Niezniszczalni 3”, „Ewolucja planety małp”, „Exodus: Bogowie i królowie” czy „X-Men: Przeszłość, która nadejdzie”.

Wiceliderem był TVN, którego udział w analizowanym okresie zwiększył się o 1,09 proc. do 10,87 proc. Stacja ta w jesienią 2015 roku była trzecia.

TVN jesienią br. do swojej ramówki wprowadził kilka nowości: serial „Na noże”, scripted-docu „19+” oraz reality-shows: „Azja Express” i „Ślub od pierwszego wejrzenia”. Stacja premierowo pokazała też kilka hitowych filmów zagranicznych m.in. „Hobbit: Bitwa Pięciu Armii”, „Strażnicy Galaktyki”, „Czarownica”, a także produkcje rodzime - m.in. „Jack Strong” oraz „Bogowie”. Kanał kontynuował też znane już widzom takie formaty, jak: „Druga szansa”, „Singielka”, „Na Wspólnej”, „Kobieta na krańcu świata”, „Co za tydzień”, „Kuba Wojewódzki”, „Mam talent!”, „MasterChef”, „Rozmowy w toku”, „Kuchenne rewolucje”, „Top model”, „Ugotowani” oraz paradokumenty: „Szkoła”, „Szpital” i „Ukryta prawda”.

Z pozycji lidera na ostatnią lokatę podium spadła TVP1. Jej wynik w porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku zmalał o 14,83 proc. do 10,68 proc.

Telewizyjna Jedynka jesienią br. pokazała m.in. takie nowości, jak: show „Hit Hit Hurra!”, serial „Komisja morderstw”, teleturniej „Ja to znam!”, oraz programy: „Zatrzymaj chwilę”, „Magazyn śledczy Anity Gargas”, „Obserwator”, „Łowca smoków” oraz nowe spektakle Teatru Telewizji. Stacja relacjonowała też m.in. mecze piłkarskiej Ligi Mistrzów.
Kontynuowane były również sprawdzone formaty, takie jak np. seriale: „Ranczo”, „Ojciec Mateusz”, „Komisarz Alex”, „Klan”, „Rolnik szuka żony”, czy muzyczny teleturniej „Jaka to melodia”.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (8,49 proc. udziału; w dół o 2,86 proc.).

Najważniejsze jesienne nowości Dwójki to: rozrywkowy program „Bake off - Ale ciacho!”, cykl „Kochanie, ratujmy nasze dzieci”, show „Żarty i bardy”, „W tyle wizji. The best of...”, serial „Artyści” oraz publicystyczne programy: „Południk Wildsteina” i „Szeptem”. Stacja pokazywała też kolejne odcinki znanych już widzom takich pozycji, jak m.in.: „The voice of Poland”, „Magazyn ekspresu reporterów”, „Sonda 2”, „Familiada” i sprawdzone seriale: „Rodzinka.pl”, „M jak Miłość”, „Na dobre i na złe”, „Barwy szczęścia” „Na sygnale” oraz „O mnie się nie martw”.

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmniejszył się z 44,29 proc. jesienią 2015 roku do 42 proc. jesienią 2016 roku.

- Porównując oferty programowe wszystkich czterech największych stacji telewizyjnych nie podlega wątpliwości, że walka o zwycięstwo na rynku rozgrywała się pomiędzy Polsatem i TVN. Wynik tej walki, początkowo trudny do przewidzenia, ze względu na pojawiające się nowości, w moim odczuciu przechylił się minimalnie w kierunku TVN - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Paulina Chudnicka, senior investment specialist i tv head w Mediacomie. - Jednak która stacja w tej walce okazała się zwycięzcą możemy tylko spekulować, nie znając nakładów potrzebnych do przygotowania jesiennych formatów - dodaje.

Na piątym miejscu zestawienia (po awansie z siódmej lokaty) uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 3,70 proc., po wzroście o 7,56 proc.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (3,60 proc.; wzrost o 2,27 proc.), TVN7 (3,54 proc.; do góry o 11,32 proc.), TV Puls (3,16 proc.; + 6,76 proc.), TVP Info (3,08 proc.; - 16,98 proc. - największy w top 10) i Puls 2 (1,78 proc.; + 14,10 proc. - największy w top 10).

Wszyscy 4+

01.09-11.12.2015 r.

01.09-11.12.2016 r.

Dynamika

Lp.

Stacja

AMR

SHR %

AMR

SHR %

W proc.

1

Polsat

799 980

12,02%

785 080

11,96%

-0,50%

2

TVN

731 300

10,99%

713 520

10,87%

-1,09%

3

TVP1

834 580

12,54%

700 650

10,68%

-14,83%

4

TVP2

581 750

8,74%

556 860

8,49%

-2,86%

5

TVN24

229 010

3,44%

243 030

3,70%

7,56%

6

TV4

234 180

3,52%

236 540

3,60%

2,27%

7

TVN7

211 750

3,18%

232 560

3,54%

11,32%

8

Puls

197 370

2,96%

207 640

3,16%

6,76%

9

TVP Info

246 950

3,71%

201 920

3,08%

-16,98%

10

Puls 2

103 900

1,56%

116 510

1,78%

14,10%

TVN nowym liderem w grupie komercyjnej, docelowej dla reklamodawców. TVP2 wyprzedziła TVP1

Udział będącego nowym liderem TVN (po awansie z miejsca drugiego) wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 13,64 proc., po wzroście o 3,81 proc. Na drugą lokatę spadł Polsat. Jego wynik w okresie od 1 września do 11 grudnia br. zmniejszył się o 0,07 proc. do 13,56 proc.

Dalej uplasowała się Dwójka (7,30 proc udziału; w dół o 3,44 proc.), która wyprzedziła Jedynkę (6,82 proc.; - 19,19 proc.).

16-49

01.09-11.12.2015 r.

01.09-11.12.2016 r.

Dynamika

Lp.

Stacja

AMR

SHR %

AMR

SHR %

W proc.

1

TVN

348 930

13,14%

354 550

13,64%

3,81%

2

Polsat

360 360

13,57%

352 610

13,56%

-0,07%

3

TVP2

200 860

7,56%

189 930

7,30%

-3,44%

4

TVP1

224 220

8,44%

177 450

6,82%

-19,19%

5

Puls

94 460

3,56%

100 900

3,88%

8,99%

6

TVN7

94 400

3,56%

99 680

3,83%

7,58%

7

TV4 pl

105 140

3,96%

99 380

3,82%

-3,54%

8

TVN24

65 500

2,47%

52 910

2,03%

-17,81%

9

Puls 2

49 330

1,86%

51 340

1,97%

5,91%

10

TTV

47 620

1,79%

51 060

1,96%

9,50%

 


Wyniki oglądalności jesiennych ramówek 2016 roku czterech największych stacji telewizyjnych (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) analizuje Paulina Chudnicka, senior investment specialist i tv head w Mediacom

Jesień to okres wzmożonej aktywności zarówno reklamodawców, jak i samych stacji telewizyjnych, które poprzez wprowadzenie nowych ramówek konkurują między sobą o coraz bardziej wybrednego widza.

Zestawiając rok do roku jesienną ofertę programową stacji tzw. „wielkiej czwórki” możemy dostrzec, że najsilniejsze ramówki w dalszym ciągu posiadają TVN oraz Polsat.

Stacja TVN w tym roku postawiła na nowości, wśród których znalazł się m.in. serial obyczajowy „Na noże”, który w niedzielnym paśmie dał stacji drugą lokatę w grupie komercyjnej.

TVN wykazał się dużą odwagą w ostatnim okresie emitując kontrowersyjny program „Ślub od pierwszego wejrzenia”, który pomimo braku happy endu, stał się liderem poniedziałkowych wieczorów osiągając największy udział w rynku w grupie 16-49.

TVP2 z „M jak miłość” kontynuuje bycie liderem w godzinach prime-time, jednak nowy format na jaki postawiła stacja, czyli „Bake Off - Ale ciacho!”, który miał za zadanie utrzymać widownię lokomotywy TVP, nie spełnił swojej roli i w późniejszych godzinach stacja straciła pozycję lidera na korzyść Polsatowskiego pasma Mega Hit.

Sobotnie wieczory zaś należały do Polsatu, który koleją edycją show „Twoja twarz brzmi znajomo” osiągnął pozycję lidera w tym paśmie pomimo bardzo wielu przeciwności jakie niesie za sobą pora emisji tego programu. Format ten jest nadawany o różnych godzinach w zależności od zakończenia emisji wcześniejszych programów.

Do jesieni tego roku Polsat podszedł dość ostrożnie, kontynuując sprawdzone formaty. Na tle konkurencji ramówka stacji sprawiała wrażenie dość przewidywalnej i stałej. Zastąpienie niedzielnego programu „Must be the music. Tylko muzyka” rozrywkowym „Kabaret na żywo” pozwoliło stacji na osiągnięcie trzeciego miejsca w grupie komercyjnej.

Niedzielne wieczory należały do TVN, który dzięki kolejnej edycji programu „MasterChef” skupił przed telewizorami największą widownię i zanotował ponad 20 proc. wzrost rok do roku. W tym czasie trzecia edycja „Rolnik szuka żony” dała Telewizji Polskiej drugą lokatę.

Po sukcesie reality-show „Agent - Gwiazdy” TVN postawił na podobny format „Azja Express”, w którym to znani i lubiani, z dolarem w kieszeni walczyli o przetrwanie na rozdrożach południowej Azji.

Na fali TVN-owskich „Małych Gigantów” Telewizja Polska zdecydowała się na emisję „Hit Hit Hurra!” - programu, w którym występy małych uczestników wspierało i komentowało grono gwiazd i ekspertów polskiej sceny muzycznej. Niestety zainteresowanie programem przełożyło się na zaledwie kilkuprocentowy udział stacji w środowe wieczory.

Telewizja Polska w trosce o swoich wiernych widzów nie zrezygnowała również ze sprawdzonych formatów takich jak: „The voice of Poland”, „Rolnik szuka żony”, „Na dobre i na złe” czy „Rodzinka.pl”.

Kolejne sezony „Drugiej szansy” i „Singielki” serwowane nam przez TVN świadczą o tym, że stacja w minionym sezonie trafiła z ramówkowymi nowościami i seriale te osiągają zadowalające stację wyniki. Warto zauważyć, że pomimo przystępnej godziny emisji druga odsłona „Singielki” w telewizji nie doczekała się tak dobrego wyniku, jaki osiągnęła w Playerze. TVN widząc duże zainteresowanie widzów losami tytułowej bohaterki - Eli Kowalik, zdecydował się na kontynuację emisji na swoim serwisie Player w postaci kilku odcinkowego dodatku „Singielka. Ciąg dalszy”.

Porównując oferty programowe wszystkich czterech największych stacji telewizyjnych nie podlega wątpliwości, że walka o zwycięstwo na rynku rozgrywała się pomiędzy Polsatem i TVN. Wynik tej walki, początkowo trudny do przewidzenia, ze względu na pojawiające się nowości, w moim odczuciu przechylił się minimalnie w kierunku TVN. Jednak która stacja w tej walce okazała się zwycięzcą możemy tylko spekulować, nie znając nakładów potrzebnych do przygotowania jesiennych formatów.

Dołącz do dyskusji: Polsat wygrał jesień w 4+, a TVN w 16-49 (analiza)

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ewa S.
Przeciez Rolnik nie byl w czasie Masterchefa ale po jego zakonczeniu. Innych błędow i bzdur pani analityk nawet nie chce mi się komentować. Żałość. Tacy ludzie analizują programy dla domów mediowych...
0 0
odpowiedź
User
f
Nikt rozumny w te dane nie wierzy a wy ciągle naniakalnie je podajecie
0 0
odpowiedź
User
g
Ale jaja. Od 4 miesięcy sami pokazujecie że TVP1 jest przed TVN. A dziś dokładnie odwrotnie. Zdecydujcie się na jedną prawdę
0 0
odpowiedź