Branża "radio internetowe i podcasty": wydarzenia roku 2021 i prognozy na 2022 rok
Czy ostatnie 12 miesięcy to był złoty okres dla stacji radiowych nadających wyłącznie w internecie? Czy 2021 rok to był dobry czas dla osób tworzących podcasty? Poprosiliśmy osoby, które mają styczność z tą branżą, by wymienili najważniejsze wydarzenia ostatniego roku i wskazali trendy i wyzwania na kolejne 12 miesięcy. W naszym podsumowaniu głos zabierają: prezes zarządu Radia 357 Paweł Sołtys, dziennikarz internetowego radia JazzKultura Hirek Wrona, Chief Digital Officer w Grupie Radiowej Agory Jarosław Śliżewski, wydawczyni podcastów Wyborcza.pl Martyna Turska oraz Head of Video Brothers - Tomasz Oreł.
Paweł Sołtys, prezes zarządu Radia 357
Wydarzenie roku
Bez wątpienia wydarzeniem roku 2021 było umocnienie pozycji rozgłośni nadających wyłącznie w internecie, takich jak Radio 357, Radio Nowy Świat czy newonce.radio. Być może nieco niezręcznie jest tu mówić w superlatywach o projekcie, którego jest się częścią, więc postaram się potraktować wszystkie te inicjatywy w sposób globalny. Każdy z tych podmiotów w charakterystyczny dla siebie sposób wyznacza nowe standardy działalności radiowej w świecie cyfrowym. W Radiu 357 mówimy, że to "definiowanie radia na nowo", bo tak naprawdę mamy do czynienia z zupełnie inną - w porównaniu do rozgłośni tradycyjnych - pozycją rynkową, biznesową zwinnością, modelem finansowania, sposobem komunikacji ze społecznością, formatowaniem i dystrybucją treści oraz wizerunkiem w kanałach społecznościowych. Ta nowość będzie teraz krzepnąć i angażować konsumentów cyfrowych treści audio.
Najważniejsze trendy w 2021 roku
Rok 2021 był kolejnym, o którym można powiedzieć, że należał do podcastów, będących najczęściej produktem komplementarnym do oferty radia na żywo, ale chwilami jej substytutem. Nie będące muzyką, treści audio na żądanie stają się bowiem coraz popularniejszą formą konsumpcji czasu, zwłaszcza podczas aktywności wymagających zaangażowania zmysłu wzroku. Dowodem tego są badania pokazujące wzrost konsumpcji podcastów, ale także bardziej "miękkie" obserwacje. Przykładowo, w 2021 r. doczekaliśmy się pierwszych nagród społeczności podcastowej (plebiscyt Podcast Roku), co zazwyczaj towarzyszy branżom mocniej rozwiniętym. Zwiększała się także profesjonalizacja twórców oraz mocno rozwinęły się możliwości komercjalizacji treści oferowanych w formie podcastów.
Trend na 2022 rok
Mając na uwadze coraz mocniejszą pozycję podcastów w ofercie radiowej, można spodziewać się dalszej ich ekspansji oraz poszukiwania dróg ich efektywnej monetyzacji. Aktualnie rynek podcastowy cały czas jest rozdrobniony ze względu na niską barierę wejścia oraz niewielkie koszty dystrybucji. Wraz z ewolucją modeli monetyzacyjnych można spodziewać się konsolidowania podcastów wokół platform oferujących treści audio.
Co pandemia zmieniła w branży w 2021 roku?
Zmian jest więcej, ale skupię się na dwóch kluczowych. Po pierwsze, nieco obniżyła oczekiwania słuchaczy co do jakości dźwięku. Upowszechnienie zdalnych form komunikacji, zwłaszcza telekonferencji, sprawiło, że bardziej oswojono się z niedoskonałym dźwiękiem. Dla radiowców miało to dalekosiężne implikacje. Nieznacznie obniżone oczekiwania słuchaczy połączone z obostrzeniami epidemicznymi spowodowały skokowe podniesienie efektywności pracy reporterów, zwłaszcza w warstwie czasu, jaki potrzebny był na skompletowanie nagrań potrzebnych do produkcji treści. I to druga zmiana. Co więcej - ulepszone rozwiązania technologiczne wciąż podnoszą jakość rejestrowanych zdalnie rozmów i w wielu przypadkach nie ustępują one bardzo jakości studyjnej. To duża przewaga umożliwiająca też swoistą decentralizację tematyczną i sięgnięcie po zagadnienia spoza najbliższego otoczenia pracy reporterów i autorów audycji.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Dość ciekawym trendem w kontekście rozwoju platform z treściami audio jest ich konkurencja z serwisami agregującymi treści wideo. Oba typy tych usług konkurują de facto o to samo dobro - ograniczony z definicji czas użytkownika. O ile platformy audio mają przewagę w sytuacjach, w których użytkownicy muszą skupić wzrok na czymś innym niż ekran urządzenia, o tyle walka o pozostały czas jest i będzie zażarta. Dużym wyzwaniem będzie też stworzenie jednolitego i szerokiego standardu pomiaru konsumpcji treści audio umożliwiającego porównanie zarówno miar ilościowych, jak i jakościowych pomiędzy poszczególnymi kanałami dystrybucji (FM/internet; live/on demand).
Hirek Wrona, dziennikarz internetowego radia JazzKultura, wykładowca akademicki (SWPS, Politechnika Gdańska oraz UAM), vloger
Wydarzenie roku
Rozpoczęcie nadawania przez Radio 357 w dniu 5 stycznia 2021 r. Wydawało się, że po starcie Radia Nowy Świat jakikolwiek projekt stworzony przez dziennikarzy wywodzących się w większości z radiowej Trójki nie ma szans. Tymczasem entuzjazm ex-trójkowego średniego pokolenia połączony z profesjonalną ofertą programową odniósł sukces. Nie bez znaczenia było dołączenie dwóch radiowych gigantów: Piotra Kaczkowskiego i Marka Niedźwieckiego. Uważam jednak, że największym atutem Radia 357 jest dobra praca w mediach społecznościowych i przy budowaniu platformy podcastów. No i przeniesieniu wielu "sentymentów" z Myśliwieckiej z "Topem Wszech Czasów" na czele.
Najważniejsze trendy w 2021 roku
Budowanie podcastów stacji oraz wzrost mobilności dziennikarzy. Podcasty staną się niebawem podstawowym narzędziem dziennikarstwa radiowego. Słuchacz będzie mógł zbudować sobie własny program z wielu elementów dla niego dostępnych. To też sposób na "poziomowanie" patronów: więcej płacisz, masz dostęp do większej liczby programów. Z tym wiąże się również mobilność dziennikarzy. Program można tworzyć w domu, na wakacjach, w górach, nad morzem. Czyli wszędzie. Musi być tylko zasięg sieci. Urządzenia nadawcze są małe, a dobrze brzmiące mikrofony coraz tańsze. Do tego można wykorzystywać muzykę z serwisów streamingowych.
Trend na 2022 rok
Poprawa aplikacji obsługujących stacje, by słuchacz miał szybszy dostęp do audycji archiwalnych i podcastów. By mógł sam decydować, czego słucha: czy radia na żywo czy archiwów. Stacje będą też szukały możliwości budowania playlist wraz ze słuchaczami, by ci mieli większy wpływ na brzmienie stacji. Trend ten pojawia się we wszystkich mediach: zbliżenie się dziennikarzy do słuchaczy. Powstaje dzięki temu mnóstwo kontentu. Lepszego, gorszego, ale dużo. To sprawia wrażenie profesjonalizacji medium i poprawia wizerunek stacji. Dlatego szybkość wyszukiwania i możliwość błyskawicznego odtwarzania go jest tak istotna.
Co pandemia zmieniła w branży w 2021 roku?
Pokazała, że jesteśmy - jako społeczeństwo - już na takim etapie rozwoju technologicznego, że możemy nadawać program z dowolnego miejsca na Ziemi. Pokazała również, że słuchacze potrafią zastąpić swoje ulubione stacje radiowe serwisami streamingowymi. I to za sprawą 50- i 60-latków, którzy błyskawicznie nauczyli się, jak poradzić sobie z playlistami. To z kolei oznacza straty nadawców radiowych. Przy nieznajomości przez młode pokolenie (mniej niż 25 lat) słowa "radio" (generalizuję), radio zaczęło tracić słuchaczy. Ci stali się bardziej wybredni. Nie kupują już wszystkiego, co gra. Zwłaszcza, że mają mnóstwo alternatywnych opcji. W trakcie pandemii nadawałem program z ursynowskiego mieszkania. Z dżinglami, słuchowiskami, swoim komentarzem i muzyką. Okazało się, że można.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Stabilizacja finansowa stacji wobec czekającego nas kryzysu ekonomicznego. Inflacja rośnie, stan firm jest coraz gorszy, a to oznacza mniej pieniędzy na promocję. Pierwsze straci radio. Na reklamie w internecie będzie się najmniej oszczędzało (ponownie generalizuję, ponieważ wysokość budżetu i miejsce wydatków powiązane są ściśle z produktem i wiekiem jego odbiorcy). Dlatego podcasty są tak bardzo istotne. Można bowiem nie tylko zarobić na nich bezpośrednio, ale również poprzez reklamy wyświetlane obok. Jednocześnie stacje będą obniżały wydatki poprzez zatrudnianie dziennikarzy uniwersalnych, którzy są nie tylko sprawnymi prowadzącymi, ale i DJ-ami, montażystami i realizatorami. Tu przed największym wyzwaniem stanie Polskie Radio z armią wydawców i realizatorów. Zamiast zatrudniać trzy osoby, będzie można dać połowę tych pieniędzy jednej. Oznacza to dobrą pensję dla wszechstronnego dziennikarza i 50 proc. oszczędności. Kolejną sprawą będzie przebudowanie ramówek przez większość stacji, by skuteczniej konkurować z gigantami komercyjnymi. Moim zdaniem stacje radiowe za rok będą w większości miały inną strukturę niż obecnie i inną budowę.
Jarosław Śliżewski, Chief Digital Officer w Grupie Radiowej Agory
Wydarzenie roku
Powstałe na gruzach Trójki stacje internetowe nauczyły nowe, choć nie bardzo młode pokolenie, słuchania radia - czy nawet szerzej: audio - przez internet. To bezcenna rzecz. W mniejszej skali można porównać to do efektu Naszej Klasy, która przed laty włączyła do sieci miliony niecyfrowych Polek i Polaków.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 rok
Seriale audio, które w 2021 r. eksplodowały w wielu miejscach rynku i proces ten będzie trwał. W samym TOK FM Premium zaoferowaliśmy ich już prawie 10, a kolejne są obecnie w przygotowaniu. "Rzeczpospolita kościelna" Magdaleny Rigamonti została nagrodzona Grand Pressem za najlepszy cykl wywiadów roku. "Mafia po polsku" Piotrów Najsztuba i Pytlakowskiego bije rekordy popularności. Natomiast cykl "Piecza" Michała Janczury przedstawiający dramatyczne losy dzieci, które objęła tzw. "piecza zastępcza", wywołał poruszenie wśród polityków i instytucji. Temat niewydolności systemu pieczy zastępczej wreszcie stał się głośny. Wiemy też, że serial zmienił życie konkretnych osób. Całkowicie zasłużenie Michał został nominowany do wielu prestiżowych nagród dziennikarskich, w tym Grand Press, i otrzymał tytuł "Czułego sygnalisty".
Oprócz tego sądzę, że sukcesy internetowych stacji radiowych w Polsce i w Wielkiej Brytanii (Boom Radio, Times Radio) zachęcą kolejne osoby do wejścia na ten rynek. Bariera techniczna nigdy nie była taka niska. Sukces modelu Patronite pokazuje, że jest szansa, by do nowego biznesu nie dokładać.
Podobnie, jak to się zdarzyło w publicystyce i telewizji, treści superpremium audio będą coraz częściej płatne. Tego procesu nie da się odwrócić ani zatrzymać. Reklama nie jest w stanie w pełni sfinansować kosztów tworzenia publikacji wysokiej jakości.
Mam też nadzieję, choć niewielką, że pojawią się jakieś pierwsze jaskółki z zakresu porządkowania rynku audio online. Przydałyby się wiarygodne rankingi stacji internetowych, podcastów czy wydawców, bo obecnie każdy może powiedzieć, że jest liderem w tym obszarze.
Co pandemia zmieniła w branży w 2021 roku?
Przełomowym rokiem dla audio online był 2020 rok. Rozpoczęte wtedy procesy rozwijały się w roku 2021.
Nauczyliśmy się robić radio z domu, zbudowaliśmy sterylne, bezkontaktowe ministudia dla gości radia, a długie wywiady czy debaty realizujemy na odległość.
Pandemia i boom na podcasty zbiegły się w czasie. Teraz rynek audio oferuje nowe, różnorodne formy - inne niż wywiad, monolog czy publicystyka. Coraz więcej formatów ma wysokiej jakości oprawę dźwiękową/muzyczną, niektóre są przygotowane z pietyzmem znanym z komercyjnych audiobooków czy dawnych reportaży radia publicznego.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Dla Grupy Radiowej Agory wyzwaniem będzie znalezienie jeszcze lepszego balansu między treściami bezpłatnymi i płatnymi. A także między własną platformą podcastową (Tokfm.pl i aplikacja TOK FM) i skuteczną obecnością na globalnych platformach z treściami do słuchania.
Martyna Turska, wydawczyni podcastów Wyborcza.pl, m.in. "8:10" i "Mistrzowie słowa"
Wydarzenie roku
2021 rok to dla podcastów "Wyborczej" rok trzech nowości: w marcu wystartował podcast "Mistrzowie Słowa" dla klubowiczek i klubowiczów Wyborcza.pl. To cykl, w którym mistrzowie sceny czytają mistrzów pióra. Co tydzień w sobotę publikujemy nasze teksty czytane przez wybitne aktorki i wybitnych aktorów (wszystkie odcinki na Wyborcza.pl/mistrzowieslowa). Z kolei 9 października codzienny podcast "Wyborczej" - "8:10" został poszerzony o szóste, weekendowe wydanie - to nowy cykl Michała Nogasia "Książki. Magazyn do słuchania", w którym dziennikarz rozmawia z pisarkami i pisarzami o ich twórczości. Trzeci nowy podcast, który udało nam się wydać w tym roku, to "Warszawa Nadaje" - podcast tworzony przez redakcję "Gazety Stołecznej" i serwisu Wyborcza.pl/Warszawa (wszystkie odcinki na Wyborcza.pl/warszawanadaje). Jako wydawczyni tych podcastów jestem szczęśliwa, że możemy naszym czytelniczkom i czytelnikom, słuchaczkom i słuchaczom zaproponować coraz szerszą tematycznie ofertę podcastów - od codziennych, bieżących wydarzeń w Polsce i na świecie, o których rozmawiamy w podcaście "8:10", przez rozmowy Michała Nogasia o literaturze, artystyczne wykonania naszych najwybitniejszych tekstów, aż po sprawy typowo miejskie, o których opowiadamy w podcaście "Warszawa Nadaje".
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 rok
Z naszych danych wynika, że słuchaczki i słuchacze podcastów Wyborcza.pl są najbardziej zainteresowani materiałami o polityce wewnętrznej, wydarzeniach zagranicznych, zmianach w gospodarce (szczególnie inflacji!), prawach LGBT+, rozwoju technologii (u nas - w cyklu "Jutronauci") oraz rozmowami ze znanymi przedstawicielami świata kultury. Nowy cykl Michała Nogasia o książkach także ma świetne wyniki słuchalności, więc cieszymy się, że w weekend słuchacze mają więcej czasu (bo to aż godzinne rozmowy!) na podcasty o literaturze.
Bacznie śledzimy trendy na 2022 r. - zarówno pod względem nowych możliwości produkcji, jak i tematów, wokół których zbiera się coraz większa rzesza słuchaczy. Najbardziej nas cieszy, że podcasty tak szybko rozwijają się na rynku mediów i że jako "Wyborcza" możemy być częścią tego trendu.
Co pandemia zmieniła w branży w 2021 roku?
Dla nas - głównie sposoby produkcji. Pandemia nauczyła zespół podcastów cierpliwości i wybitnej logistyki, która jest potrzebna do nagrań zdalnych - zwłaszcza, gdy podcast ma sześć wydań w tygodniu, a mikrofony muszą krążyć między prowadzącymi. Nauczyliśmy się nagrywać podcasty w bezpieczny dla każdego sposób, nie narażając ani prowadzących, ani gości na niebezpieczeństwo zarażenia się koronawirusem. Podobnie jak cała redakcja "Wyborczej" przeszliśmy w naszych działaniach na tryb zdalny - w takiej formie, w jakiej mogliśmy. Nagrania z aktorkami i aktorkami do podcastu "Mistrzowie Słowa" realizujemy w studiach, ale zawsze dbamy o to, by zapewnić każdemu bezpieczne warunki nagrań. A część "spacerową" podcastu "Warszawa Nadaje", w której wychodzimy na ulice Warszawy, by nagrać dźwięki miasta i jej mieszkańców, nagrywamy we współpracy z realizatorami poza studiem, co także było nowym i ciekawym wyzwaniem dla redakcji podcastów Wyborcza.pl.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Po pierwsze, chcemy utrzymać podcasty, które już wydajemy, na takim poziomie, by nasze słuchaczki i nasi słuchacze z nami zostali. By czerpali z nich rzetelne wiadomości, które przekazujemy w codziennych wydaniach i rozmowach. By ich zaufanie, którym nas już obdarzyli, utrzymało się i żebyśmy ich nie zawiedli nudą. O to będziemy się starać z całej mocy.
Po drugie, mamy plan uruchomienia kolejnych trzech podcastów. Ale tematów na razie nie zdradzimy - możemy tylko napisać, że będą to kompletnie nowe obszary tematyczne dla "Wyborczej".
Tomasz Oreł - Head of Video Brothers Music
Wydarzenie roku
2021 rok należał do młodej fali w polskiej muzyce. Na czele ląduje Mata (pierwszy polski artysta na liście Billboardu) z rekordową liczbą 100 mln odtworzeń "Młodego Matczaka" na Spotify, w niecałą godzinę od premiery albumu. Dzień później zagrał koncert dla 40 tys. fanów - to dobitnie pokazuje, jaką rolę odgrywa streaming muzyki w branży. Tym liczbom nierzadko towarzyszą lokowania produktów czy marek - warto dostrzec ich kreatywne formy wkomponowane w klipy artystów.
Muzyka w 2021 r. absolutnie zdominowała YouTube. Platforma wypłaciła ponad 4 mld dolarów przychodu dla przemysłu muzycznego, z czego ponad 30 proc. pochodzi z treści wygenerowanych przez użytkowników. Obecnie notuje ponad 50 mln subskrybentów Premium. YouTube Music jest niekwestionowanym liderem jako najszybciej rozwijająca się usługa subskrypcji muzyki. Idzie za tym wskaźnik NPS - w ciągu dwóch lat YouTube odnotował wzrost z 25 do 60 punktów (obok punktacji innych streamingowych gigantów: Spotify - 73, Amazon - 57, Apple - 45).
W ostatnim roku branża muzyczna wymagała odbudowy po kryzysie spowodowanym pandemią. Zrzeszeni z naszą agencją artyści otrzymali indywidualną pomoc w ramach monetyzacji swoich treści na platformach streamingowych, zarabiania na treściach UGC, realizowania koncertów online czy korzystania z alternatywnych form generowania przychodu. Oprócz formatów reklamowych na YouTube mamy więcej pól generujących przychody: wspieranie kanału, sprzedaż biletów, czat sponsorowany itp. Największą uwagę skupiamy jednak na ochronie praw autorskich oraz monetyzacji kopii w internecie na rzecz artystów. W efekcie tych działań nasi partnerzy zwiększyli trzykrotnie zarobki pochodzące z internetu, co przełożyło się również na promocję ich działalności artystycznej w off-line.
Najważniejsze trendy w 2021 roku
Przede wszystkim nasycenie rynku przez niezależnych artystów. Straty odczuwają czołowe wytwórnie fonograficzne, w szczególności przez nieatrakcyjny i niepasujący do współczesnych standardów zakres świadczeń. Na pierwszym miejscu pozostaje artysta, stąd majorsi zmuszeni będą do rewizji swoich modeli biznesowych. Jako agencja pozyskaliśmy 50 nowych twórców. Wielu z nich preferuje karierę na własnych zasadach. Równolegle wzrasta świadomość muzyków w zakresie dystrybucji treści muzycznych oraz wiedzy z zakresu praw autorskich.
Ten rok należał do streamingu muzyki. Już w pierwszym kwartale liczba subskrybentów z całego świata w tym segmencie przekroczyła 487 mln. Szacuje się, że do 2025 r. wpływy z tego obszaru przekroczą 21 mld dolarów rocznie. Nasz rynek notuje najbardziej dynamiczne przyrosty - Polacy spędzają o 230 proc. więcej czasu na słuchaniu muzyki, korzystając z płatnych platform streamingowych, na które poświęcają 23 godziny tygodniowo. Dobrze mają się również podcasty. Na Spotify mamy do dyspozycji ponad 1,5 mln produkcji tego typu, a sami podcasterzy - dotarcie do 160 rynków na świecie. Warto zwrócić uwagę, że przy nadal skromnej możliwości monetyzacji podcastów na topowych platformach (głównie lokowanie produktów i dodawanie spotów przez autorów), YouTube jako jedyny obecnie oferuje program partnerski umożliwiający generowanie przychodów z reklam.
Warto wspomnieć też o porażkach. YouTube zalała fala nadużyć systemu Content ID w postaci fałszywych roszczeń do muzyki oraz przejmowania kanałów z wykorzystaniem nieistniejących brandów czy kampanii reklamowych. W efekcie Google stosuje dość surową politykę pod kątem naruszeń oraz wytycznych dla twórców.
Negatywnym trendem jest "tworzenie" muzyki przez youtuberów. Wystarczy spojrzeć na kartę trendujących wideo na YouTube, aby szybko dojść do wniosku, że z każdego youtubera można zrobić "muzyka". W efekcie - w lipcu ub.r. zarząd ZPAV zaktualizował regulamin pod kątem wydań singli w formie cyfrowej, podnosząc progi wyróżnień (złoto - 50 tys. zł., platyna - 100 tys. zł., diament - 500 tys. zł.). Jest to wymowny krok mający na celu podniesienie rangi przyznawanych nagród, niestety ze szkodą dla mniejszych artystów.
Trend na 2022 rok
YouTube Music będzie numerem jeden wśród platform streamingu audio. Badania pokazują, że 8 na 10 użytkowników uznaje YouTube jako jedno z najlepszych źródeł odkrywania muzyki, przy czym ponad 2 mld ludzi ogląda przynajmniej jeden teledysk miesięcznie. YouTube posiada niezastąpiony ekosystem dla użytkowników - od odkrycia zespołu do kupienia biletu na koncert. Platforma agreguje ponad 400 tys. oficjalnych kanałów artystów z pełną dyskografią, z czego 25 proc. z nich osiągnęło minimum 1 mln wyświetleń w ciągu ostatniego roku.
Konsumpcja cyfrowa muzyki będzie opierać się głównie na odkrywaniu treści dla użytkowników przez algorytmy platform streamingowych. Mowa o dopasowanych listach odtwarzania, proponowanych i rekomendowanych treściach, nowościach czy polecanych alternatywnych twórców. Każda aplikacja magazynuje tony danych, dzięki którym muzyka dopasowana do odbiorcy jest bardziej trafna. W naszej sieci stworzyliśmy dedykowany system playlist, składanek oraz stale produkujemy odsłuchy albumów na YouTube, aby dopasować się do preferencji odbiorców - tym samym zwiększać zasięgi i zarobki partnerów.
Ten rok przyniesie duże wzrosty dla muzyków z tytułu alternatywnych źródeł monetyzacji - spoza obszaru działalności koncertowej. Pandemia doskonale pokazała, że istotne jest nieszablonowe myślenie i wsłuchanie się w obecne potrzeby rynkowe. Odbiorcy pragną być bliżej ze swoimi ulubionymi artystami, budować więź poprzez transmisje na YouTube czy Instagramie. Dzięki temu chętniej wspierają artystów z merchu, kupowania biletów na wydarzenia online, bezpośredniego wsparcia finansowego czy stałej aktywności w obszarze streamingu muzyki. Video Brothers Music wprowadza muzyków w te segmenty, aby umacniać ich pozycję w internecie.
Co pandemia zmieniła w branży w 2021 roku?
Nokaut platform streamingowych w stronę polskich stacji radiowych. Idą za tym wszelkie liczby z zakresu aktywności oraz zaangażowania odbiorców. Globalny trend jest bezsprzeczny - internet wygrywa. Polskie rozgłośnie stanęły przed kolejnym problemem - wzrost wymaganego udziału polskiej muzyki w czasie antenowym. Po drugiej stronie mamy media crowdfundingowe, których fundusze kurczą się na rzecz zmniejszonej aktywności w sektorze finansowania społecznościowego.
Transformacjom uległy tendencje słuchaczy - coraz chętniej wybierana jest nieznana, alternatywna muzyka jak i artyści. Obecnie wśród nurtów muzycznych znajdziemy ponad 300 różnych gatunków. Zaangażowanie fanów zostało rozproszone na pozostałe formy audio-wideo, takie jak krótkie filmy czy relacje.
Wskutek ewolucji rynku muzycy zwiększyli liczbę współprac między sobą - nastąpiła globalizacja w tym obszarze. Przełamane zostały kolejne bariery celem zwiększenia grona odbiorców poprzez crossovery. Zanotowaliśmy spadek produkcji albumów na rzecz wydań singli i towarzyszących im działaniom promocyjno-kampanijnym.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Po pierwsze - marginalizacja wydań fizycznych albumów na rzecz dystrybucji cyfrowej. W ostatnich latach liczba sprzedanych płyt spadła o ok. 25 proc. - niewiele wskazuje na odwrót tej tendencji.
Po drugie - rozwój konkurencyjnego modelu biznesowego dla dystrybucji cyfrowej, czyli system oparty na protokole blockchain. Głównymi celami technologii jest integralność, trwałość, bezpieczeństwo oraz transparentność udostępnianych danych przez wszystkie ogniwa w procesie dystrybucji muzyki w internecie, tym samym ulepszonej formy rozliczania należnych zarobków dla autorów. System ten będzie obejmował wytwórnie, wydawców, platformy oraz inne jednostki uczestniczące w procesie.
Dołącz do dyskusji: Branża "radio internetowe i podcasty": wydarzenia roku 2021 i prognozy na 2022 rok