Brexit a ceny w roamingu: UKE monitoruje działania operatorów
Urząd Komunikacji Elektronicznej poinformował, że monitoruje sytuację rynkową w związku ze zmianami w cennikach usług niektórych operatorów mobilnych. Mają one związek z zakończeniem okresu przejściowego w relacjach Unii Europejskiej ze Zjednoczonym Królestwem.
Od 1 stycznia 2021 r. zmianie ulegają zasady świadczenia usług w roamingu na terenie Zjednoczonego Królestwa (Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej), a także usług połączeń międzynarodowych oraz wysyłania wiadomości SMS, realizowanych z Polski do użytkowników ze Zjednoczonego Królestwa.
Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim do celów unijnych przepisów dotyczących roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii Europejskiej. Tym samym od 1 stycznia 2021 r. w przypadku usług roamingu w Zjednoczonym Królestwie nie mają zastosowania ograniczenia dotyczące wysokości dodatkowych opłat za usługi w roamingu regulowanym. Nie będzie już obowiązywała zasada "Roam like at Home", tj. świadczenie usług bez pobierania dodatkowych opłat oprócz ceny krajowej.
UKE podkreśla, że wysokość stawek z tytułu usług roamingu w państwach trzecich, w tym na terenie Zjednoczonego Królestwa, zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym ma być określana przez dostawców usług na podstawie przejrzystych, obiektywnych i niedyskryminujących kryteriów.
Regulator zaznacza, że zmiany mogą wpływać na prawa i obowiązki abonentów – zarówno obecnych, jak i tych zawierających umowy po 1 stycznia 2021 r. Dlatego też w ocenie UKE niezwykle istotne jest, aby dostawcy usług roamingu działający w Polsce w sposób rzetelny i transparentny realizowali obowiązki mające na celu ochronę użytkowników końcowych.
Mając na uwadze prawidłową realizację tych obowiązków, UKE monitoruje sytuację rynkową i analizuje działania podjęte przez poszczególnych dostawców w celu dokonania ich oceny pod kątem stwierdzenia ewentualnych naruszeń przepisów prawa krajowego oraz rozporządzeń unijnych. Ponadto, z uwagi na sygnalizowane obecnie wątpliwości dotyczące zakresu realizacji obowiązków dotyczących użytkowników końcowych, prezes UKE publicznie przedstawia stanowisko stanowiące kontynuację komunikacji prowadzonej od 2019 r. z czterema operatorami mobilnymi w związku z procesem opuszczania Zjednoczonego Królestwa ze struktur Unii Europejskiej.
Według UKE, sam fakt wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE, czy też zakończenia okresu przejściowego, nie powoduje konieczności modyfikacji ceny usług świadczonych w roamingu w Zjednoczonym Królestwie, ustalonych w umowie o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej przed dniem wystąpienia.
Zmiany w roamingu w Wielkiej Brytanii - rady UKE
Jednocześnie regulator podkreśla, że zmiana określonej w umowie ceny świadczenia usług w roamingu w Zjednoczonym Królestwie, w tym wysokości któregokolwiek elementu składającego się na tą cenę, tj. wysokość dodatkowych opłat z tytułu korzystania z usług, a także innych postanowień umownych dotyczących świadczenia usług w roamingu w Zjednoczonym Królestwie, może nastąpić wyłącznie zgodnie z zasadami określonymi w Prawie telekomunikacyjnym, a więc:
- z zachowaniem formy i postaci informacji o zmianie warunków umowy, w tym cennika, tj. poprzez publikację na stronie internetowej oraz w przypadku umowy zawartej w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej przekazanie informacji o zmianie w postaci odpowiadającej formie, w jakiej zawarta została umowa, chyba że abonent złożył żądanie doręczenia na wskazany adres elektroniczny, natomiast w przypadku pozostałych umów, poprzez przesłanie na udostępniony adres korespondencyjny,
- z wyprzedzeniem co najmniej miesiąca przed wprowadzeniem zmian w życie,
- wraz z przekazaniem propozycji zmiany warunków umowy abonent powinien być informowany także o tym, że w razie skorzystania z prawa wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmiany warunków umowy lub podwyższenia cen dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje zwrot ulgi.
UKE wskazuje też, że dostawcy usług w roamingu zobowiązani są w przypadku usług świadczonych w państwach trzecich do realizacji obowiązków poinformowania swoich klientów o wysokości opłat roamingowych za świadczone usługi, które będą w dalszym ciągu obowiązywały dostawców w przypadku korzystania z usług w roamingu w Zjednoczonym Królestwie po zakończeniu okresu przejściowego.
Prezes UKE zapowiedział, że od początku stycznia będzie realizował swoje uprawnienia wynikające z Prawa telekomunikacyjnego, mając na celu ochronę abonentów.
"Prowadzona będzie dogłębna analiza spełniania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa przez świadczących usługi operatorów mobilnych, przy pomocy środków i narzędzi leżących w gestii Prezesa UKE" - czytamy w komunikacie UKE.
Dołącz do dyskusji: Brexit a ceny w roamingu: UKE monitoruje działania operatorów