Serwis firmowy SPEC - case study
Ruszył nowy serwis internetowy Społecznego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej. Został on zbudowany przez agencję interaktywną GoldenSubmarine.
Data oddania projektu: styczeń 2009
Długość trwania projektu: 4 miesiące
Liczba specjalistów zaangażowana w projekt: 11
Badania zewnętrzne: Eye tracking, opinie o serwisie zrealizowane
przez firmę UseLab
Link do serwisu: http://www.spec.waw.pl/
Opis sytuacji
Podstawowym celem działalności SPEC jest przesyłanie i dystrybucja
energii cieplnej na terenie Warszawy. Firma specjalizuje się
również w budowie, przebudowie i modernizacji sieci, węzłów
cieplnych zajmuje się też ich obsługą. Trwa zmiana wizerunku SPEC.
Idzie za tym zmiana Corporate Identity i podyktowane nią zmiany
wykonawcze.
Zmiana brandingu była silnym bodźcem do zmiany serwisu i sposobu
komunikacji z jego odbiorcami. Poprzedni serwis był rozwijany od
kilku lat wewnątrz firmy.
Rysunek 1. Strona główna poprzedniego serwisu www.spec.waw.pl.
Wyzwanie
Podstawowe wyzwania, jakie stanęły przed agencją GoldenSubmarine
przy realizacji serwisu WWW dla SPEC:
- Opracowanie strategii obecności w internecie.
- Opracowanie internetowego wizerunku marki, bazującego na ustaleniach wynikających ze strategii, wizerunku spójnego z Księgą Marki.
- Poprawa komunikacji z odbiorcami serwisu poprzez dostosowanie do języka używanego przez grupy odbiorców, uproszczenie struktury informacji i poprawę funkcjonalności.
Podjęte działania
GoldenSubmarine opracowała strategię obecności w internecie, w
ramach której:
- Dokonano analizy porównawczej wybranych serwisów konkurencji polskiej i zagranicznej z rynku energii cieplnej. Na podstawie analizy ustalono wspólne elementy charakterystyczne dla branży.
- Podzielono odbiorców serwisu na główne grupy: klientów, odbiorców i pozostałych użytkowników zainteresowanych SPEC-em jako firmą (grupa neutralna).
- Określono rodzaje komunikacji skierowanej do ww. grup oraz treści dla nich przygotowane. Dla grupy klientów - przygotowano korzyści płynące z podłączenia się do sieci SPEC, wszystkie niezbędne dokumenty, przedstawiono aspekty prawne. W warstwie wizualnej postawiono na biznesowe odniesienia. Dla odbiorców - przygotowano porady o tym, jak korzystać z energii cieplnej, a także informacje o aktualnej pogodzie w Warszawie. W warstwie wizualnej pokazano osoby w otoczeniu swoich bliskich, w "ciepłych" życiowych sytuacjach.
- Określono narzędzia dla poszczególnych grup odbiorców.
- Opracowano strukturę serwisu. Zadbano o to, aby poziom zagłębień struktury nie był większy niż trzy kliknięcia.
Na podstawie wniosków wynikających ze strategii oraz zaleceń z
Księgi Marki stworzono projekty graficzne. Projekty, przed
ostateczną decyzją o tym, który będzie wdrożony, poddano badaniom.
Oprócz badań Eye tracking internauci wypowiedzieli się na temat
kolorystyki, rozmieszczenia treści, zdjęć i ogólnej oceny. Wykonali
też zadania testowe, dotyczące pracy z serwisem.
Uczestnik badania, po zakończeniu zadań testowych, które wykonał w
oparciu o projekt serwisu, wypełniał ankietę, oceniając
przedstawione projekty.
Rysunek 2. Rysunek przedstawia obszary skupiające wzrok osób
badanych na wybranym do realizacji projekcie.
W wyniku badań okazało się, że jeden projekt jest szczególnie
dobrze odbierany - ale jego pomarańczowe tło, wg badanych, nadaje
projektowi ciężkości. Po wyeliminowaniu pomarańczowego tła i po
innych drobnych korektach został zaakceptowany do dalszej
realizacji.
Serwis WWW wyposażono w system CMS agencji. Dzięki niemu możliwe
jest zmienianie każdej treści w serwisie, łącznie z elementami
graficznymi w nagłówkach i banerach bocznych, czy też boksach z
ciekawymi linkami.
Rezultaty prac
W wyniku wygranego
przetargu GoldenSubmarine opracowała strategię komunikacji w
internecie, a na jej podstawie - projekty graficzne. Przeprowadziła
badania projektów i zrealizowała serwis w oparciu o system
CMS.
Rysunek3. Rysunek przedstawia trajektorię skanowania wzrokiem
projektu podstrony serwisu www.spec.waw.pl.
Serwis SPEC skierowany jest do określonych grup odbiorców. Projekt
graficzny, przez szatę graficzną w "ciepłych", pastelowych
kolorach, nawiązuje do elementów "ciepła". Jest wzbogacony o
delikatne animacje Flashowe w nagłówku każdej strony,
wykorzystujące elementy wizualizacji z Księgi Marki.
Strona główna składa się z trzech stref startowych, ukierunkowanych
na trzy podstawowe grupy odbiorców. Nawigacja jest niezwykle prosta
- dzięki intuicyjnemu menu oraz ścieżce, która cały czas pokazuje,
w którym miejscu znajduje się użytkownik. Zadbano o duży kontrast
tekstu i tła - tak aby był bardzo widoczny i czytelny.
System CMS umożliwia intuicyjne zarządzanie treścią i gwarantuje
pełną swobodę dokonywania zmian, łącznie z ingerencją w strukturę.
Szybka aktualizacja jest szczególnie ważna przy organizacji
przetargów publicznych. System CSM umożliwia tworzenie procedur
aktualizacyjnych - przyznawanie praw do edycji i publikacji - w
wybrany przez klienta sposób.
Podsumowanie
Stworzony przez GoldenSubmarine serwis jest dobrze odbierany przez
grupy docelowe, które chwalą sobie uproszczenie dostępu do
informacji, jej uporządkowanie i przeredagowanie treści w ten
sposób, aby była ona bardziej komunikatywna.
Rysunek 4. Aktualna strona główna serwisu www.spec.waw.pl.
Dołącz do dyskusji: Serwis firmowy SPEC - case study