TVP zarabia na Euro 2012 więcej niż Polsat na Euro 2008
Wpływy TVP z reklam przy meczach Euro 2012 po siedmiu dniach imprezy wyniosły 51 mln zł. To o 14 mln zł więcej od przychodów Polsatu po siedmiu dniach Euro 2008. Jednak to w Polsacie bloki były bardziej wypełnione spotami niż w TVP.
Reklamy wyemitowane przy transmisjach meczów w TVP1, TVP2, TVP Sport i TVP HD w dniach 8-14 czerwca br. (rozegrano wtedy łącznie 14 meczów) przyniosły nadawcy 49,95 mln zł, a przy powtórkach spotkań dodatkowe 1,53 mln zł (to dane cennikowe netto dotyczące spotów i billboardów sponsorskich, nie zawierają zatem rabatów). Wpływy samej Jedynki z emisji spotkań na żywo wyniosły 35,66 mln zł (ta antena nadawała najchętniej oglądane mecze Polaków), a Dwójki - 13,57 mln zł - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych przez dom mediowy PanMedia Western dla portalu Wirtualnemedia.pl.
Stacja | Wpływy |
Transmisje | |
TVP1 | 35 657 855 |
TVP2 | 13 570 820 |
TVP HD | 409 030 |
TVP Sport | 313 407 |
Suma | 49 951 112 |
Retransmisje | |
TVP1+TVP2+TVP Sport+TVP HD | 1 531 321 |
Całość | 51 482 433 |
Dla porównania, łączne wpływy reklamowe Telewizji Polsat po siedmiu dniach trwania Euro 2008 (7-13 czerwca 2008) wyniosły 36,58 mln zł, w tym 34,9 mln zł przyniosły reklamy emitowane na głównej antenie (wszystkie mecze emitowano także w Polsacie Sport Extra, a wybrane również w Polsacie Sport, w kanałach tematycznych znajdowały się też powtórki).
Spotkania pokazywane przez TVP cieszą się jednak zdecydowanie większą widownią niż te transmitowane cztery lata temu przez Polsat. Dwa pierwsze mecze Polaków w Euro 2012 oglądało odpowiednio średnio 13,3 mln i 14,7 mln widzów, a pozostałe spotkania gromadziły od 5,6 mln do 8,2 oglądających (łączne dane dla TVP1/2, TVP HD i TVP Sport). Natomiast dwa pierwsze mecze reprezentacji Polski w Polsacie miały „tylko” 10,3 mln widzów, a pozostałe mecze śledziło od 2,3 mln do 3,9 mln osób (dane bez Polsatu Sport Extra, więcej o widowni Euro 2008).
Telewizja Polska sprzedaje czas reklamowy przy meczach tylko z cennika (z góry ustalona cena), natomiast Polsat po sprzedaży cennikowej dodatkowo prowadził sprzedaż pakietową (cena zależy od finalnej widowni). To wpłynęło na fakt, że bloki przy spotkaniach w Polsacie były bardziej wypełnione reklamami niż te w TVP.
Telewizja Polska przy transmisjach meczów Euro 2012 w TVP1 przez pierwsze siedem dni wyemitowała 380 spotów, a w TVP2 - 306 spotów, co daje łącznie 686 spotów przy 14 meczach. Średnio w jedynym breaku było siedem reklam (TVP Sport i TVP HD pokazały po tyle samo spotów co łącznie główne anteny, bo emitowały wszystkie mecze i reklamy równolegle z nimi). Natomiast Polsat po siedmiu dniach Euro 2008 przy transmisjach 14 spotkań pokazał aż 1035 spotów (Polsat Sport Extra - 1158, a nadający tylko część meczów Polsat Sport - 192). Średnia liczba reklam w jednej przerwie w Polsacie to 10.
- Lepsze wypełnienie bloków przy Euro 2008 może być wynikiem faktu, że 2008 rok do jesieni był rokiem dobrej koniunktury, podczas gdy od 2011 wyraźnie odczuwalne są w Polsce skutki światowego kryzysu. Ponadto wydaje się, ze Polsat lepiej rozplanował liczbę breaków podczas transmisji umieszczając więcej bloków reklamowych w studiu mistrzostw, klasyfikowanym jako część transmisji - mówi Wirtualnemedia.pl. Marek Racławski, head of TV Department w domu mediowym PanMedia Western.
Średnie CPP przy transmisjach pierwszych spotkań w TVP1 wyniosło 5584 zł, a w TVP2 - 4857 zł. Cztery lata temu w Polsacie kształtowało się ono na poziomie 4606 zł.
Przy meczu Polska-Grecja, który oglądało w samej TVP1 12,55 mln widzów, pokazano łącznie na tej antenie 80 spotów, a jej cennikowe wpływy wyniosły 11,15 mln zł (dane łącznie z ceremonią otwarcia). Natomiast wtorkowe spotkanie Polska-Rosja (13,57 mln widzów w TVP1) to 62 spoty w Jedynce i 8,28 mln zł przychodów z nich.
Biuro Reklamy TVP cały czas sprzedaje czas reklamowy przy meczach Euro 2012. - Sprzedaż zakończy się przed samym finałem. Po meczu Polska - Rosja mnóstwo klientów wyraziło chęć zaistnienia jeszcze przy Euro co jest najlepszym dowodem na to, że świetna oglądalność przekłada się na wzrost zainteresowania marketerów - powiedziała nam w zeszłym tygodniu Joanna Stempień-Rogalińska, rzecznik prasowa TVP.
- Gdyby był 2008 rok marketerzy na pewno wykorzystaliby świetne wyniki oglądalności. W tym roku ciężko wyrokować jak zachowają się reklamodawcy - uważa Marek Racławski. Teraz zainteresowanie widzów i reklamodawców Euro 2012 może jednak spaść, bo Polska po fazie grupowej odpadła z Mistrzostw. Ostatni mecz z jej udziałem (Polska-Czechy) TVP pokazała w miniona sobotę. Obejrzało go średnio 13,07 mln widzów (więcej na ten temat).
Cztery z pięciu firm, które wydały dotąd najwięcej pieniędzy na reklamę przy meczach Euro 2012 to oficjalni sponsorzy Mistrzostw - Coca-Cola, Mc Donald's, Hyundai-Kia Group i Sharp. Na piątym miejscu znalazła się Grupa Żywiec.
Firma | Wydatki |
COCA COLA | 5 683 135 |
MCDONALDS | 5 339 170 |
HYUNDAI-KIA GROUP | 3 155 210 |
SHARP | 3 143 300 |
GRUPA ZYWIEC SA | 2 747 544 |
Dołącz do dyskusji: TVP zarabia na Euro 2012 więcej niż Polsat na Euro 2008
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/film_mecz_o_wszystko_zablokowany_przez_tvp_235508.html