Amazon z karą ponad miliarda euro we Włoszech. Chodzi o praktyki monopolistyczne
Koncern Amazon został ukarany przez włoski urząd antymonopolowy grzywną w wysokości 1,13 mld euro. Regulator zarzucił amerykańskiemu koncernowi wykorzystywanie dominującej pozycji na rynku. Amazon twierdzi, że zarzuty są bezpodstawne i zapowiada kroki odwoławcze.
Włoski urząd antymonopolowy ujawnił, że ukarał Amazona grzywną w wysokości 1,13 mld euro za nadużywanie dominującej pozycji na rynku. To jedna z największych kar nałożonych na amerykańskiego giganta technologicznego w Europie.
Niedozwolony monopol
Włoski urząd nadzoru stwierdził w oświadczeniu, że Amazon wykorzystał swoją dominującą pozycję na włoskim rynku usług pośrednictwa, aby faworyzować przyjęcie własnej usługi logistycznej - Fulfilment by Amazon (FBA) przez sprzedawców działających na Amazon.it.
Czytaj także: Amazon Prime można doliczyć do abonamentu w Play, Prime Video taniej w Play Now TV
Według regulatora Amazon wiązał z korzystaniem z FBA dostęp do szeregu ekskluzywnych korzyści, w tym opcji Prime, która pomaga zwiększyć widoczność i pobudzić sprzedaż w serwisie.
- Amazon uniemożliwia sprzedawcom zewnętrznym powiązanie etykiety Prime z ofertami niezarządzanymi za pomocą FBA – zaznaczył urząd.
Głos w prawie zabrała też Komisja Europejska, która stwierdziła, że ściśle współpracowała z włoskim organem w ramach Europejskiej Sieci Konkurencji, aby zapewnić spójność z dwoma własnymi, trwającymi dochodzeniami w sprawie praktyk biznesowych firmy Amazon.
Amazon: Nie zgadzamy się
W komunikacie skierowanym do redakcji Wirtualnemedia.pl Amazon odpowiedział, że kara i zarzuty są bezpodstawne i że będzie się od tego odwoływał.
- Zdecydowanie nie zgadzamy się z decyzją Włoskiego Urzędu ds. Konkurencji (ICA) i będziemy się od niej odwoływać - czytamy w oświadczeniu. - Proponowana kara pieniężna i środki zaradcze są nieuzasadnione i nieproporcjonalne. Ponad połowa rocznej sprzedaży na Amazon we Włoszech pochodzi od małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a ich sukces jest podstawą naszego modelu biznesowego. MŚP mają do dyspozycji różne kanały sprzedaży swoich produktów, zarówno online, jak i offline, Amazon jest tylko jedną z tych opcji. Stale inwestujemy, aby wspierać rozwój 18 tysięcy włoskich małych i średnich przedsiębiorstw, które sprzedają na Amazon oraz zapewniamy wiele narzędzi naszym sprzedawcom, także tym, którzy sami zarządzają wysyłką produktów.
Dodatkowe Amazon informuje nas, że:
- Duże firmy nie są dominujące tylko ze względu na ich wielkość, a założenie, że sukces może być tylko wynikiem antykonkurencyjnych zachowań jest po prostu błędne. W każdym kraju są więksi detaliści. We Włoszech, w 2021 r., udział sprzedaży e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej wzrósł z 9 proc. w 2020 roku do 10 proc., zgodnie z ostatnią analizą B2C eCommerce Observatory of the Politecnico di Milano.
- Nawet włoski Urząd ds. Komunikacji (AGCOM) zauważył w swoich konsultacjach publicznych, że Amazon posiada jedynie 17 proc. udziału w segmencie handlu detalicznego online.
- Amazon i partnerzy sprzedaży wzajemnie się uzupełniają, razem zapewniają duży wybór, wartość i wygodę, cenione przez klientów. Sprzedawcy zewnętrzni odpowiadają obecnie za około 60 proc. sprzedaży w serwisie Amazon i rosną dwa razy szybciej niż sprzedaż detaliczna Amazon. W 2020 r. włoskie MŚP wyeksportowały za pośrednictwem Amazon produkty o wartości ponad 600 mln euro, a ponad 200 MŚP z branży IT sprzedających na Amazon przekroczyło w 2020 r. po raz pierwszy 1 mln euro sprzedaży.
Firma dostarcza także w korespondencji własnej interpretacji na temat Fulfillment By Amazon:
- FBA jest usługą całkowicie opcjonalną. Sprzedawcy mogą z niej korzystać i objąć nią wybrane przez siebie produkty. FBA łączy wiele usług, które ułatwiają prowadzenie biznesu sprzedawcom, takich jak zarządzanie zapasami, obsługę zwrotów i wsparcie obsługi klienta. FBA umożliwia małym firmom rozwijanie działalności poza granicami kraju i przyczynia się do zapewnienia klientom Amazon doskonałych doświadczeń zakupowych.
- Większość partnerów sprzedaży Amazon nie korzysta z usługi FBA, a jeśli sprzedawcy wybierają FBA, robią to, ponieważ jest to efektywne, wygodne i konkurencyjne cenowo.
Czytaj także: Alphabet, Meta i Amazon przejmą w 2025 roku pół biliona dolarów rynku reklamowego
Dołącz do dyskusji: Amazon z karą ponad miliarda euro we Włoszech. Chodzi o praktyki monopolistyczne