X ma realnego konkurenta? Polskie media najlepszym dowodem
Czołowe polskie media założyły profile na Bluesky - platformie nazywanej alternatywą dla X. Nie mogą jednak pochwalić się taką liczbą obserwujących jak u Elona Muska. Wyróżniają się dwa tytuły, co nie jest przypadkiem.
Miesiąc temu informowaliśmy, że rośnie liczba użytkowników Bluesky - platformy przedstawianej w amerykańskich mediach jako alternatywy dla X. Popularność zyskuje m.in. dzięki wynikom amerykańskich wyborów prezydenckich. Od tego czasu pierwsze polskie media zaczęły przechodzić do Bluesky. Jak dziś to wygląda?
Liderem jest „Gazeta Wyborcza”, która ma ponad 8 tys. obserwujących. Pod koniec listopada br. medium Agory poinformowało, że jednocześnie znika z portalu X. - Do decyzji o wyjściu z X dojrzewaliśmy od dłuższego czasu. Obserwowaliśmy rosnące udziały fałszywych, trollerskich kont, które coraz mocniej sterują narracją na tej platformie. Widzieliśmy, że X nie tylko nie zwalcza, ale wręcz promuje posty o charakterze hejterskim i dezinformacyjnym - tłumaczono. Na X „GW” miało prawie 900 tys. obserwujących.
„Wyborcza” liderem
Na Bluesky są także „Dziennik Gazeta Prawna” (1,7 tys. śledzących, na X - 40 tys.), „Fakt” (ponad 400, a na X prawie 1,7 tys.), „Rzeczpospolita” (1,5 tys., u Elona Muska 360 tys.) czy „Super Express”. Ten ostatni tytuł dopiero kilka dni temu dołączył do Bluesky.
Wydawca „SE”, Grupa ZPR Media, informuje w komunikacie: „Obecnie zespół social mediów Grupy ZPR Media testuje możliwości związane z obecnością na Bluesky. Po zebraniu doświadczeń na platformie pojawią się też profile serwisów tematycznych oraz z informacjami lokalnymi.” Podkreślono, że media Grupy nie znikają z X. - Dalej chcemy docierać do szerokiej grupy odbiorców, a wielu naszych czytelników, słuchaczy i widzów jest obecnych wyłącznie na platformie X. Nie chcemy im ograniczać możliwości bezpośredniego kontaktu z naszymi treściami, a jednocześnie zależy nam, żeby być w miejscu, gdzie codziennie prowadzonych jest.
Na Bluesky swoje konta posiadają także polskie portale. Liderem jest tu Wyborcza.biz (1,6 tys.), Gazeta.pl ma prawie 700 obserwujących (600 tys. na X), Interia i Wirtualna Polska ponad 300 (u Muska odpowiednio 80 tys. i 160 tys.). Nie znajdziemy jak dotąd konta portalu Onet na Bluesky.
Czytaj także: Były prezes TVN24 z nową pracą
Na rozwijającej się platformie społecznościowej są także największe polskie stacje telewizyjne. Profil TVN24 obserwuje 3,4 tys. osób (2,1 mln na X), TVP Info 2,5 tys. (858 tys.), a TVP World 1 tys. Do tego obecne są także Polsat News (około 600 obserwatorów, na X 290 tys. ) czy TV Republika (400, u Muska 151 tys.).
Z czołowych stacji radiowych profile założyły TOK FM (1,3 tys., na X 360 tys.), RMF FM (1 tys., na X 311 tys.) czy Polskie Radio 24 (prawie 800). Radio ZET i Radio Eska dopiero zaczęły prowadzić konta na Bluesky.
Polskie media na X i na Bluesky
Spośród czasopism najwięcej obserwujących doczekała się „Polityka” (2,2 tys.). „wPolityce”, „Do Rzeczy”, „Newsweek” czy „Wprost” na razie walczą o większą liczbę fanów na Bluesky. Prawie 1 tys. osób obserwuje „Krytykę Polityczną”, która jest drugim polskim medium obok „Gazety Wyborczej”, które ogłosiło, że jednocześnie wycofało się z X.
- Nieraz pisaliśmy, że Twitter Elona Muska – teraz przemalowany na czarno X – to przestrzeń szerzenia teorii spiskowych, hejtu i dezinformacji. Kiedyś mieliśmy tam sporo funu, postując z oficjalnego konta Krytyki Politycznej treści mniej i bardziej poważne, a z czasem zaczęliśmy wrzucać linki do tekstów i ich krótkie zajawki. Nie chcieliśmy się wdawać w dyskusje na tym forum, bo to zawsze kopanie się z koniem o milionie kopyt - argumentowano.
Większość największych polskich mediów jest już obecna na Bluesky, ale na ten moment ich zasięgi i liczby obserwujących nie powalają na kolana. Zwłaszcza w porównaniu do platformy X, gdzie po latach działalności doczekały się sporej rzeszy fanów. Nie ma przypadku, że najwięcej osób obserwuje profile „GW”, która wycofała się z platformy Elona Muska. Inni wydawcy pozostali także na X, co sprawia, że prawdopodobnie użytkownicy nie czują jak dotąd potrzeby, by masowo zacząć śledzić ich także na Bluesky. Może zmieni się to w kolejnych miesiącach?
Dołącz do dyskusji: X ma realnego konkurenta? Polskie media najlepszym dowodem