SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Social media: wydarzenia i trendy z 2021 roku, prognozy na 2022 roku

Co najważniejszego wydarzyło i zmieniło się w minionym roku w branży mediów społecznościowych, jakie mogą być trendy w 2022 roku? Zapraszamy do lektury ostatniej część podsumowania sektora social mediów.


Michał Kaliściak, head of content & moderation 180heartbeats + Jung v Matt

Wydarzenie roku - TikTok przekracza miliard użytkowników
W zeszłorocznych podsumowaniach socialowych wydarzeń nie brakowało eksperckich predykcji dotyczących TikToka i oczywiście każdy kto obstawiał dalszy wzrost tej platformy, absolutnie się nie pomylił. W 2021 r. TikTok przekroczył liczbę miliarda użytkowników i być może nie jest to news, który zmienił nasze życie, ale z pewnością wpłynął i będzie wpływał na decyzje coraz większej ilości marketerów. Co więcej zmienia się nie tylko sama demografia TikToka, ale także trendy i treści, które można tam odnaleźć.

Warto przypomnieć, że od dawna nie jest to już platforma tylko do lipsynców i tańców, choć te również są nieodłączną częścią kanału poprzez silną integrację z muzyką. Użytkownicy wykorzystują i sami kreują dowolne dźwięki, które mogą stać się bazą do kolejnych trendów. Oprócz masy twórców o niespożytej kreatywności, przykładami bardzo dobrej komunikacji mogą być profile takich marek jak RyanAir, Duolingo, czy Rossmann Polska z rodzimego podwórka. Tak jak w słynnym Dolly Parton Challenge sprzed dwóch lat - trzeba wiedzieć jak dopasować się do danego kanału, żeby zaangażować użytkowników. I czy kogoś to śmieszy czy nie, powyższe marki i wiele im podobnych, robią to prawidłowo.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Dalsza popularyzacja “TikTokowych” treści. Co ciekawe nie chodzi to już tylko o samego TikToka, ale również o Facebooka i Instagrama. W tym roku w Polsce, w końcu doczekaliśmy się Reelsów oraz Instagram Music, które znacznie rozszerzyły wybór narzędzi w aplikacji, a co ważniejsze dla marketerów - sposób konsumowania treści. Wideo w “pełnym ekranie” i sound on nie towarzyszą nam już tylko na stories, ale także na feedzie i zakładce reels, która “przypadkiem” niemal do złudzenia przypomina TikToka. Wystarczy chwilę pośledzić proponowane przez Instagram wideo, żeby dostrzec jak bardzo platforma ta upodobniła się do chińskiego konkurenta, tak jak wcześniej IG stories upodobniło się do Snapchata. Nie dziwi więc fakt niewypału Instagram TV wspierającego dłuższe treści.

Przykład TikToka udowadnia też po raz kolejny, że niektóre trendy i insighty potrafią działać tylko i wyłącznie na swojej platformie. Żywym dowodem na to są TikTokerzy, którzy od zera wybili się na tworzeniu contentu bez fan bazy z innych kanałów, jak np. Damian Tkaczuk, który w swoich filmach z dystansem wciela się m.in. w “typowego” pracownika Zary. Marka zręcznie podchwyciła trend i na profilu Damiana, można znaleźć nie tylko organiczne wrzutki o Zarze, ale również prawdziwe współprace. Wniosek? W 2022 warto unikać influencerów na chwilę, a poszukiwać ambasadorów, potrafiących budować wartościowe skojarzenia z marką.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
2020 przyzwyczaił nas do pracy zdalnej, 2021 utwierdził w przekonaniu, że tryb ten zostanie z nami na dłużej, na pewno hybrydowo. Właściwie nie ma już opcji, żeby pracodawca nie przewidywał takiego rozwiązania dla pracowników social media, czy ogólnie agencji reklamowych.

Z racji ciągłych zmian obostrzeń, przed osobami odpowiedzialnymi za planowanie kampanii stała również ciągła presja dopasowania się do nowych realiów. Np. pod kątem komunikacji eventowej, w Q1 pod znakiem zapytania stała możliwość organizacji festiwali, a już wiosną w najlepsze ruszyły legalne imprezy (przy spełnieniu odpowiednich warunków). Pierwszy rok (2020) pandemii pokazał, że biznes bez działającego e-commercu nie ma racji bytu, tak jak social media bez umiejętności reagowania na potrzeby klientów w czasie rzeczywistym. A co do komunikacji - dobry RTM zawsze zadziała, natomiast nie zaangażujemy już fanów fanaberiami w stylu Dzień Świstaka. Unikałbym “wrzutek na dziś”, tylko dlatego, że inne marki to robią, chyba że bardzo wierzy się w pomysł, a w to miejsce proponuję wykorzystanie nawiązań do najaktualniejszych trendów i wydarzeń, które interesują daną marce grupę docelową.

Największe wyzwanie na 2022 rok
W 2022 ilość oferowanych nam narzędzi marketingowych jest tak ogromna, że sam ich wybór robi się niemałym wyzwaniem. Czy moja marka nadaje się na TikToka? Jak często postować na Facebooku? Czy potrzebuję influencerów, Linkedina? Oczywiście jednoznaczna odpowiedź nigdy nie istnieje. Warto jednak zwrócić uwagę na nowe “flagi” poszczególnych elementów kampanii.

W kwestii influencerów, oprócz wyboru idealnych ambasadorów zadbać trzeba o przejrzystość współpracy i odpowiednie oznaczanie treści, nie tylko w kanałach marki, jeżeli nie chce się podpaść UOKiK-owi (a tak z pewnością jest).

Budowanie profilu nowej marki, lub wejście na nową platformę również robi się coraz trudniejsze - zwłaszcza na Facebooku pod kątem komunikacji organicznej. Bez wsparcia płatnego możemy zapomnieć o systematycznym wzroście fanów i skuteczności profilu, w momencie kiedy zasięgi organiczne robią się coraz mniej przewidywalne.

Natomiast bez budżetu reklamowego, a z serią dobrych pomysłów i umiejętnością tworzenia angażującego contentu dalej mamy szanse powodzenia na Linkedinie, Instagramie czy TikToku. Zwłaszcza w przypadku tego ostatniego pamiętać trzeba o różnicach w przygotowaniu postów w zestawieniu z pozostałymi platformami. Nie ma tu żadnej mowy o komunikacji stricte produktowej, bez udziału ludzi. Tutaj, póki co, faktycznie sprawdza się powiedzenie “liczy się człowiek” oraz wszystko co dzieje się wokół niego. Produkt może być dodatkiem, a angażować mogą insighty, które jesteśmy w stanie z niego wykrzesać.

 


Sylwia Olczak, szefowa działu wzrost w Gazeta.pl

Wydarzenie roku
Z perspektywy początku grudnia, wydaje mi się, że cały ten rok był „przejściowy” i w porównaniu do 2020 naprawdę niewiele się działo. A jednak! Nie tak dawno mieliśmy przecież największą jak do tej pory globalną awarię Facebooka, Instagrama, Messengera i WhatsAppa. Przez kilka godzin (a biorąc pod uwagę również późniejsze trudności dla użytkowników, nawet kilkanaście), mogliśmy zetknąć się z inną wersją… życia? Jestem ciekawa, jak psycholodzy i socjolodzy oceniają to, co działo się z ludźmi, którzy utracili możliwość scrollowania, oglądania i rozmów za pomocą najpopularniejszych platform. Sądząc po wpisach z dnia po awarii, ku swojemu zaskoczeniu, zaczęliśmy nawet do siebie dzwonić w tradycyjny sposób i dla wielu użytkowników było to nowe doświadczenie.

Z perspektywy wydawców oznacza to nie tylko wyrwę w wynikach i brak możliwości kontaktu z użytkownikami, ale także konieczność refleksji nad dywersyfikacją ruchu w innym ujęciu niż to, o którym myślimy na co dzień. Tym razem nie koncentrując się na growth hackingu czy szeroko pojętym rozwoju, ale na sposobach na dotarcie do użytkowników i na zachowanie ciągłości działań informacyjnych w sytuacji podobnej awarii, którą możemy traktować jako sytuację kryzysową. Podsumowując rok 2021, nie możemy zapomnieć o innym wydarzeniu, które wstrząsnęło mediami w Polsce, ale o którym mówiło się też zagranicą. „Media bez wyboru” to akcja, której skala była sporym zaskoczeniem. I chyba nie przesadzę, że o ile wyobrażaliśmy sobie wieczór bez Facebooka czy Instagrama, o tyle dzień z czarnymi planszami w telewizji, na stronach internetowych i ciszą w eterze do tej pory nie mieścił się w głowach wielu z nas. To było wydarzenie bezprecedensowe, do którego będziemy wracać latami.

Najważniejsze trendy 2021
Trend na „zieloność”, bycie eko, less waste i przede wszystkim świadomość zakupową nie jest nowością w tym roku, ale warto zauważyć, że wybija się w coraz większej liczbie branż. Oczywiście, tuż za nim podąża „greenwashing” dla tych, którzy chcieliby jedynie wykorzystać popularność tego typu treści zwiększyć swoje zasięgi. Na szczęście świadomość użytkowników jest coraz większa. Obie te kwestie łączą się z innym trendem, który jest szczególnie widoczny na Instagramie i TikToku - to naturalność, na wielu płaszczyznach, nie tylko w branży beauty. To transparentność i otwartość wobec obserwujących, szacunek do ich zaufania.

Nadal wielu influencerów i celebrytów bawi się w polecanie scamów czy nieoznaczanie współprac, ale coraz większą wartość ma polecanie produktów, które faktycznie chcemy polecić, budowanie wizerunku na naturalności i prawdzie. To także coraz częstsze mówienie o akceptacji, wyrozumiałości wobec siebie i pokazywanie prawdziwego życia. Teraz jest dobry czas dla ludzi i marek, które chcą i potrafią budować społeczność wokół tych wartości. I, co ciekawe, to nie muszą być gigantyczne społeczności, bo ich siła tkwi w tym, że są po prostu prawdziwe.

2021 to także zdecydowanie rok większej obecności społeczności nieheteronormatywnej w akcjach specjalnych, kampaniach i wydarzeniach medialnych. Gazeta.pl współorganizowała kampanię społeczną „Bez LGBT+ nie ma Polski”, tęczowe akcenty widzieliśmy na Euro 2020(2021), na Igrzyska Olimpijskie pojechało 121 osób deklarujących przynależność do wspólnoty LGBT+, a nasza medalistka Katarzyna Zillmann w relacji na żywo w TVP podziękowała swojej dziewczynie Julii. Media społecznościowe zapłonęły od pozytywnych reakcji. Niedawno wzruszaliśmy się również, oglądając spot marki YES, który stawia na różnorodność kobiet, ale w 2021 roku nie brakowało, podobnie jak w 2020, też zrywu i buntu kobiet w walce o nasze prawa. Po tragedii Izabeli z Pszczyny wyszłyśmy na ulice, by okazać swój sprzeciw wobec obowiązującego prawa. W social mediach #anijednejwiecej zdobył ogromne zainteresowanie, ale oczywiście nie można oceniać tych zdarzeń tylko pod kątem zasięgów jednego hashtagu.

Co pandemia zmieniła w mojej branży?
Większość kluczowych zmian była już za nami po 2020. W tym roku mogliśmy w nowej rzeczywistości po prostu się osadzić. W 2021 doskonaliliśmy zdalne rozmowy na żywo, w których pierwsze kroki stawialiśmy rok wcześniej. Wiedzieliśmy już, jak ważny jest work-life balance w pracy zdalnej, jak zachować newsowy charakter pracy bez przestrzeni newsroomu wokół. Po głośnym wejściu TikToka w świat dużych mediów w Polsce w 2020 roku wiadomo było, że „tiktokeryzacja” będzie postępować i wejdzie też na inne platformy. Rok później wydawcy w branży, którzy jeszcze kilka miesięcy wcześniej bagatelizowali TikToka, musieli go dostrzec i spróbować w nim swoich sił.

Pandemia przyspieszyła wejście w życie tych zmian. Różnice między kierunkami rozwoju Facebooka i Instagrama stały się bardzo wyraźne, co dla wydawców oznacza konieczność budowania społeczności i pozyskiwania zasięgów na tych platformach na dwa zupełnie różne sposoby.

Najważniejsze wyzwanie na 2022 rok
Podobnie jak rok temu jednym z kluczowych wyzwań dla mediów społecznościowych, szczególnie tam, gdzie mówimy o przekazywaniu informacji, jest według mnie skuteczność w ich weryfikowaniu i walka z fake newsami. Dotyczy to szczególnie Facebooka, który stał się w tym roku miejscem pełnym grup i stron poświęconych nieprawdziwym i szkodliwym informacjom, szczególnie w temacie szczepień przeciwko koronawirusowi.

Dopóki rozpowszechnianie antynaukowych tez dotyczyło globalnego ocieplenia czy sieci 5G, wydawać się mogło, że to totalnie niegroźne zjawisko. Teraz już wiemy, że jest dokładnie odwrotnie, a konsekwencje zbiorowego podsycania lęków i pozostawania pod wpływem nieprawdziwych informacji dotykają całe społeczeństwa. Ciężko jest tworzyć przestrzeń na ciekawe i wartościowe treści, jeśli muszą one rywalizować z opartymi na strachu i niewiedzy bańkami informacyjnymi.

 


Małgorzata Michalak, senior social media specialist, i Maciej Wosk senior social media project menager w Sigma Bis

Wydarzenie roku
Mijające dwanaście miesięcy udowodniły, że nieobecność w top 100 najpopularniejszych i najczęściej obserwowanych twórców internetowych w Polsce, wcale nie oznacza braku realnego wpływu na aktualny dyskurs społeczny. Nawet z liczbą obserwatorów poniżej 100 tysięcy, można przedostać się do mainstreamowych mediów i normalizować pewne zjawiska albo wręcz przeciwnie – konstruktywnie punktować pozostałości kulturowe, które już dawno powinny przestać być obowiązujące. W tym roku mówiliśmy o potrzebie destygmatyzacji zdrowia psychicznego, o konieczności niebagatelizowania mocy języka, o potrzebie odejścia od krzywdzących stereotypów i idących za tym wykluczeń, oraz o tym, że emocje nie mają płci.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Format video od lat ma się dobrze, ale to nie oznacza, że się nie przechodzi ewolucji. Jednym z trendów w 2021 były właśnie krótkie filmy w pionie. Czy to na Tik Toku, Instagram Reels czy Youtube Shorts, ten format zanotował bardzo duży wzrost popularności w ostatnim roku i w 2022 dalej będzie mocno eksploatowany przez marketingowców. Instagram dał możliwość swoim użytkownikom dodawanie muzyki do ich rolek, tym samym wytrącił jeden z największych atutów TikTokowi z ręki. Z dużym prawdopodobieństwem Instagram będzie kontynuować swoją ekspansję w tym obszarze.

Nie oznacza to jednak, że TikToka czeka podobny los do Snapchata, który „przegrał” z instagramowymymi Stories. Popularność Tik Toka nadal rośnie, a jego gwiazdy świecą nie tylko w internecie, co potwierdza Khaby Lame – tiktoker, który wziął udział w reklamie telewizyjnej marki Tezenis. W 2022 ten trend – cały czas rosnąca popularność krótkich, pionowych, formatów video - będzie z powodzeniem kontynuowany. To pokazuje, że jako konsumenci internetu, jesteśmy już tak leniwi, że nie chce nam się nawet przekręcić telefonu, który trzymamy w rękach.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Od 2020 roku obserwujemy potężny wzrost digitalizacji, wymuszony koniecznością przeniesienia do przestrzeni cyfrowej większości obszarów codziennego życia. Postępujące zmiany w zachowaniach społecznych zostały szybko zaadaptowane przez marki i nadal zauważamy zintensyfikowane wykorzystywanie siły mediów społecznościowych. Potwierdzają to także globalne wydatki na reklamę na Facebooku i Instagramie, które wzrosły o 43% rok do roku w III kwartale br. (źródło: Emplifi - The State of Social Media and CX (Q3 2021)).

Ważny trend z ubiegłego roku, także w ostatnich miesiącach stał się integralną częścią realizowanych strategii komunikacyjnych. Inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ESG, na równi z formatami rozrywkowymi, stały się sposobem na zwiększenie zaangażowania i zaufania. Marki świadomie zaczęły stosować narrację, która opiera się na inkluzywnej komunikacji - przystępnym języku, tłumaczącym wartość, z perspektywy konsumenta, konkretnych działań.

Należy przypuszczać, że w 2022 roku coraz więcej firm – w komunikacji korporacyjnej - będzie w działaniach marketingowych uwzględniać m.in. Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 ogłoszone przez ONZ , poprzez świadome łączenie SDGs ze swoimi projektami.

Istotną zmianą, która obejmowała nie tylko media społecznościowe, ale również pozostałe media digitalowe, była konieczność weryfikacji oraz brania odpowiedzialności za udostępniane informacje. Dezinformacja i fake news wzmocniły wartość rzetelnych i sprawdzonych treści
 
Największe wyzwanie na 2022 rok
W 2022 roku największym wyzwaniem dla marek będzie umiejętność szybkiego dostosowania się do sytuacji, w głównej mierze związanej z pandemią. Przez ostatnie dwa lata marki przećwiczyły wiele scenariuszy i nauczyły się, że wszystko co robiły off-line da się przenieść do świata cyfrowego. Planując swoje działania na 2022 firmy muszą wziąć pod uwagę wiele scenariuszy i różnych wariantów, co nie ułatwia im pracy. Świat marketingu zawsze cechował się dużym dynamizmem, który w 2022 jeszcze bardziej przyśpieszy.

Innym wyzwaniem dla marek będzie kreatywne wykorzystanie narzędzi, które już dobrze znamy. Jak przeprowadzić kolejną kampanię z Influencerami, żeby się wyróżnić? Co usprawnić w e-commerce, żeby sprzedaż była jeszcze bardziej skuteczna? To największe wyzwanie na nadchodzący rok.

 


Karolina Olszewska, senior social media manager w One House

Wydarzenie roku
2021 rok przyniósł nam Meta – Facebook przestaje być tylko platformą, a staje się częścią uniwersum budowanego przez Zuckerberga. Podczas październikowej prezentacji ‘Facebook Connect’ CEO Facebooka podkreślił, jak ważne jest otwarcie Metaverse na inne podmioty mogące wejść w skład ekosystemu. Ideą przyświecającą Meta ma być umożliwienie korzystania z rozszerzonej rzeczywistości i budowania relacji oraz biznesów w oparciu o nową generację social media. Gdzie więc tkwi problem?

Facebook staje się centralą nowej struktury. A jak wiemy z przeszłości – jest to platforma o ograniczonym zaufaniu w kwestii administrowania danymi osobowymi (wszyscy pamiętamy chociażby Cambridge Analytica).

Zawłaszczenie pojęcia Metaverse po to, by stworzyć parasol konglomeratu Meta może wydawać się naturalnym krokiem rozwoju platformy, która przejmuje rolę wielu narzędzi (nie tylko społecznych i komunikacyjnych, ale też zakupowych, informacyjnych itp.), ale konsekwencje takiego ruchu mogą być bardzo rozległe. By zobaczyć namiastkę jednego ze scenariuszy wystarczy, że cofniemy się do październikowej globalnej awarii.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Rok 2021 to bez wątpienia rok video w jego najbardziej dynamicznej i angażującej formie. Pionierem jest tu  TikTok, ale inne aplikacje nie oddają rynku bez walki. Odpowiedzią na hegemonię krótkiej formy znanej z TikToka jest YouTube Shorts i wprowadzone niedawno do Polski Instagram Reels.

Często zadajemy sobie pytanie, czy uda się zdetronizować TikToka, który – póki co – nie spełnia tak pożądanej przez nas, marketerów, funkcji sprzedażowej. Wydaje mi się, że nie, albowiem jego siła tkwi w algorytmie odrzucającym dane o użytkowniku w zamian za możliwość zajrzenia do puszki Pandory – tego, co nas bawi, śmieszy i jest naszym guilty pleasure.

Obserwując trendy reklamowe widzę przed markami ogromne wyzwanie, z którym radzą sobie różnie. Przekładając formaty telewizyjne na platformę, której działanie jest zdefiniowane zupełnie inaczej nie zrealizuje założonego celu. Rozwiązaniem może być wejście w natywny kontent i zabawa formą w taki sposób, by trafić do odbiorcy, który oczekuje rozrywki, a nie reklamy.

Trend na 2022? Skupienie na targetowaniu behawioralnym, a nie tylko demograficznym. Powoli przestajemy być definiowani przez wiek, płeć i miejsce zamieszkania – dużo lepiej opisuje nas sposób korzystania z aplikacji. Ogromną wiedzę dają zwłaszcza te mobilne, bo to one towarzyszą nam w każdym momencie dnia. Dopasowanie komunikatu do platformy to duże wyzwanie, bo konsumpcja treści nie zależy już od tego, kim jesteśmy, a częściej od tego, co w danym momencie robimy i czego szukamy.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Ogromny wzrost znaczenia kanału e-commerce, jaki obserwujemy z roku na rok przekłada się również na Social Media. Pojawiające się w postach znaczniki, live shopping, a także dedykowane reklamy z oznaczeniami produktów to tylko początek. Funkcja „swipe up” została niedawno zastąpiona naklejką, która nie tylko przekierowuje do strony (funkcja dostępna nawet dla mniejszych kont), ale pozwala też na osadzenie ankiet czy miejsca na pytanie.

Social selling to przecież nie tylko narzędzia. To przede wszystkim budowanie relacji z klientem, pozyskiwanie opinii i retencja. Coraz większa jest rola marketingu „pull”, czyli mechanizmów sprawiających, że to kupujący będzie chciał uczestniczyć w narracji naszej marki.

W dobie tak dużego wyboru to właśnie wartość dodana stanowi o sukcesie naszej marki – dlatego inwestycja w budowanie długotrwałych relacji opartych o coś więcej, niż prozaiczna użyteczność, wydaje się mieć najwyższą stopę zwrotu.

Największe wyzwanie na 2022 rok
2021 rok obnażył wiele influencerskich skandali, kryzysów wizerunkowych marek, które nie zrobiły dobrego researchu, a także zagmatwanych wyjaśnień i przeprosin „wszystkich, którzy poczuli się urażeni”. Konsekwencje influencerskiego El Dorado widzimy już dzisiaj – UOKIK zabrał się za sprawdzanie relacji influencerów z agencjami i reklamodawcami. Celem działań jest dawanie jasnego przekazu, co jest reklamą, a co nie. W dzisiejszych czasach bycie Influencerem stało się dla wielu ludzi zawodem, nic więc dziwnego, że konieczne stało się wypracowanie jasnych wytycznych dotyczących współprac, stanowiących główne (bądź jedyne) źródło utrzymania. Dzisiaj jest to oznaczenie reklamy jako #ad #współpraca lub wykorzystanie modelu „paid partnership”, z którego korzysta coraz więcej marek. Wymaga to też swoistej zmiany myślenia – dopuszczenia przez marki ryzyka zderzenia się z krytyką i przygotowanie się na złe opinie.

Właśnie to wejście w świadome współprace zarówno przez Marki, jak i Influencerów, a także odbiorców treści i końcowych klientów stanowi według mnie największe wyzwanie, z jakim przyjdzie się zmierzyć Social Mediom. Jak będziemy się rozliczać? Czy warto będzie podejmować pewne współprace, kiedy staną się jawnie oznaczone? Czy przygotujemy się na negatywny odzew ze strony obserwatorów? Czas pokaże.

 


Anna Chehab, SEM & social strategist w Mindshare Polska

Wydarzenie roku
Meta – nowy rozdział dla Facebooka, nowy kierunek dla branży.
Moją uwagę w tym roku przykuł najbardziej rebranding Facebooka, który pociąga za sobą rozszerzanie koncepcji Metavers i oznacza stopniową transformację sposobu korzystania z mediów społecznościowych jakie znaliśmy dotychczas. Już teraz możemy spodziewać się większego zaawansowania i wzrostu liczby narzędzi oraz funkcji wspierających wykorzystywanie przez nas rozszerzonej rzeczywistości w komunikacji z grupą docelową. W dłuższej perspektywie natomiast, niezbędne może okazać się nie tylko budowanie kompetencji i wiedzy reklamodawców lub marek z zakresu AR, ale również NFT czy blokchain. Jedno jest pewne - realizacja wizji, gdzie interakcje z innymi użytkownikami odbywają się w ramach wirtualnych pokoi lub światów czy całkowite przeniesienie pracy, nauki, zabawy oraz zakupów do sfery cyfrowej – będzie wymagać od marketerów adaptacji i rozwoju nowych strategii.

Do wydarzenia roku możemy zaliczyć również ważną dla marketerów statystykę - pokonanie kolejnej bariery liczby użytkowników mediów społecznościowych na całym świecie – 4,5 bilionów (vs. 3,8 b. w 2020 r.). Jednym z silników napędzających wzrost był Tik Tok, który oficjalnie dołączył do ekskluzywnego grona platform przekraczających 1 miliard użytkowników aktywnych miesięcznie.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Przyglądając się trendom w ramach mediów społecznościowych, nie obserwuję wyłaniania się zupełnie nowych nurtów. Za to stale ewoluują dobrze nam znane tendencje, jednocześnie najmocniej kształtując przyszłość.

Platforma: Tik Tok nadal będzie w centrum uwagi marek.
Wykładniczy wzrost popularności Tik Toka w 2021 roku z pewnością przełoży się na zwiększenie inwestycji dotychczasowych reklamodawców oraz uwzględnianie platformy przez kolejne marki w strategiach SM na następny rok. Marketerzy wykorzystają fakt, że Tik Tok nie jest jeszcze mocno nasycony reklamami oraz profilami marek, dając im tym samym szansę na zbudowanie odpowiedniej pozycji oraz przewagi nad konkurencją. Bez wątpienia łączy się to również z trendem omnichannel i potrzebą dywersyfikacji działań w ramach mediów społecznościowych – szczególnie kiedy nowa platforma swoim zasięgiem obejmuje część zupełnie nowych użytkowników, jednocześnie oferując konkurencyjne stawki za dotarcie do nich.  

Grupa docelowa: Wykorzystamy rosnący potencjał dotarcia do Silver Generation.
Profile demograficzne mediów społecznościowych analizowane na przestrzeni lat coraz wyraźniej odzwierciedlają nieuniknione starzenie się społeczeństw. Użytkownicy w wieku powyżej 50 lat stają się nie tylko najszybciej rosnącym segmentem, ale także wyróżniającym się pod kątem aktywności*, co ciekawe, m.in. w ramach aplikacji do przesyłania wiadomości (np. Messenger i Whatsapp). Jest to ciekawy trend warty obserwacji i wykorzystania w strategiach dotarcia do Silver Generation.
*według Hootsuite oraz We Are Social

Kontent: Dłuższe formy video ponownie zyskają na znaczeniu. Social Audio nabiera tempa.
Dotychczas marketerzy byli mocno skupieni na tworzeniu i promocji krótkich treści/formatów w ramach platform SM. Jednak ostatnie zmiany - wydłużenie czasu materiału do 3 min. na Tik Toku czy do 60 sek. w ramach Instagram Reels (a wkrótce zapewne video feed oraz Stories) - mogą sugerować początek powrotu do dłuższych form. Według danych Youtube, 45% Gen Z i ponad połowa Millenialsów (oraz starszych pokoleń) preferuje dłuższe formy video. Możliwe, że wielu reklamodawców podąży za tym trendem, testując i porównując efektywność coraz to dłuższych treści. W 2022 roku powinniśmy również śledzić z uwagą rozwiązania i produkty audio proponowane w ramach mediów społecznościowych, które stopniowo zyskują na popularności, jak np. Twitter Spaces czy Live Audio Rooms na Facebooku (podcasty). Z punktu widzenia marek mogą one być oryginalnym sposobem nawiązania kontaktu z odbiorcami w nieformalnym otoczeniu przy jednoczesnym dostarczeniu im bardziej zindywidualizowanych wrażeń.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia zmieniła media społecznościowe na wielu płaszczyznach, ale przede wszystkim pomogła przyspieszyć rozbudowę narzędzi oraz funkcji Social Commerce. Facebook i Instagram otworzyły się na możliwość założenia sklepu, przeprowadzenia live shoppingu oraz rozszerzyły dostęp do płatności z poziomu platformy. Tik Tok błyskawicznie wprowadził w życie możliwość realizacji kampanii optymalizowanych pod konwersje, a później sprzedaż katalogu.  

Natomiast po stronie reklamodawców mogliśmy zaobserwować coraz więcej marek wykorzystujących social selling w celu dotarcia do użytkowników gotowych dokonać zakupu. W tym roku zaobserwowaliśmy także wyraźny wzrost inwestycji reklamodawców w media społecznościowe, w porównaniu do roku 2020 (IAB Adex raport 2021 oraz 2020, Raport Socialbeakers – State of Social Media Marketing a year After COIVD). Z jednej strony można odczytywać to jako zwiększenie pewności marek co do reklamowania swoich produktów i usług w „nowej rzeczywistości”, z drugiej natomiast, jako wykorzystanie rosnącej liczby użytkowników oraz czasu jaki spędzają na platformach SM.

Największe wyzwanie na 2022 rok
Największe wyzwania branży, które wydają mi się nie zmieniać od wielu lat oraz z którymi będziemy mierzyć się także w nadchodzącym roku, dotyczą trzech obszarów: wyboru odpowiedniej platformy w naszych strategiach, tworzenia angażujących treści oraz mierzenia efektów działań w ramach SM. Szczególnie ostatni z wymienionych obszarów może być nadal wyzwaniem dla niektórych reklamodawców w świetle zmian po iOS14 i zbliżającym się cookieless. Analiza i pomiar już teraz zostały dodatkowo ograniczone i utrudnione w wyniku usunięcia Facebook Analytics oraz Facebook Attribution lub będą utrudnione w przyszłości w ramach innych platform ze względu na brak tych narzędzi.

Nie ma przesłanek zapowiadających ich powrót, zatem w nadchodzącym roku powinniśmy skupić się przede wszystkim na wypracowaniu nowego sposobu na skuteczne mierzenie ROI. Rok 2022 jest również ostatnim momentem na wdrożenie przez reklamodawców i marki bardziej zaawansowanych rozwiązań opartych na API.

Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z Ringier Axel Springer Polska, 4People, Agencja.com, Reprise Digital Poland, Whites, dentsu Polska, VMLY&R, Plej, Morele, K2 Create i Akademii Leona Koźmińskiego

Dołącz do dyskusji: Social media: wydarzenia i trendy z 2021 roku, prognozy na 2022 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl