Banki o 13 proc. mniej na reklamy. Liderem ING Bank Śląski, mocno w górę BZ WBK
Wydatki reklamowe banków w 2016 roku były niższe od tych poniesionych rok wcześniej o 13 proc. Ich właściciele ograniczyli je na outdoor, dzienniki, magazyny i telewizję. Najwięcej na reklamę wydał ING Bank Śląski, zaś mBank najbardziej zredukował swój budżet reklamowy.
W całym 2016 roku banki wydały na reklamy w mediach pozainternetowych ponad 1,05 mld zł. Było to 12,9 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe, bez rabatów).
Redukcja budżetów reklamowych tego sektora to głównie skutek wprowadzonego na początku ub.r. podatku bankowego. Już wtedy eksperci z domów mediowych wskazywali, że podatek bankowy to dodatkowy koszt, którego wcześniej banki nie miały. Koszt, na który środki muszą być wygospodarowane z dotychczasowych obrotów, a nie jak niektórym może się wydawać tylko z „kieszeni klientów”.
W 2016 roku ok. 60 proc. pieniędzy wydawanych przez banki na reklamę, podobnie jak w latach wcześniejszych, trafiło do telewizji. Stacje tv zarobiły jednak 17,6 proc. mniej niż w 2015 roku - 690,3 mln zł.
Redukcja wydatków reklamowych przez banki dotknęła jednak nie tylko telewizję. Spadły nakłady na reklamę zewnętrzną oraz na reklamy w dziennikach i magazynach. Wpływy reklamowe outdooru z reklam tych instytucji spadły o 28,9 proc. (do 39,2 mln zł), gazety zarobiły 23,4 proc. mniej (35,4 mln zł), a magazyny – 21,5 proc. mniej (55,2 mln zł).
W omawianym okresie wzrosły jednak wydatki banków na reklamy w radiu, kinach i indoorze. Stacje radiowe dzięki nim zarobiły 175,1 mln zł (20,3 proc. więcej rok do roku), kina – 57,5 mln zł (wzrost o 8,1 proc.), a indoor – 1,2 mln zł (11,4 proc. więcej).
Cennikowe wydatki reklamowe banków (dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2015 |
2016 |
zmiana proc. |
Telewizja |
838 104 358 zł |
690 259 959 zł |
-17,6 |
Radio |
145 484 445 zł |
175 083 559 zł |
20,3 |
Gazety |
46 234 217 zł |
35 411 718 zł |
-23,4 |
Magazyny |
70 287 565 zł |
55 192 094 zł |
-21,5 |
Outdoor |
55 074 219 zł |
39 179 779 zł |
-28,9 |
Kina |
53 187 811 zł |
57 496 971 zł |
8,1 |
Indoor |
1 100 350 zł |
1 226 200 zł |
11,4 |
razem |
1 209 472 965 zł |
1 053 850 280 zł |
-12,9 |
Podobnie jak w 2015 roku, najwięcej na reklamę wśród banków wydał ING Bank Śląski. Utrzymał pozycję lidera mimo, że inwestycje w reklamy zredukował o 3,6 proc., do 105,3 mln zł. W ub.r. w reklamach tego banku, obok Marka Kondrata, pojawili się aktorka Olga Frycz oraz youtuber Krzysztof Gonciarz.
Drugie miejsce na podium zajmuje mBank, który ograniczył nakłady reklamowe o 7,5 proc., do 95,1 mln zł. Ten bank w jednych z ostatnich działań reklamowych realizowanych jesienią ub.r. zamiast na promocji swoich produktów i usług skupił się na ostrzeganiu przed cyberprzestępcami.
Na trzecią lokatę awansował z kolei eurobank, który jako jeden z niewielu z czołówki zwiększył budżet reklamowy. Na promocje swoich produktów i usług wydał 4 proc. więcej niż rok wcześniej - 87,7 mln zł. Działania te, podobnie jak wcześniej, firmował swoją twarzą aktor Piotr Adamczyk.
O 20,6 proc. więcej przeznaczył na reklamy w 2016 roku Bank Zachodni WBK – było to 86,9 mln zł. Latem ub.r. w kampanii tego banku pojawili się Anna Lewandowska i Mateusz Borek -, a jesienią do Borka dołączył Łukasz Fabiański.
Kolejny w czołówce Bank Millennium ograniczył natomiast wydatki reklamowe o 0,5 proc., do 86,4 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe banków -Top5 |
|||
(bez internetu, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2015 |
2016 |
zmiana proc. |
ING BANK ŚLĄSKI |
109 198 504 zł |
105 319 750 zł |
-3,6 |
MBANK |
102 816 646 zł |
95 117 802 zł |
-7,5 |
EURO BANK |
84 306 502 zł |
87 704 714 zł |
4 |
BANK ZACHODNI WBK |
71 990 948 zł |
86 855 917 zł |
20,6 |
BANK MILLENNIUM |
86 834 526 zł |
86 409 971 zł |
-0,5 |
razem |
1 209 472 965 zł |
1 053 850 280 zł |
-12,9 |
Dołącz do dyskusji: Banki o 13 proc. mniej na reklamy. Liderem ING Bank Śląski, mocno w górę BZ WBK